BMW E36 Pisicuta - capcana mortii, conform Euro NCAP
Hai sa lamurim inca din capul locului cateva lucruri. Autoritatea in domeniul sigurantei auto, Euro NCAP, s-a infiintat in 1997, cand a inceput si primele teste de siguranta. BMW model E36 exista din 1991, caroserie care si-a pastrat forma pana in 1998 si chiar 1999 la modelele M3 si cabrio. Primele teste Euro NCAP au inceput cand epoca lui E36 era la final si se pregatea o generatie noua. Asa ca nu e de mirare cand vedem modele din aceeasi generatie, precum BMW E36 si Mercedes C-Klasse ca primesc doar 2 stele (2 stele cu atentionare pentru BMW!), pentru ca acestea sunt masini aparute in 1991, respectiv 1993.
Masinile testate din aceeasi clasa sunt cu toate din anul 1997. Insa unele erau la final de generatie, altele la inceput.
In comparatie cu alte masini din aceeasi clasa, precum Audi A4 sau Volvo S40, este normal ca masinile mai vechi sa obtina rezultate mai proaste.
Comparand rezultatele Euro NCAP realizate in 1997 pe masini din acelasi an, vedem ca BMW E36 a obtinut doua stele, dintre care una cu atentionare. Adica... aproape 2 stele de siguranta. Acest punctaj face ca acest model de BMW Seria 3 sa fie si cel mai nesigur din clasa sa, la acel moment. La polul opus, Volvo S40 a obtinut 4 stele, facand-o si cea mai sigura masina de la acea vreme, in segmentul sedanurilor. Si asta pentru ca modelul a aparut mai tarziu decat rivalele sale, abia in 1995. Se pare ca 3-4 ani conteaza enorm in domeniul sigurantei.
BMW Seria 3 E36 este o posibila capcana a mortii, conform Euro NCAP
La impactul frontal care a avut loc la 64 km/h, soferul a suferit rani la nivelul pieptului care i-ar fi putut pune viata in pericol. Comunicatul de la acea vreme publicat de Euro NCAP zicea ca masina este o posibila capcana a mortii. Si asta din cauza mai multor motive. Volanul s-a deplasat mult in spate, structura masinii de la nivelul genunchilor si a soldului a produs rani grave, iar la impactul lateral masina nu a trecut legislatia sigurantei conform anului 1998.
Impactul frontal
In timpul loviturii la 64 km/h, stalpii care formeaza rama parbrizului s-au deplasat excesiv. Cabina a devenit instabila si portiera soferului si-a pierdut integritatea structurala. Portiera soferului s-a putut deschide manual, dar cu ceva efort, in schimb ce portiera pasagerului s-a deschis normal. Volanul a fost impins in spate 223 mm si ridicat cu 14 mm. Impactul a rezultat cu invadarea spatiului pentru picioare cu tot felul de elemente. Pedalele s-au deplasat in spate cu 231 mm si ranile din zona picioarelor s-au dovedit a fi foarte grave.
Airbagul pasagerului s-a declansat tarziu si nu a oferit deloc protectia adecvata. Aceasta, impreuna cu faptul ca volanul s-a deplasat mult in spate, a produs rani posibil mortale in functie de pozitia si dimensiunile soferului. Insa protectia in zona gatului a fost buna. In schimb, forta centurii de siguranta coroborata cu inertia si airbagul realizat prost, au dus la indoirea volanului de catre corpul soferului. Din nou, rani grave si posibil mortale. Protectia in zona pieptului a fost catalogata drept slaba.
Genunchiul stang al soferului a lovit structura interna (masina testata a fost cu volan pe dreapta) din stanga volanului. Protectia in zona acelui genunchi a fost catalogata drept marginala, pentru ca au existat lovituri si pentru ca ar fi putut lovi coloana de directie sau maneta prin care se regleaza volanul. Protectia genunchiului si a pelvisului in partea dreapta a soferului a fost catalogata drept slaba, tot din cauza coloanei de directie.
Mai jos, zona picioarelor si a gleznei a fost si ea catalogata drept marginala. Dupa test, piciorul stang al manechinului de teste a ramas blocat intre podea si panoul ignifug.
Pasagerul a avut in general o protectie buna, insa centura de siguranta si presiunea exercitata putea produce diverse rani.
Impactul lateral
Acesta s-a produs la 29 km/h in cazul testului cu stalpul. Insa concluziile au fost aceleasi si in cazul impactului cu o alta masina. Capul si pelvisul soferului au fost protejate bine, dar in zona pieptului si a abdomenului protectia a fost catalogata drept slaba.
Pasagerii copii si protectia lor
Centura de siguranta nu asigura niciun fel de ancorare a scaunelor pentru copii, fapt care a dus la rasucirea scaunelor in timpul testelor. Manechinele de teste care simuleaza copiii au avut rani multiple si s-au deplasat mult in fata. In plus, etichetele pentru montarea scaunelor de copii nu sunt clare.
Protectia pietonilor
Chiar daca in 1991, cand s-a nascut BMW E36 nu ii trecea nimanui prin cap sa protejeze pietonii cu masina, masina s-a descurcat decent la acest capitol. In cazul impactului cu un copil, masina a primit nota de trecere in 3 din 6 cazuri. In cazul persoanelor adulte, protectia in zona picioarelor nu a primit deloc punctaj. In ceea ce priveste protectia capului unui adult, numai o zona s-a dovedit a fi conform legislatiei, adica in zona stropitoarelor de parbriz. Cel mai prost loc si cel mai slab punctat a fost zona balamalei capotei. Per total, masina nu a primit punctajul de trecere.
Masina testata a fost un BMW E36 316i din 1997, cu greutatea de 1225 kg, volan pe dreapta.
- 12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 300 Lei
- Buton start stop land rover freelander 2 ii 2007 2008 2009... 100 Lei Spălător far stânga volkswagen golf 6 2010, 5k0955978a 178 Lei Maner usa stanga fata volkswagen crafter 2009 bus 2.5 50 Lei
- Buton start stop land rover freelander 2 (2006->) 89 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2004 l314 facelift... 250 Lei Stop stanga spate land rover freelander 2007 4x4 2.2 350 Lei
- Lampa plafon spate land rover freelander soft top 8 Lei Maner usa dreapta spate volkswagen touran 2011 monovlum 1.4 tsi 119 Lei Audi a4 b9 2017 12999 €
- Scut sub masina vw golf v plus golf v plus - - (2005 2008) 100 Lei Stop land rover freelander 2 tripla stanga dreapta lampa spate 400 Lei Lampa spate stanga land rover freelander 2 (2006->) 6h52-13405-a 399 Lei
- Stopuri land rover freelander 2 2006-2010 400 Lei 5802761715 12709700330 12709880235 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei Rezervor metal combustibil / benzina suzuki vitara 2.0 v6 4x4... 550 Lei
- Lampa plafon spate land rover freelander [1998 - 2006]... 31 Lei Sticla oglinda stanga am volkswagen lt 1996-2006 2d0857521a 50 Lei Buton start stop, land rover freelander 2 (fa) 6g9n-14c376-ab... 41 Lei
- Buton start/stop land rover freelander, 6g9n14c376ab 100 Lei Stop stanga spate land rover freelander 2004 l314 facelift 2.0... 250 Lei Suport motor dacia sandero 1 2008 - 2012 benzina 8200591131,... 120 Lei
- Buton start-stop land rover freelander 2, 6c9n14c376ab 143 Lei Lampa plafon spate land rover freelander [1998 - 2006]... 60 Lei Bec, lampa frana / lampa spate land rover freelander 2 (lf,... 31 Lei
- Maner deschidere haion, cod 5n0827566, vw sharan (7n) (id:675221) 122 Lei Lampa plafon fata, land rover freelander 2 (fa) (id:456958) 26 Lei Rezervor metal combustibil / benzina suzuki vitara 1.6 8v 4x4... 550 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 € Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Stop stanga aripa, land rover freelander 2 (fa) (id:594145) 382 Lei
- Buton start/stop land rover freelander, 6g9n14c376ab 100 Lei Spălător far dreapta volkswagen golf 5 2005 119 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2007 4x4 2.2 350 Lei