Ce inseamna motor in 4 timpi, care sunt acestia si ce face fiecare?

- Toate motoarele moderne sunt in 4 timpi
- Timpul de aprindere este singurul care produce putere
- Motorul in doi timpi, excelent la cuplu
Toate motoarele moderne cu combustie sunt in 4 timpi. Dar ce inseamna asta, spre deosebire de un motor in 2 timpi, nu prea stie multa lume. Iata ce presupune un motor cu 4 timpi si care sunt acestia, pe intelesul tuturor.
Termenul de "Motor in 4 tiimp" se refera la faptul ca fiecare piston al unui motor are 4 cicluri de functionare pentru o eficienta maxima. Este un principiu de functionare mai complex fata de un motor in 2 timpi ale carui pistoane fac cate doua cicluri. Acest motor mai are denumirea de motorul Otto, dupa numele lui Nikolaus August Otto, cel care in 1854, la Londra, prezenta lumii primul motor cu ardere interna in 4 timpi.
Motorul in 2 timpi: un timp de compresie si un timp de aprindere
Timpul de compresie incepe cand pistonul este jos, si intra in camera de ardere amestecul de aer/benzina/ulei. Pistonul urca si comprima combustibilul, iar atunci cand ajunge in pozitia maxima de urcare se aprinde bujia.
Timpul de aprindere incepe odata cu aprinderea bujiei care produce explozia amestecului de carburant. Explozia impinge pistonul in jos, gazele ies pe orificiul de evacuare si, cand pistonul ajunge in pozitia maxima de jos gaura prin care intra combustibilul este deschisa si acesta intra in camera de ardere, iar ciclul se repeta.
Motorul in 4 timpi: admisia si evacuarea in plus
Un motor cu 4 timpi este dotat cu supape de admisie si de evacuare. Acestea transforma arderea intr-un proces mai complex dar mult mai eficient. Asa iau nastere 4 timpi sau cicluri de functionare: timpul de admisie, timpul de compresie, timpul de aprindere si timpul de evacuare. Iata mai jos cum functioneaza.
Timpul de admisie este primul timp al unui ciclu facut de fiecare piston in parte. Fiecare piston are alt timp in desfasurare, pentru ca sa permita invartirea permanenta si constanta a vilborchenului. In timpul de admisie se intampla doua lucruri: pistonul coboara si supapa de admisie a amestecului de benzina/aer se deschide, permitand aceesul acestuia in camera de ardere. Este prima coboare a pistonului.
Timpul de compresie debuteaza cand pistonul ajunge in capat si incepe sa urce, iar supapa de admisie se inchide complet. Pistonul urca si amestecul de aer si carburant se comprima fiind prins in camera etansa. Este prima urcare a pistonului.
Timpul de aprindere incepe cand pistonul ajunge in pozitia maxima de sus si combustibilul e la compresie maxima. Atunci se aprinde bujia care face ca amestecul sa explodeze si sa impinge cu forta pistonul in jos. Acest timp se mai numeste si "timp de putere" deoarece este cel care imprima miscare vilbrochenului. Este a doua coborare a pistonului.
Timpul de evacuare debuteaza cand pistonul impins ajunge in pozitia maxima de jos si incepe sa urce. Aici se intampla doua actiuni simultane: pistonul urca si supapa de evacuare se deschide, permitand gazelor sa iasa pe evacuare. Este a doua urcare a pistonului. Cand pistonul ajunge in pozitia de sus, ciclul se reia si incepe iar timpul de admisie urmat de celelalte.
Cu cat mai multe pistoane, cu atat mai multa putere
Toata lumea stie ca un motor cu 8 pistoane este mai puternic decat unul cu 4. Dar nu stie si de ce. Pentru ca, in cazul unui motor cu 4 cilindri, timpul de aprindere, cel care impinge pistonul cu putere, se face pe rand la fiecare piston, nu simultan. Cu alte cuvinte, cate un piston produce putere maxima pe rand. Dar cum totul se petrece extrem de repede, puterea maxima se succede in timp de cateva fractiuni de secunda si rezulta o putere constanta. In schimb, la un motor cu 8 sau 12 cilindri, sunt mai multe pistoane care fac acelasi timp simultan, ceea ce inseamna o putere mai mare.
