10 tipuri de motoare cu ardere interna care promit sa revolutioneze viitorul si de care sigur nu ai auzit

- Motorul Scuderi cu timpii impartiti
- Motorul Toroidal VGT
- Motorul Pivotal cu piston pivotant
Acum 150 de ani, vehiculele functionau doar cu motoare pe aburi. Cineva s-a gandit ulterior sa produca un motor cu ardere interna. A urmat altul care s-a gandit ca un motor diesel pe compresie e o idee foarte buna... Asa au aparut si motoarele rotative, axiale sau cele electrice. Insa in domeniul auto, lucrurile parca au cam stagnat...
1. Motorul Scuderi cu timpii impartiti
Scuderi este numele inventatorului unui motor termic destul de simplu. Nu este un motor complet nou ci este un motor obisnuit in 4 timpi dar care a fost... reinventat. Mai exact, cei 4 timpi pe care ii are fiecare cilindru in parte la un motor conventionala au fost impartiti. Motorul are 2 pistoane si fiecare face cate 2 timpi. Cilindrul rece se ocupa de admisia si de compresia aerului, iar cilindrul cald de explozie si de evacuare. Unicul avantaj al acestui motor care poate avea un numar de pistoane multiplu de 2 este ca cilindrii pot avea dimensiuni diferite. Adica cel de admisie poate fi mai mare, iar cel de evacuare mai mic... In plus, producatorul spune ca este un motor ideal pentru folosirea in masinile hibride, fiind usor de folosit ca generator de energie.
2. Motorul Paut cu pistoane duble
Croatii de la compania Paut au inventat in anii 2000 un motor ce promite. Pau Motor este un propulsor care are timpii tot impartiti, ca cel Scuderi, dar care are un design nou. Un vilbrochen central conecteaza toti cei 4 cilindrii dubli, conectati intre ei prin niste tevi, fara supape, avantajul principal fiind o greutate scazuta datorita lipsei totala a bielelor si designul compact. Un asemenea motor poate fi instalat chiar si in masinile foarte compacte, insa necesita un rezervor exterior de ulei pentru lubrifiere. Ultimul prototip a fost realizat in 2011, dar de atunci a ramas la stadiul de proiect... Pacat, pentru ca designul promite.
3. Motorul Bonner in 2 timpi si cilindri in X
Oarecum asemanator cu motorul Paut este cel realizat in Statele Unite de Walter Schmid in 2006. Este tot un motor la care cele 4 cicluri de functionare sunt impartite, precum cele prezentate mai sus. Insa motorul Bonner este unul mult mai complex, deoarece are un sistem prin care presiunea uleiului se poate modifica, astfel incat sa aiba un raport diferit de compresie. Avantajul principal al acestui motor este ca produce o putere mare in comparatie cu dimensiunile sale si ca poate fi realizat fie pe benzina, fie pe motorina, la fel de usor. Din pacate, nu se mai stie nimic despre acest motor ramas doar la stadiul de prototip.
4. Motorul axial Dyna-Cam
Motoarele axiale dateaza de mai bine de 100 de ani, fiind printre primele motoare montate pe avioane. Se numesc axiale doarece pistoanele lucreaza in jurul unui ax. Un astfel de exemplu este motorul Dyna-Cam, realizat de americanii de la Axial Vector Engine Corporation. Este un motor cu mai multe pistoane, poate avea 6, 8 sau 10, montate in jurul unui ax central pe care il pun in miscare prin intermediul unui vilbrochen ondulat. Forma interesanta a acestui vilbrochen face ca aprinderea si evacuarea sa fie sincronizata cu miscarea pistoanelor. Avantajul acestui motor este forma, una extrem de compacta si foarte ingusta, ideala pentru avioane.
5. Motorul axial Duke
In Noua Zeelanda se ascund niste ingineri pusi pe inventii care au realizat un motor inedit. Firma se numeste Duke Engine si a prezentat in 2012 un propulsor cu 5 pistoane si 3 bujii. Designul este unul axial, asemanator cu ce propuneau cei de la Axial Vector in anii '60, dar imbunatatit pentru utilizari in domeniul auto. In alt design, pistoanele stau pe loc si angreneajza vilbochenul, dar aici este invers. Adica vilbrochenul in forma de stea cu 5 colturi se invarte cu tot cu pistoane, fiecare piston trecand, pe rand, pe la porturile de admisie, bujie si portul de evacuare. De unde si lipsa necesitatii de supape. Din pacate, oricat de interesant ar parea, acest motor a disparut la fel de repede cum a aparut, chiar daca se lauda ca este in stare de performante mult mai bune ca un motor clasic V6.
6. Motorul radial RadMax
Daca ai impresia ca motorul axial Duke este complicat, stai sa vezi ce au realizat canadienii de la Reg Technologies. Produsul lor care vrea sa schimbe lumea se cheama RadMax si este un motor fara cilindri. In locul pistoanelor este o flansa mare din otel cu o sumedenie de compartimente si placi de metal care se deschis si se inchid in functie de pozitia flansei. Blocul motorului are niste curbe prin care intra aerul si tot acolo se produce si aprinderea. Este un hibrid de motor axial si motor rotativ clasic, dar care a ramas doar la stadiul de proiect pe hartie. Oricum, nu este clar cum se face lubrifierea flansei din interiorul motorului...
7. Motorul Toroidal VGT
Un alt exemplu care demonstreaza ca teoria este buna pana cand e pusa in practica e motorul toroidal VGT. Acesta a fost realizat de o firma canadiana disparuta intre timp, numita VGT Technologies. Numele inseamna Variable Geometry Toroidal Engine si de aici reiese si cum trebuia el sa functioneze. Realizat in 2005, acest motor avea 4 cilindri dubli, pozitionati intr-o forma rotunda si conectati doi cate doi, aprinderea facandu-se pe rand intre doua pistoane. Designul avea un singur avantaj, mai exact, designul foarte compact, ideal de folosit in avioane de mici dimensiuni si, de ce nu, in masini hibride pe post de generator. Interesant este ca miscarea nu era una completa de rotire, ci era de miscari scurte, transformate ulterior printr-un sistem unisens in miscare de rotatie.
8. Motorul toroidal fara pistoane
Americanii de la Garric s-au gandit ca revolutioneaza lumea cu un motor toroidal fara pistoane, dar cu rotatie completa. Spre deosebire de motorul VGT, propulsorul Garric are o volanta centrala cu doua 'pistoane' incorporate care trec printr-un cilindru. In interiorul acestui cilindru au loc ciclurile de aprindere, compresie si evacuare. Nu este clar care ar fi avantajul acestui tip de motor, deoarece frecarea ar fi uriasa, deoarece cele doua pistoane se invart continuu pe acelasi traseu, dand nastere la o temperatura ridicata. Oricum, la fel ca multe altele, si acest motor Garric a ramas la stadiul de proiect.
9. Motorul Meyer cu disc fara rotatie
Cand credeam ca le-am vazut pe toate, apare acest motor numit "Nutating disc engine", adica un motor cu o miscare de balans in jurul axei sale. I se mai spune si motor cu disc deoarece functioneaza extrem de simplu. In interiorul unui bloc rotund, prin miscarea discului, uneori cu rotatie, alteori, asa cum e cazul motorului Meyer, fara rotatie, se desfasoare cei 4 timpi de functionare. Cand discul se ridica intra aerul, cand coboara se face evacuarea. Totul se intampla cu ajutorul unor bujii si a unor mici orificii de admisie si evacuare. Insa designul este unul ceva mai pretentios, pentru ca dispune de multe vibratii care fac imposibila utilizarea motorului la automobile sau avioane.
10. Motorul Pivotal
Compania din Noua Zeelanda, Pivotal Engineering, s-a gandit sa realizeze un motor cu cilindru ceva mai complex, pentru a obtine mai multa putere. A rezultat un motor in 2 timpi cu un piston ciudat, in forma de... pantof. De fapt, este un piston cu articulatie, a caruia cap pivoteaza, de unde si numele acestui sistem. Motorul in sine functioneaza precum unul obisnuit, dar pistonul are o camera de ardere mai mare, iar faptul ca pistonul pivoteaza, face ca tot ansamblul sa fie unul foarte compact, ideal pentru motociclete si avioane. Mai multe astfel de unitati au fost realizata si montate pe motociclete de curse, dovedindu-se in final ca aceste motoare sunt ideale pentru supra-alimentare, multumita posibilitatii mari de racire a pistonului.
-
Pleoape faruri renault megane iii 3 sb247 dupa 2014 175 Lei
Grila radiator audi a5 ( 2008-2011 ) 750 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
Borna baterie minus mercedes e class w212 a0009050054 150 Lei
Capac usita torpedou ford focus 1 1.6 benzina an 2000 50 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
-
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
-
Bmw x1 2.0 diesel 150 cp stare impecabila interior exterior an... 35000 Lei
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
-
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Injector, cod 03g130073g+, bpt, 0414720404, seat leon (1p1),... 397 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
-
Cutie de viteze opel astra j 1.7 cdti a17dtr a17dtj dezmembrez 2400 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
Dacia duster diesel 2021 10500 €
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei


