Nesimtirea biciclistilor: de ce nu-i suporta soferii si de ce ii ignora politistii

Nesimtirea biciclistilor: de ce nu-i suporta soferii si de ce ii ignora politistii
Bucurestiul, de fapt, Romania in general, este o zona lipsita de piste dedicate biciclistilor. Si cum legislatia incadreaza bicicleta drept vehicul, iar circulatia pe trotuare a vehiculelor este interzisa, biciclistii trebuie sa circule pe carosabil. Acolo unde se confrunta cu alte probleme.
Trimite unui prieten

Oprisem la semafor langa acest parinte cu doi copii, toti pe biciclete. Circulau intr-o zona in care nu sunt piste dedicate, impartind astfel prima banda cu automobilele. Insa taticul din imagine este pasibil de o amenda de pana la 1000 de lei. De fapt, pentru ca are doi copii, vorbim de 2000 de lei. Stii de ce?

Pentru ca acei copii nu au varsta de 14 ani. Copiii din imagine aveau cel mult 10-11 ani. Conform legii, copiii care nu au varsta de 14 ani nu au voie sa circule pe bicicleta pe drumurile publice conform Codului Rutier, in caz contrar parintii acestora risca amenda contraventionala, conform articolului 70 din OUG 195/2002, actualizata prin OUG 63/2006. Amenda este cuprinsa intre 870 si 1000 de lei.

Da, ai citit bine: biciclistii care nu au implinit 14 ani nu au voie sa circule cu bicicleta pe strada. Biciclistii de orice varsta nu au voie sa circule cu bicicleta pe trotuar. Ceea ce ii limiteaza pe micutii sportivi la unele parcuri sau zone izolate sau special amenajate. Asadar, taticul din imagine nu prea cunoaste legea si pune in pericol viata copiilor, dar si a altor participanti la trafic.

Din nefericire pentru parintii care doresc sa-i invete pe copii pedalatul, legea din Romania este la fel de saraca ca si pistele de biciclete. Spuneam mai sus ca copiii care nu au 14 ani pot sa pedaleze in parcuri. Insa, conform art. 161 din Codul Rutier, le este interzis biciclistilor sa circule pe aleile din parcuri sau gradini publice. Asadar, cine are copil si vrea sa iasa in aer liber, trebuie sa se indeparteze de oras si sa gaseasca o padure cu drumuri forestiere.

Acesta a fost doar un exemplu recent de inconstienta din partea unui biciclist, si anume, de a circula cu copiii mici acolo unde nu au voie. O alta mare problema care ii face pe soferi sa-i urasca pe biciclisti este ca biciclistii circula de multe ori in paralel, sa mai schimbe si ei o vorba. Practic, 2-3 biciclisti merg in paralel stand la taclale, blocand astfel o banda de mers. Conform legii, biciclistii trebuie sa circule exclusiv in sir indian, unul in spatele celuilalt, cat mai aproape de acostament, pentru a lasa loc liber soferilor.

O alta situatia des intalnita si extrem de periculoasa este cea in care biciclistul se crede pieton. Si traverseaza o trecere, de multe ori in viteza mare, fara sa coboare de pe bicicleta. Asta ii poate pune viata in pericol, deoarece un sofer vede ca nu este niciun pieton, asa ca nu opreste de tot, dar deodata sare un biciclist care se crede pe jos.

Si noi suntem biciclisti. Si iesim foarte des pe 2 roti in oras sau pe drumuri de munte. Insa nu este deloc o treaba usoara. Din nefericire, multi biciclisti iau mersul pe 2 roti ca pe o joaca, o distractie, nimic mai mult. Fara sa realizeze ca exista niste reguli ce trebuie respectate, exact ca si cand ai conduce o masina. Daca treci pe rosu cu masina primesti amenda si ramai fara permis. Daca treci pe rosu cu bicicleta, primesti aceeasi amenda.

Din pacate, nu am auzit de cazuri in care Politia Rutiera sa-i amendeze pe biciclisti. Nu duc o viata usoara, ce-i drept, in traficul capitalei, cel putin, unde oricand iti poate deschide un taximetrist portiera si sa te arunce in sus. Dar tare ne-am bucura daca, odata cu achizitionatul unei biciclete, cumparatorul ar citi si Codul Rutier, chiar daca nu are permis de conducere auto.

Am pus mai jos extrasele din Codul Rutier care fac referire la biciclisti. Nu strica sa aruncam un ochi asupra lor. Evident, in mod ideal, cineva ar trebui sa lucreze intens la aceste reguli si sa le aduca in 2018. Nu e normal sa interzici accesul bicicletelor pe aleile din parc, nu? Ma rog, nu e normal sa nu avem piste de biciclete mai multe, dar ce mai e normal aici?

LEGISLATIE RUTIERA SPECIFICA PENTRU BICICLETE

A. ORDONANTA DE URGENTA 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice

Art. 6 In sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de mai jos au urmatorul inteles:
10. bicicleta - vehiculul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor;
25. pista pentru biciclete - subdiviziunea partii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separata de drum, special amenajata, semnalizata si marcata corespunzator, destinata numai circulatiei bicicletelor si mopedelor;
Art.41 (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectiva.
Art. 63 (5) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabila trebuie asezat langa si in paralel cu marginea acesteia, pe un singur rand, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. .....bicicletele pot fi oprite sau stationate si cate doua, una langa alta.
Art.70 (2) Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani.
(3) Bicicletele ....care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare.
Art.73 Regulile privind circulatia pe drumurile publice a bicicletelor..... se stabilesc prin regulament.
Art.74 (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia... bicicletelor...
Art.101 (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
8. nerespectarea normelor privind circulatia bicicletelor;

B. REGULAMENT de aplicare a OUG 195/2002 aprobat prin HG 1391 / 2006

CAPITOLUL II: Vehiculele
SUBSECTIUNEA 2: Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase sau impinse cu mana
Art. 14 In circulatia pe drumurile publice bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora;
d) echipata, pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
Art. 15 Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.
Art. 55 Semnalul luminos destinat numai dirijarii circulatiei bicicletelor are in campul sau imaginea unei biciclete de culoare rosie, respectiv verde pe fond negru. Aceeasi destinatie o are si semnalul luminos al unui semafor insotit de un panou aditional pe care figureaza o bicicleta.
Art. 76 Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
c) transversale, care pot fi:
4. de traversare pentru biciclisti;
Art.81 (4) Marcajul transversal constand din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fata de axul drumului, indica locul destinat traversarii partii carosabile de catre biciclisti.

CAPITOLUL V: Reguli de circulatie
SECTIUNEA 2: Utilizarea partii carosabile
Art.100 (1) Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.
SECTIUNEA 3: Reguli pentru circulatia vehiculelor
SUBSECTIUNEA 3: Depasirea
Art. 118 (2) Se recomanda ca la depasirea unei biciclete distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m.
Art. 120 (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
d)pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri ......i bicicletele, daca vizibilitatea asupra drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
Art. 135 Conducatorul de vehicul este obligat sa acorde prioritate de trecere si in urmatoarele situatii:
g)cand efectueaza un viraj spre stanga sau spre dreapta si se intersecteaza cu un biciclist care circula pe o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare;
Art. 141 (6) Nu este permisa stationarea pe partea carosabila, in timpul noptii, a .... bicicletelor....
Art. 142 Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni sau pentru pietoni si biciclete ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
o) pe pistele pentru biciclete;
Art. 153 (2). bicicleta pot tracta o remorca usoara avand o singura axa.
SECTIUNEA 4: Reguli pentru alti participanti la trafic
SUBSECTIUNEA 1: Circulatia bicicletelor
Art.160 (1) Bicicletele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singurrand.
(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.
Art. 161 (1) Se interzice conducatorilor de biciclete:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa conduca biciclete pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (11) si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista acostament practicabil;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule fara indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 14 si 15;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar in functie de directia de deplasare;
r) sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(1^1) Copilul in varsta de pana la 7 ani poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate.
Art. 167 (1) Se interzice pietonilor si persoanelor asimilate acestora:
g) sa circule pe pistele pentru biciclete, amenajate si semnalizate corespunzator.

Trimite unui prieten