Taxa Auto se apropie de varianta finala: se va plati si la masinile inscrise RO

Taxa Auto se apropie de varianta finala: se va plati si la masinile inscrise RO
Laszlo Borbely, Ministrul Mediului, incepe sa rotunjeasca noua varianta de taxa auto. Nu se mai stie ce numar are varianta asta, ca deja au fost multe de-a lungul timpului. Insa, pentru a scapa de asa zisa discriminare, taxa auto se va plati si la vanzarea unei masini mai vechi de 2007, chiar daca este inmatriculata in Romania. Cum vine asta?
Trimite unui prieten

Romanii care si-au cumparat automobile inainte de 2007 si au de gand sa le vanda, s-ar putea trezi in postura de a fi mai rentabil sa le caseze, decat sa isi caute clienti pe piata second-hand. Noua taxa auto inventata de autoritati este, in unele cazuri, mai mare decat pretul de vanzare al masinii.

Sa spunem ca vreti sa vindeti sau sa cumparati un automobil Euro 3 sau 4, cu un motor de 1.400 centimetri cubi, produs intre 2000 si 2006. O masina obisnuita pentru Romania, intalnita foarte des, si pentru care ar urma sa platiti in prezent, potrivit site-urilor de profil, intre 2.000 si 3.000 de euro la nivelul normelor Euro 3 si 2.500-4.000 euro in cazul Euro 4.
Cele mai cautate masini in piata second-hand sunt cele aflate la primul proprietar. In piata exista falsa impresie ca, daca a avut un singur sofer, acesta ar fi avut grija de ea, iar astfel masina are sanse sa fie intr-o stare buna.
Daca pana acum, nu plateati niciun ban in plus in afara de pretul masinii si taxele clasice, incepand cel mai probabil de luna viitoare, va trebui sa achitati o taxa de inmatriculare speciala. Asta daca initiativa ministrului Mediului, Laszlo Borbely, de extindere a taxei de poluare auto si pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, va fi aprobata miercuri de Guvern.
Ce va insemna aceasta? Daca se va mentine actuala modalitate de calcul, cumparatorul va trebui sa plateasca o taxa ce poate ajunge chiar la pretul masinii dorite. Asta chiar si in conditiile in care Guvernul va oferi o reducere de 20-30%.
Un simplu calcul realizat cu ajutorul unui simulator pe unul dintre site-urile auto arata ca viitorul proprietar va avea de platit o taxa de 560 euro pentru Euro 4 si de 1.836 euro (Euro 3). Asta daca a inmatriculat-o in decembrie 2006. Daca motorul este Euro 2, taxa creste la 5.208 euro, la Euro 1 ajunge la 11.457 euro, iar la motoarele non-euro, la ametitoarea suma de 25.296 euro.
La un motor de 3.000 cmc Euro 3, taxa ajunge la suma de 9.778 euro, la Euro 4 - 3.919 euro, la Euro 2 - 27.900 euro, la Euro 1 - 61.380 euro, iar la non-Euro 147.126 euro.
Potrivit datelor statistice, in 2006 s-au inmatriculat in Romania 312.515 autoturisme, cu 61.655 mai multe decat in 2005.
In acest fel, Guvernul ii va determina pe cumparatori sa achizitioneze masini noi, iar pe cei care vor sa scape de ele, in absenta unui sistem de buy-back avantajos, sa le duca la casat sau sa mai circule cu ele.
Consultantul fiscal Gabriel Sincu, partener la compania Mazars, a afirmat ca astfel se dovedeste, inca odata, daca mai era nevoie, cat de puternic este lobby-ul practicat de producatorii Dacia si Ford si importatorii de masini noi.
Pe de alta parte, expertii care au gandit noua taxa nu au sesizat faptul ca prin extinderea taxei auto si pentru masinile inmatriculate inainte de 2006, va omori, practic, Programul Rabla.
Si asta in conditiile in care multi dintre cei care isi cumparau automobile noi au ales sa cumpere 2-3 masini vechi, pe care sa le transforme in tichete de 3.800 de lei. In conditiile in care achizitia unei 'rable' de la primul proprietar va deveni prohibitiva, casarea de automobile vechi nu va mai fi, practic, stimulata, la fel ca pana acum.
Piperea: Ar fi mai bine sa introduca un impozit auto ca in Germania
Noua forma a taxei auto este menita sa evite actionarea in judecata a statului roman de catre Comisia Europeana. Asta dupa ce Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis ca taxa de prima inmatriculare, aplicata intre 1 iulie - 14 decembrie 2008, este ilegala pentru ca nu respecta legislatia europeana. Magistratii au stabilit ca taxa a descurajat importul si punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie cumparate in alte state-membre.
Totul a pornit de la un proces de la Tribunalul Sibiu. Un cetatean a dat statul in judecata ca sa isi recupereze taxa de poluare auto. El s-a adresat si instantelor europene, care au stabilit ca statul roman a incalcat regulile comunitare.
Expertul juridic Gheorghe Piperea, unul dintre avocatii care s-a implicat in sprijinirea romanilor care au dat in judecata statul pentru a-si recupera banii din taxa auto, afirma ca, indiferent sub ce forma va modifica taxa, aceasta este ilegala, pentru ca introduce o discriminare evidenta intre cei care cumpara masini noi si vechi.
"Pe langa faptul ca aplicarea unei taxe retroactive este ilegala, extinderea sferei sale de aplicabilitate nu rezolva problema de fond. Statul va trebui sa respecte decizia Curtii de Justitie si sa restituie taxele platite din 2008 si pana acum. Si Polonia a trecut printr-o situatie similara si a fost nevoita sa restituie taxa", a mai spus acesta.

Interesant este ca pana si expertii din Ministerul Justitiei stiu ca noua forma a taxei nu va duce la evitarea unui proces de infrigement. Potrivit unui document intern al Guvernului, citat de Mediafax, expertii juridici recomanda Executivului sa emita o ordonanta de urgenta pentru returnarea taxei auto, avertizand ca orice decizie de a nu returna taxa presupune asumarea dobanzilor si a cheltuielilor de judecata.

Sondaj

Ce varianta a taxei auto crezi ca ar fi cea mai buna?

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Taxa Auto DATA PUBLICĂRII: 31 Mai 2011