Anvelope resapate sau second-hand: ce sa cumparam inainte de venirea zapezii?

- Ce anvelope second-hand sunt bune?
- Ce sunt anvelopele resapate?
- De ce se fereste lumea de anvelopele resapate?
Foarte multi posesori de automobile din Romania nu isi permit achizitia unui set de anvelope noi, premium, care ofera siguranta si longevitate in exploatare. Asa ca multi apeleaza la solutii mai accesibile, cum ar fi anvelopele la mana a doua sau cele respate. Dintre aceste doua solutii ieftine, care e cea mai buna?
Ce anvelope second-hand sunt bune?
Din pacate, multi soferi din Romania nu sunt informati cum trebuie sau pur si simplu nu au citit multe detalii sau articole de pe site-ul nostru referitoare la anvelopele uzate. Asa ca soferii se bazeaza doar pe "carnea" unui cauciuc de iarna si stiu una si buna: daca are carne, este bun! Nimic mai gresit...
O anvelopa de iarna trebuie sa raspunda la mai multi parametri ca sa fie una de iarna sigura si buna. In primul rand, nu trebuie sa uitam ca suntem in anul 2016. Orice anvelopa la mana a doua, de vara sau de iarna, care are un DOT ce zice ca a fost fabricata in 2010 sau mai demult, nu trebuie cumparata sub nicio forma! Asadar, daca vrem anvelope SH, trebuie sa fie fabricate cat mai recent, de preferat in 2014-2015. Ce e mai vechi de 2010 e bun de reciclat sau aruncat pe foc.
Pe langa vechime, trebuie luate in considerare urmatoarele aspecte: profilul, adica profunzimea suprafetei de rulare, "carnea", cum spune romanul, sa aiba peste 5 mm. Asa cum va spuneam acum vreo 4 ani (nu cum s-au trezit unii plagiatori saptamana trecuta!), un profil de anvelopa de iarna trebuie sa fie testat cu moneda de 5 bani. Sau cu orice alt dispozitiv care sa confirme ca are minim 5 mm in profunzime. Ideal ar fi cam 6-8 mm, pentru ca noua, acea anvelopa a avut o adancime a profilului de 10-12 mm. Orice cauciuc care are sub 5mm in carne poate fi aruncat la gunoi!
Mai trebuie verificata starea generala a anvelopei, adica sa nu prezinte crapaturi, galme, lovituri sau penetrari de cuie, petice si asa mai departe. NUMAI dupa ce te-ai asigurat ca o anvelopa raspunde cu brio la aceste cerinte, o poti lua in calcul pentru achizitionare!
In concluzie, daca o anvelopa de iarna second-hand are profil peste 5 mm, a fost fabricata in ultimii 2-3 ani si nu are urme de uzura, poate fi un candidat pentru a-ti echipa rotile in acest sezon. Orice comprimis sau orice alt defect face ca anvelopa aceea sa nu mai fie utilizabila in conditii de siguranta!
Ce sunt anvelopele resapate?
O anvelopa resapata se mai numeste in Romania si re-esapata sau reconstruita. Termenul cel mai apropiat de realitate este cel de anvelopa reconstruita, pentru ca asa este si facuta. Adica o anvelopa uzata, daca raspunde la niste parametri si cerinte, adica sa nu aiba fisuri si gauri, este transformata intr-o anvelopa noua.
Trebuie stiut ca un cauciuc nou este o constructie pe mai multe nivele, iar nivelurile inferioare, cele de baza, sunt cele de rezistenta. Adica sunt straturi de cauciuc cu intaritura de metal sau plastic, care fac ca o anvelopa sa fie rezistenta. Aceste straturi sunt in profunzime si ele raman la o anvelopa resapata.
Cu alte cuvinte, un cauciuc uzat, este "raschetat" de straturile superioare laterale si de pe suprafata de rulare, pana la straturile inferioare de rezistenta. Dupa care, prin acelasi procedeu ca in cazul unei anvelope noi de fabrica, este lipita prin presare la cald o suprafata de rulare noua si pereti laterali noi. E ca atunci cand se restaureaza un bloc: fatada uzata este aruncata, dupa care se instaleaza o fatada noua.
Adica putem sa spunem ca un pneu resapat este, de fapt, o anvelopa noua. Dar are cateva minusuri fata de un cauciuc nou, asa cum este si normal. In primul rand, pentru ca s-a pus un invelis nou pe un miez vechi, de obicei, anvelopele resapate se echilibreaza mai greu. Si, in foarte rari cazuri, exista pori prin care aerul se pierde, daca lipirea celor doua componente, vechi si noi, nu a fost facuta corespunzator.
De ce se fereste lumea de anvelopele resapate?
La noi in tara sunt multi "cunoscatori" care nu au bani de anvelope noi, dar prefera sa cumpere un set second-hand, decat sa cumpere un set de anvelope resapate. Pentru ca au auzit ei, candva, de la nu stiu cine, ca alea resapate sunt periculoase, ca sar bucati din ele in mers sau ca fac explozie. Nimic mai fals.
In Romania, soferii s-au obisnuit sa creada despre anvelopele resapate ca sunt niste cauciucuri vechi carora doar le-a fost lipita cu SuperGlue o banda de rulare noua care in mers ar putea oricand sari. Insa ei nu stiu ca ele sunt, de fapt, anvelope reconstruite dupa aceleasi metode ca cele noi si, ca, niciodata nu ar putea sa se dezintegreze asa cum ei isi imagineaza.
O alta cauza ar fi ca pe piata au aparut anvelope resapate dubios de ieftine. Insa un cumparator cu putina atentie si experienta, va sti sa citeasca inscriptiile de pe aceste anvelope si va alege niste cauciucuri resapate fabricate intr-o tara vest-europeana. De exemplu, un cauciuc resapat fabricat in Germania raspunde la aceleasi cerinte de omologare si siguranta ca o anvelope Pirelli noua.
Ce-i drept, sunt si cazuri de anvelope resapate de proasta calitate, care se echilibreaza greu, care se uzeaza foarte repede, pentru ca au fost realizate in fabrici cu utilaje invechite si mana de lucru fara experienta. Asadar, ideal ar fi sa cauti niste cauciucuri resapate mai de calitate, luandu-te macar dupa tara de fabricatie.
Ce varianta este cea mai buna?
Ideal ar fi sa gasim anvelope second-hand premium, adica de la marci precum Michelin, Continental, Pirelii, Bridgestone sau Dunlop, fabricate in 2015 sau 2016, aproape noi, rulate circa 5000 de km maxim, la un pret de nimic. Insa acest lucru este aproape imposibil... Deci daca nu gasim pneuri SH aproape noi, de calitate, mai bine nu cumparam second-hand-uri.
Asa ca urmatoarea varianta ar fi sa cumparam anvelope resapate. Daca nu avem bani de un set de cauciucuri noi de iarna, atunci mai bine sa cumparam anvelope reconstruite, care sunt aproape ca cele noi, nu la fel de bune, de usoare si de economice ca unele premium de calitate, dar cu siguranta mai bune ca unele second-hand cu care s-a mers de toti banii si pe care un smecher incearca sa ni le vanda ca fiind noi, "nerulate in tara", impecabile, ireprosabile si "te mai tin 4 sezoane", cand de fapt ele sunt ultimele cotoroante bune de pus pe foc.
-
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
-
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
-
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
-
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
-
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
-
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
-
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
-
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
Kia cee'd diesel 2013 4677 €


