Intotdeauna am fost de parere ca cea de-a doua generatie Superb a fost desenata noaptea, de un designer care purta o pereche de ochelari cu lentilele sparte. Din fericire, toate problemele au fost rezolvate la timp, astfel ca cea de-a treia reiteratie chiar m-a impresionat cu liniile sale moderne, cu capota sculptata si nu in ultimul rand cu blocurile de lumini cu semnatura LED, toate elemente ale noului limbaj de design de la Skoda. Unde mai pui ca acestea au fost puse si mai tare in evidenta de nuanta exterioara Gri Business.
Exemplarul condus de noi a avut o tapiterie din stofa neagra, cu model diamantat, care arata foarte bine si ii dadea habitaclului un aer premium. Chiar daca vorbim de un varf de gama, interiorul Superb-ului nu iti spune prea multe lucruri si tinde sa fie putin cam plictisitor.
Pe de alta parte, materialele si finisajele sunt calitative, iar plasticurile, desi destul de multe, nu iti dau senzatia ca te afli intr-o masina ieftina. Toata monotonia interiorului parca dispare pe inserat sau noaptea cand lumina ambientala devine vizibila si ascunde foarte bine toate aceste mici defecte.
Scaunele navei amiral sunt confortabile si ofera un suport destul de bun, atat lateral cat si la nivelul sezutului. Astfel, atunci cand am intrat putin mai sportiv in cateva viraje, nu am simtit acea nesiguranta care m-a speriat putin atunci cand am testat SUV-ul Kodiaq.
O ultima mentiune pe care vreau sa o fac aici este faptul ca inginerii puteau sa acorde ceva mai multa atentie antifonarii, in special a partii frontale. Zgomotul produs de motor tinde sa fie destul de deranjant, mai ales atunci cand unitatea cu patru cilindri este in sarcina.
Indiferent de generatie, Skoda Superb a excelat intotdeauna la capitolul spatiu interior. Spatiile de depozitare sunt suficiente, iar pasagerii, in special cei din spate, au destul loc la picioare, la umeri sau la cap. As spune ca ai mai mult spatiu decat intr-un Mercedes S-Class, ceea ce este un lucru foarte bun.
Portbagajul este extrem de incapator si ofera un volum de incarcare cu 30 de litri mai mare decat modelul anterior. Asadar, vorbim de 625 de litri cu bancheta in pozitie normala si de 1.760 de litri cu locurile din spate rabatate. Ca o comparatie, modelul cehilor ofera cu 323 de litri mai mult decat principalul sau rival, Ford-ul Mondeo.
Masina testata de noi avea sub capota un propulsor de 2.0 litri TDI, capabil de 150 de cai putere si 340 Nm cuplu. Motorul raspunde foarte bine la comenzi, mai ales in modul Sport, este putin cam zgomotos, insa in general isi face bine treaba si pe deasupra, mai este si economic. Partea buna este ca nu iti lasa impresia ca ai avea nevoie de mai multa putere, chiar daca asa cum stim, mai multi cai nu strica niciodata.
Agregatul TDI colaboreaza perfect cu transmisia automata DSG (Direct Shift Gearbox) cu sase rapoarte, schimbarile sunt line, rapide si precise. Intotdeauna esti in treapta de viteza potrivita, iar daca simti nevoia sa depasesti rapid, kickdown-ul este aproape instant si iti permite sa efectuezi manevra fara prea mult stres.
Potrivit fisei tehnice, in aceasta configuratie Superb-ul ajunge la 100 de km/h in 8.9 secunde si are o viteza maxima de 218 kilometri pe ora. Noi nu am verificat daca aceste valori sunt corecte sau nu, insa iti putem spune ca masina accelereaza liniar si ajungi destul de repede la viteza dorita, fie ea si peste 130 de km/h.
Franele pe disc asistate de sistemul electronic de stabilitate iti ofera siguranta de care ai nevoie, chiar si atunci cand suprafata de rulare este uda sau inghetata iar suspensia adaptiva Dynamic Chassis Control, cu cinci moduri de condus (Eco, Comfort, Normal, Sport si Individual) este numai buna pentru drumurile noastre si absoarbe cu succes gropile.
