BMW E36 Pisicuta - capcana mortii, conform Euro NCAP

BMW E36 Pisicuta - capcana mortii, conform Euro NCAP
Am avut si eu 3 masini BMW E36, si cu motor 1.8 si M3. Am tinut la ele mult si am bagat bani cu duiumul. Asa ca nu mica mi-a fost dezamagirea cand am aflat ca Pisicuta statea extrem de prost la capitolul siguranta, conform testelor realizate de Euro NCAP. Chiar daca vorbim de alte norme, alte vremuri, alta tehnologie, toate masinile erau testate la fel. Si in timp ce un Volvo primea 4 stele, BMW E36 se bucura de numai... aproape 2 stele.
Trimite unui prieten

Hai sa lamurim inca din capul locului cateva lucruri. Autoritatea in domeniul sigurantei auto, Euro NCAP, s-a infiintat in 1997, cand a inceput si primele teste de siguranta. BMW model E36 exista din 1991, caroserie care si-a pastrat forma pana in 1998 si chiar 1999 la modelele M3 si cabrio. Primele teste Euro NCAP au inceput cand epoca lui E36 era la final si se pregatea o generatie noua. Asa ca nu e de mirare cand vedem modele din aceeasi generatie, precum BMW E36 si Mercedes C-Klasse ca primesc doar 2 stele (2 stele cu atentionare pentru BMW!), pentru ca acestea sunt masini aparute in 1991, respectiv 1993.

Masinile testate din aceeasi clasa sunt cu toate din anul 1997. Insa unele erau la final de generatie, altele la inceput.

In comparatie cu alte masini din aceeasi clasa, precum Audi A4 sau Volvo S40, este normal ca masinile mai vechi sa obtina rezultate mai proaste.

Comparand rezultatele Euro NCAP realizate in 1997 pe masini din acelasi an, vedem ca BMW E36 a obtinut doua stele, dintre care una cu atentionare. Adica... aproape 2 stele de siguranta. Acest punctaj face ca acest model de BMW Seria 3 sa fie si cel mai nesigur din clasa sa, la acel moment. La polul opus, Volvo S40 a obtinut 4 stele, facand-o si cea mai sigura masina de la acea vreme, in segmentul sedanurilor. Si asta pentru ca modelul a aparut mai tarziu decat rivalele sale, abia in 1995. Se pare ca 3-4 ani conteaza enorm in domeniul sigurantei.

BMW E36 Pisicuta - capcana mortii, conform Euro NCAP

BMW Seria 3 E36 este o posibila capcana a mortii, conform Euro NCAP

La impactul frontal care a avut loc la 64 km/h, soferul a suferit rani la nivelul pieptului care i-ar fi putut pune viata in pericol. Comunicatul de la acea vreme publicat de Euro NCAP zicea ca masina este o posibila capcana a mortii. Si asta din cauza mai multor motive. Volanul s-a deplasat mult in spate, structura masinii de la nivelul genunchilor si a soldului a produs rani grave, iar la impactul lateral masina nu a trecut legislatia sigurantei conform anului 1998.

Impactul frontal

In timpul loviturii la 64 km/h, stalpii care formeaza rama parbrizului s-au deplasat excesiv. Cabina a devenit instabila si portiera soferului si-a pierdut integritatea structurala. Portiera soferului s-a putut deschide manual, dar cu ceva efort, in schimb ce portiera pasagerului s-a deschis normal. Volanul a fost impins in spate 223 mm si ridicat cu 14 mm. Impactul a rezultat cu invadarea spatiului pentru picioare cu tot felul de elemente. Pedalele s-au deplasat in spate cu 231 mm si ranile din zona picioarelor s-au dovedit a fi foarte grave.

Airbagul pasagerului s-a declansat tarziu si nu a oferit deloc protectia adecvata. Aceasta, impreuna cu faptul ca volanul s-a deplasat mult in spate, a produs rani posibil mortale in functie de pozitia si dimensiunile soferului. Insa protectia in zona gatului a fost buna. In schimb, forta centurii de siguranta coroborata cu inertia si airbagul realizat prost, au dus la indoirea volanului de catre corpul soferului. Din nou, rani grave si posibil mortale. Protectia in zona pieptului a fost catalogata drept slaba.

Genunchiul stang al soferului a lovit structura interna (masina testata a fost cu volan pe dreapta) din stanga volanului. Protectia in zona acelui genunchi a fost catalogata drept marginala, pentru ca au existat lovituri si pentru ca ar fi putut lovi coloana de directie sau maneta prin care se regleaza volanul. Protectia genunchiului si a pelvisului in partea dreapta a soferului a fost catalogata drept slaba, tot din cauza coloanei de directie.

Mai jos, zona picioarelor si a gleznei a fost si ea catalogata drept marginala. Dupa test, piciorul stang al manechinului de teste a ramas blocat intre podea si panoul ignifug.

Pasagerul a avut in general o protectie buna, insa centura de siguranta si presiunea exercitata putea produce diverse rani.

Impactul lateral

Acesta s-a produs la 29 km/h in cazul testului cu stalpul. Insa concluziile au fost aceleasi si in cazul impactului cu o alta masina. Capul si pelvisul soferului au fost protejate bine, dar in zona pieptului si a abdomenului protectia a fost catalogata drept slaba.

Pasagerii copii si protectia lor

Centura de siguranta nu asigura niciun fel de ancorare a scaunelor pentru copii, fapt care a dus la rasucirea scaunelor in timpul testelor. Manechinele de teste care simuleaza copiii au avut rani multiple si s-au deplasat mult in fata. In plus, etichetele pentru montarea scaunelor de copii nu sunt clare.

Protectia pietonilor

Chiar daca in 1991, cand s-a nascut BMW E36 nu ii trecea nimanui prin cap sa protejeze pietonii cu masina, masina s-a descurcat decent la acest capitol. In cazul impactului cu un copil, masina a primit nota de trecere in 3 din 6 cazuri. In cazul persoanelor adulte, protectia in zona picioarelor nu a primit deloc punctaj. In ceea ce priveste protectia capului unui adult, numai o zona s-a dovedit a fi conform legislatiei, adica in zona stropitoarelor de parbriz. Cel mai prost loc si cel mai slab punctat a fost zona balamalei capotei. Per total, masina nu a primit punctajul de trecere.


Masina testata a fost un BMW E36 316i din 1997, cu greutatea de 1225 kg, volan pe dreapta.

BMW E36 Euro NCAP


Trimite unui prieten