Motorul in doi timpi are o putere crescuta fata de unul in patru timpi dar consum dublu
Pistonul in cazul unui motor in doi timpi are parte de putere maxima cauzata de aprindere la fiecare coborare. Adica primeste un impuls puternic de fiecare data cand ajunge sus. In schimb, un piston al unui motor in patru timpi ofera motorului putere la fiecare doua coborari, pentru ca o coborare este rezervata admisiei. Asta inseamna ca un motor in 2 timpi ofera o putere constanta, fara pauze. Cel putin teoretic, deoarece un motor in 4 timpi are de obicei mai multe pistoane care anuleaza acele pauze facute de piston.
Un motor in doi timpi, teoretic, are un potential de putere dublu fata de un motor in patru timpi. Asta daca avem aceeasi capacitate cilindrica si acelasi numar de pistoane. De exemplu, un motor in 2 timpi monocilindru, de motocicleta, care are 250 cmc ofera chiar si 45 cp, in timp ce acelasi motor, monocilindru, dar in 4 timpi, ofera numai 20 cp. Pentru ca aprinderea la unul se face la fiecare miscare, iar la celalalt o data la doua miscari ale pistonului. In schimb, unul este foarte insetat de carburant, iar altul este foarte economic...
La ce mai folosim motoare in 2 timpi?
Daca toate propulsoarele de azi sunt in 4 timpi deoarece sunt eficiente si ofera performante bune, la ce se mai foloseste un motor in 2 timpi? Se folosesc in principal la motocicletele de off-road, in competitii, pentru ca sunt mult mai usoare, nevand supape si axe cu came, dar puternice. In plus, motoarele in 2 timpi fiind extrem de compacte se mai utilizeaza la aparate si masinarii casnice, precum drujbe, motocultoare si asa mai departe. Nu demult, existau si producatori precum Wartburg sau Trabant care ofereau automobile cu motoare termice in 2 timpi.
Asadar, in caz ca pana acum nu stiai ce miscari complexe se intampla sub capota motorului tau, speram ca te-am lamurit. Nu uita ca un motor, la 2000 de ture pe minut, adica o turatie pe care o atinge oricine la orice ora in traficul din oras, un piston face tot atatea miscari sus-jos intr-un minut si are 1000 de aprinderi. Daca motorul tau are 4 pistoane, atunci ai 4000 de aprinderi care produc puterea masinii tale intr-un minut. E ceva, nu-i asa?
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Huse scaune piele bmw 450 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
Termoflot cu suport accesorii 1.8 tfsi 06h903143e audi a5 8t... 250 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
Tetiera mercedes-benz s-class w220 [1998 - 2002] sedan 4-usi s... 35 Lei
Scara dreapta mercedes actros mp4 cod a9606662203 / a9606662103 300 Lei
-
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
Far dreapta led ford focus 4 2018 2019 2020 450 Lei
Calculator ecu motor 237102213r 2014,k9kc6,0281019457 dacia... 300 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Scut sub bara fata suzuki swift hatchback 2017- noua... 110 Lei
-
Jante noi 17 inch originale vw golf 7 r-line gti gtd curitiba r17 780 €
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
Capac motor vw touran 1.4 tsi 140 cp cavc cod 03c103925bf 249 Lei
Bara stabilizatoare spate, seat exeo st (3r5) [fabr 2009-2013]... 119 Lei
Dezmembrez nissan navara d40 2010 manual volan stanga
-
Bara fata audi a6 c5 negru lz9w cu spalatori faruri 500 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Ornament seat leon leon - - (2012 2016) 120 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
Far stanga vw touareg 7p facelift 2015 2016 2017 1600 Lei
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei


