Ce inseamna motor in 4 timpi, care sunt acestia si ce face fiecare?

- Toate motoarele moderne sunt in 4 timpi
- Timpul de aprindere este singurul care produce putere
- Motorul in doi timpi, excelent la cuplu
Toate motoarele moderne cu combustie sunt in 4 timpi. Dar ce inseamna asta, spre deosebire de un motor in 2 timpi, nu prea stie multa lume. Iata ce presupune un motor cu 4 timpi si care sunt acestia, pe intelesul tuturor.
Termenul de "Motor in 4 tiimp" se refera la faptul ca fiecare piston al unui motor are 4 cicluri de functionare pentru o eficienta maxima. Este un principiu de functionare mai complex fata de un motor in 2 timpi ale carui pistoane fac cate doua cicluri. Acest motor mai are denumirea de motorul Otto, dupa numele lui Nikolaus August Otto, cel care in 1854, la Londra, prezenta lumii primul motor cu ardere interna in 4 timpi.
Motorul in 2 timpi: un timp de compresie si un timp de aprindere
Timpul de compresie incepe cand pistonul este jos, si intra in camera de ardere amestecul de aer/benzina/ulei. Pistonul urca si comprima combustibilul, iar atunci cand ajunge in pozitia maxima de urcare se aprinde bujia.
Timpul de aprindere incepe odata cu aprinderea bujiei care produce explozia amestecului de carburant. Explozia impinge pistonul in jos, gazele ies pe orificiul de evacuare si, cand pistonul ajunge in pozitia maxima de jos gaura prin care intra combustibilul este deschisa si acesta intra in camera de ardere, iar ciclul se repeta.
Motorul in 4 timpi: admisia si evacuarea in plus
Un motor cu 4 timpi este dotat cu supape de admisie si de evacuare. Acestea transforma arderea intr-un proces mai complex dar mult mai eficient. Asa iau nastere 4 timpi sau cicluri de functionare: timpul de admisie, timpul de compresie, timpul de aprindere si timpul de evacuare. Iata mai jos cum functioneaza.
Timpul de admisie este primul timp al unui ciclu facut de fiecare piston in parte. Fiecare piston are alt timp in desfasurare, pentru ca sa permita invartirea permanenta si constanta a vilborchenului. In timpul de admisie se intampla doua lucruri: pistonul coboara si supapa de admisie a amestecului de benzina/aer se deschide, permitand aceesul acestuia in camera de ardere. Este prima coboare a pistonului.
Timpul de compresie debuteaza cand pistonul ajunge in capat si incepe sa urce, iar supapa de admisie se inchide complet. Pistonul urca si amestecul de aer si carburant se comprima fiind prins in camera etansa. Este prima urcare a pistonului.
Timpul de aprindere incepe cand pistonul ajunge in pozitia maxima de sus si combustibilul e la compresie maxima. Atunci se aprinde bujia care face ca amestecul sa explodeze si sa impinge cu forta pistonul in jos. Acest timp se mai numeste si "timp de putere" deoarece este cel care imprima miscare vilbrochenului. Este a doua coborare a pistonului.
Timpul de evacuare debuteaza cand pistonul impins ajunge in pozitia maxima de jos si incepe sa urce. Aici se intampla doua actiuni simultane: pistonul urca si supapa de evacuare se deschide, permitand gazelor sa iasa pe evacuare. Este a doua urcare a pistonului. Cand pistonul ajunge in pozitia de sus, ciclul se reia si incepe iar timpul de admisie urmat de celelalte.
Cu cat mai multe pistoane, cu atat mai multa putere
Toata lumea stie ca un motor cu 8 pistoane este mai puternic decat unul cu 4. Dar nu stie si de ce. Pentru ca, in cazul unui motor cu 4 cilindri, timpul de aprindere, cel care impinge pistonul cu putere, se face pe rand la fiecare piston, nu simultan. Cu alte cuvinte, cate un piston produce putere maxima pe rand. Dar cum totul se petrece extrem de repede, puterea maxima se succede in timp de cateva fractiuni de secunda si rezulta o putere constanta. In schimb, la un motor cu 8 sau 12 cilindri, sunt mai multe pistoane care fac acelasi timp simultan, ceea ce inseamna o putere mai mare.
Motorul in doi timpi are o putere crescuta fata de unul in patru timpi dar consum dublu
Pistonul in cazul unui motor in doi timpi are parte de putere maxima cauzata de aprindere la fiecare coborare. Adica primeste un impuls puternic de fiecare data cand ajunge sus. In schimb, un piston al unui motor in patru timpi ofera motorului putere la fiecare doua coborari, pentru ca o coborare este rezervata admisiei. Asta inseamna ca un motor in 2 timpi ofera o putere constanta, fara pauze. Cel putin teoretic, deoarece un motor in 4 timpi are de obicei mai multe pistoane care anuleaza acele pauze facute de piston.
Un motor in doi timpi, teoretic, are un potential de putere dublu fata de un motor in patru timpi. Asta daca avem aceeasi capacitate cilindrica si acelasi numar de pistoane. De exemplu, un motor in 2 timpi monocilindru, de motocicleta, care are 250 cmc ofera chiar si 45 cp, in timp ce acelasi motor, monocilindru, dar in 4 timpi, ofera numai 20 cp. Pentru ca aprinderea la unul se face la fiecare miscare, iar la celalalt o data la doua miscari ale pistonului. In schimb, unul este foarte insetat de carburant, iar altul este foarte economic...
La ce mai folosim motoare in 2 timpi?
Daca toate propulsoarele de azi sunt in 4 timpi deoarece sunt eficiente si ofera performante bune, la ce se mai foloseste un motor in 2 timpi? Se folosesc in principal la motocicletele de off-road, in competitii, pentru ca sunt mult mai usoare, nevand supape si axe cu came, dar puternice. In plus, motoarele in 2 timpi fiind extrem de compacte se mai utilizeaza la aparate si masinarii casnice, precum drujbe, motocultoare si asa mai departe. Nu demult, existau si producatori precum Wartburg sau Trabant care ofereau automobile cu motoare termice in 2 timpi.
Asadar, in caz ca pana acum nu stiai ce miscari complexe se intampla sub capota motorului tau, speram ca te-am lamurit. Nu uita ca un motor, la 2000 de ture pe minut, adica o turatie pe care o atinge oricine la orice ora in traficul din oras, un piston face tot atatea miscari sus-jos intr-un minut si are 1000 de aprinderi. Daca motorul tau are 4 pistoane, atunci ai 4000 de aprinderi care produc puterea masinii tale intr-un minut. E ceva, nu-i asa?
-
Suport radiator dreapta bmw x1 (e84) 2.0 d, 51647117812 1357 Lei
Mini countryman motor defect cod n47c20a 2012 4950 €
Grila radiator audi tt s-line coupe ( 2016-2020 ) 1500 Lei
-
Skoda octavia 1,2 benzina 2013 5190 €
Stopuri led opel astra h car dna - stopuri opel astra h (04-08) 299 €
Lampa plafon skoda octavia 3 vrs 3t0947291a 150 Lei
-
Toba esapament finala opel corsa c (f08, f68) (2000 - 2009)... 207 Lei
Rezerva ingusta r15 mica pentru vw prindere 4x100 de logan... 100 Lei
Modul electronic inchidere centralizata cd8667560a mazda 5 cr... 150 Lei
-
Compresor perne aer wabco 443 020 011 1 mercedes-benz e-class... 500 Lei
Vas lichid servodirectie 1.6b ar32104 alfa romeo 147 70 Lei
Stop lampa spate dreapta honda cr-v 2013 2014 2015 304 Lei
-
Paravanturi heko volkswagen passat b8 2014→ sedan set 4 buc... 239 Lei
Trager panou frontal renault captur 2013-2019 nou 620935704r 230 Lei
Ford focus benzina 2014 4990 €
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
Set jante aliaj r17 mercedes e class w211 2002-2009 1400 Lei
Bucsa levier schimbator volkswagen golf 5 (1k1) hatchback 2005... 80 Lei
-
Delcou opel astra, 0237521024, 1235522437, 200 Lei
Motor complet fara anexe saab 9-3 2008 berlina 1.9 ttid a19dtr 3500 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
-
Calculator scaun mercedes a2118704626 300 Lei
Elemente decorative/protectie, aripa spate stanga... 194.78 Lei
5801674711 826996-5002s garrett turbosuflanta case ih / new... 5000 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi/177 cp full led camera piele navi an fab. 2012 10800 €
Pompa centrala, ambreiaj fata (61445 abs) jeep 246.07 Lei
St1267 cilindru descarcare pentru st8111, seltech 578.99 Lei
-
Odorizant areon mon xxl tutti frutti 8 Lei
Disc frana punte fata (18690 abs) mercedes-benz 3789.82 Lei
Nuca schimbator audi a6 4f/c6 [2004 - 2008] wagon 5-usi 2.7... 200 Lei
-
Far electric dreapta vw caddy 2010 2011 2012 2013 2014 2015 991 Lei
Stopuri led vw touareg stopuri touareg 02 10 369 €
0445120092 0986435551 504194432 bosch injector case ih... 750 Lei
-
Scaun sofer scaune sport banchete tetiere opel insignia sport... 1500 Lei
Capac / grila / traversa superioara trager opel antara 4x4... 100 Lei
Grila fata skoda octavia / octavia rs mk2 fl o2f-fgins-hnc 139 €