Masina se conduce usor, iar in ciuda lungimii de aproape 5 metri (4861mm) te strecori usor prin trafic sau pe stradutele mai inguste. Per total, masina se comporta bine la drum intins, insa in curbe, ruliul este neasteptat de mare mai ales cand sunt selectate modurile de condus Eco, Comfort si Normal.
In Sport, masina se transforma iar ruliul dispare aproape in totalitate. Suspensia devine mai rigida, motorul raspunde si mai rapid la comenzi, transmisia este mai precisa iar directia devine putintel mai greoaie. In plus, poti sa te joci cu setarile modului Individual, care iti permite sa reglezi toate aceste elemente dupa bunul tau plac.
Chiar daca vorbim de un hatchback, pozitia la volan este destul de inalta, astfel ca ai o vizibilitate optima chiar daca esti mai scund. Oglinzile laterale sunt bine proportionate iar cea retrovizoare iti ofera o imagine buna a ceea ce se intampla in spatele tau. Singura problema sunt perdelutele din spate, care atunci cand sunt ridicate, te cam incurca daca incerci sa vezi ceva prin geamurile laterale.
Skoda Superb este o masina sigura, dovada stau si cele cinci stele obtinute la prestigioasele teste Euro NCAP. In plus, caroseria este cu 13% mai rigida decat a predecesorului iar multitudinea de sisteme de asistenta iti ofera toate siguranta de care ai nevoie, indiferent daca esti la volan sau doar pasager. Masina testata de noi avea zece airbag-uri, Lane Assistant, Blind Spot Detection, Crew Protect Assist sau Hill Hold Control.
In nivelul de echipare Style, nava amiral a cehilor vine foarte bine dotata inca din standard. Lista include printre altele climatronic cu distributia aerului pe trei zone, faruri adaptive bi-xenon, geamuri atermice, sistem de acces in masina si pornire/oprire motor fara cheie, pachet LED exterior, scaun sofer cu reglaj electric si functie de memorie, senzori de parcare fata/spate sau un volan multifunctional imbracat in piele.
Pe langa acestea, masina avea si dotari optionale in valoare de 4.665 de euro, inclusiv cruise control adaptiv, jante Modus de 18 inch din aliaj usor, sistem de navigatie Columbus MIB, Skoda Connect, Smart Light Assistant, DAB- receptie audio digitala, scut protectie motor, culoarea exterioara Gri Business, sau un sistem audio Canton care suna foarte foarte bine.
In ceea ce priveste consumul, brand-ul din Mlada Boleslav sustine ca noul Superb are un consum mediu de 4,6 litri/100 de kilometri, ceea ce nu este deloc rau insa nici foarte surprinzator, avand in vedere ca vorbim totusi de un diesel. In contextul in care Bucurestiul este un oras sufocat de trafic, consumul urban nu are rost sa-l mentionam, insa extraurban am reusit sa scoatem 4,9 litri/100 de kilometri dupa ce am parcurs o anumita distanta cu functia Eco activata.
Pretul de lista al masinii din imagini este de 32.151 de euro cu TVA, insa dupa selectarea dotarilor de mai sus si ale altora pe care noi nu le-am mai amintit aici, vei ajunge sa platesti 37.292 de euro cu TVA. In acest pret intra si o garantie de 4 ani in limita a 120.000 de kilometri, 12 ani la perforarea caroseriei prin coroziune si cei 3 ani pentru defecte de vopsea.
DYNAMIC CHASSIS CONTROL. Un sistem dezvoltat de parintele Volkswagen care adapteaza suspensia masinii la conditiile de drum si la stilul de condus al fiecaruia. Pe scurt, fiecare amortizor este controlat electronic pentru a reactiona in cateva milisecunde la orice groapa sau imperfectiune a suprafetei de rulare, astfel incat tu sa te bucuri de o calatorie cat mai confortabila. In plus, poti schimba comportamentul masinii prin simpla selectare a celor cinci moduri de rulare prezentate mai sus.
Per total, actuala generatie Skoda Superb este una reusita si poate sa-i satisfaca chiar si pe cei mai pretentiosi clienti. Varful de gama al cehilor are si cateva parti mai putin bune, insa nimic care sa te faca sa apelezi la rivalii din segment, precum Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Mazda 6 sau Mercedes-Benz E-Class.