Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90

- PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica
- Principalul producator de lubrifianti auto
- 310 statii de alimentare in anul 1980
Inainte de 1989 nu existau statii de alimentare cu carburant OMV, MOL, LUK sau Rompetrol. Pentru ca Ceausescu a avut grija ca automobilele autohtone sa se alimenteze din produsele proprii, nationale, obtinute din petrol scos din pamant romanesc, nu importat. Pe vremuri, masinile opreau doar in benzinariile PECO. Iata povestea acestui brand disparut si transformat acum in porecla universala.
In caz ca nu stiai, termenul general folosit si azi pentru benzinarii, PECO, vine de la numele pe care il aveau statiile de alimentare inainte de 1989. PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica si era prescurtarea folosita de lantul de benzinarii de pe teritoriul Romaniei intre anii 1954 - 1990. De fapt, PECO a fost unul din primele branduri romanesti de succes si a fost, pentru 4 decenii, singurul lant de benzinarii, singurul producator si distribuitor de uleiuri si lubrifianti pentru vehicule.
Bucuresti, anii '60 - o motocicleta MZ alimenteaza
Inainte de '89, Romania avea o industrie proprie a petrolului, de la extractie la prelucrare. Adica sondele de petrol isi faceau treaba, apartinand toate companiei de stat Rafirom, erau transportate prin cele 1800 de kilometri de conducte ale Petrotrans, o alta companie de stat, spre una din cele 10 rafinarii Rafirom, dupa care erau prelucrate si distribuite de PECO, o alta companie a Romaniei. Mai mult, tara noastra producea atat de multe produse petroliere incat le si exportam vecinilor, dar si in Africa sau America de Sud.
PECO era o companie care se ocupa de producerea, ambalarea si distribuirea produselor petroliere. Era, de fapt, brandul cel mai popular in randul soferilor si mecanicilor auto, deoarece singurele uleiuri de motor, de cutii de viteze, de frana si hidraulice pe care le puteai cumpara de la magazine si din benzinarii erau marca PECO.
Tot sub acelasi nume se vindea si carburantul in Romania. PECO avea in anul 1962 nu mai putin de 160 de statii de alimentare la nivel national (25 doar in Bucuresti), dupa care, in 1980, ajunsese la 310 statii de alimentare. Fiecare oras avea cel putin o benzinarie PECO, iar Bucurestiul, Constanta si Timisoara aveau cate peste 4 statii la inceput. In aceste benzinarii se vindeau "benzine" premium cu plumb si diesel, dar si o gama variata de uleiuri auto. Pana in 1989, desi nu se stie numarul benzinariilor cu exactitate, se estimeaza ca erau in Romania peste 580 de benzinarii PECO.
Pe langa produsele marca PECO, soferii romani nu prea aveau alte optiuni de uleiuri pentru motor. De fapt aveau, dar numai 'la negru', adica uleiuri importate clandestin. Acestea insa erau utilizate mai ales de cei care alergau la curse sau in automobilele de competitie. Intre 1965 si 1989, cel mai popular ulei din export era Texaco, adus de la sarbi si de la unguri. Insa acest ulei era scump si rar, marea majoritate a soferilor apeland tot la lubrifiantii PECO.
Anii '60 - o statie PECO de pe autostrada Bucuresti - Pitesti pe timp de noapte
Oricat de mult ne place acest brand cu istorie care si-a pus amprenta asupra tuturor masinilor din Romania care circulau inainte de 1989, trebuie sa spunem ca produsele petroliere nu erau cele mai calitative. Soferii de Dacii, de exemplu, cunosteau calitatile slabe de racire, lubrifiere si curatare ale uleiurilor PECO si faceau schimbul la fiecare 5000 de kilometri. Acelasi lucru era valabil si pentru benzina si motorina: calitatea carburantului era un destul de slaba, multi soferi alegand sa puna spirt sau metanol in rezervor pentru o ardere mai buna, dar si sa schimbe filtrul de carburant de vreo 4 ori pe an.
De la marca PECO trebuie insa sa ramanem cu o imagine frumoasa. Pentru ca erau benzinarii foarte ingrijite, luminoase, cu reclame mari si colorate, asa cum vedem in emisiunile de pe History, in care sunt descoperite diverse semne vechi din statiile de carburant. PECO avea totemuri luminoase inalte, inca din anii '60, iar sigla cu rosu, galben si albastru, culorile drapelului, era prezenta pe fiecare pompa si la fiecare intrare in statie.
Din pacate, imediat dupa Revolutie, cativa baieti destepti care manipulau energia s-au gandit ca nu strica sa omoare acest brand de renume. In 1991 ia nastere Petrom care, in decurs de cativa ani, duce la disparitia companiilor de stat Rafirom, Petrotrans si PECO. Statiile PECO dispar de tot si se transforma in statii Petrom, iar toate produsele pe care pana atunci erau comercializate sub acest nume se transforma in produse Petrom. In 2004, OMV cumpara aceasta companie si reorganizeaza toata productia si distributia de produse petroliere, dar macar pastreaza doua din cele 3 culori ale logo-ului original PECO... Asadar, de fiecare data cand intri intr-o benzinarie romaneasca, nu uita ca acum vreo 30 de ani, parintii si bunicii tai alimentau batrana Dacie intr-un PECO adevarat, cel mai probabil in acelasi loc in care o faci tu...
Foto: VolgaNeagra, Graphicfront.ro si Reclame vechi romanesti
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Opel insignia 2.0 diesel 2014 6660 €
-
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
-
Buton / comanda reglaj scaun electric stanga fata cu memorie... 200 Lei
Capac spalator far stanga dreapta audi a5 s-line / s5... 120 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
Carcasa filtru motorina opel astra h 1.9 cdti 13179060 alfa... 100 Lei
Ford focus benzina 2014 4655 €
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
Jante dacia duster, jante aliaj dacia duster , noi, 17” 1900 Lei
-
Jante aliaj ca noi 5x112 r16 originale vw passat b8, b8... 3200 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
-
Motoras actionare grila electica radiator bmw f10 / f11... 200 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford b-max ( 2012-2018 ) 1100 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
Stopuri led bmw seria 3 e46 facelift 269 €
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Jante dacia duster , jante aliaj dacia duster, 17”, noi,... 1700 Lei
-
Caseta de directie vw tiguan 2008-2014 cod-5n1 423 050 aj 1950 Lei
Jante aliaj noi 5x112 pe 18 orig.skoda octavia 3 2018/... 1000 €
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
-
Prag usa dreapta ford transit 2000-2013 nou 225 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
Geam usa stanga fata porsche cayenne 9y 2019-2021 cod 9y3845021 a 400 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei


