Cum sa conduci masina la drum intins pe ploaie si sa supravietuiesti
Sambata dimineata, pe DN1, in portiunea de viteza dintre Ploiesti si Campina, incepuse o ploaie torentiala. Vizibilitatea era minima, stergatoarele la viteza maxima abia faceau fata. Viteza de deplasare era cam 90 km/h pe prima banda. Pe a doua banda depaseste un Mercedes-Benz E Class din a treia generatie, fabricatie 2003-2009, destul de lent, sa fi avut 95-100 maxim la ora. Lin, cu miscarea unui pianist, Mercedesul trece pe prima banda in fata noastra, rotile virand sub un grad. Intr-o fractiune de secunda, ca si cum ar fi intrat pe un patinoar, Mercedesul se invarte de doua-trei ori, intra cu spatele in parapetul care desparte sensurile de mers, se mai invarte si ajunge in santul din dreapta drumului, fara sa se rostogoleasca. Caz real de sambata, 23 iunie 2018.
Deci o masina destul de sigura, cu sisteme de siguranta cat cuprinde, se invarte ca un titirez pe DN1 unde ploua cu galeata. Socant si de-a dreptul halucinant este ca masina nu a miscat fundul stanga-dreapta, asa cum se intampla de obicei cand pierde controlul soferul. Nu. Din pozitia de masina dreapta, care circula inainte cu rotile drepte, intr-o sutime de secunda a inceput sa se invarta violent ca pe gheata. Cum s-a intamplat asa ceva?
Am fi vrut sa-l intrebam direct pe sofer, insa am oprit si am vazut ca este bine mersi la volan si nu dorea sa opreasca, desi masina era cam praf. Adica omul, chiar daca avea aripa indoita, stopuri sparte, probabil si in fata era busita zdravan si o fi avand si pana pe rotile cu care a iesit de pe asfalt, a continuat sa mearga pe coclauri, dorind cel mai posibil sa nu lase masina sa se impotmoleasca. E interesant cum unii soferi au sange rece si, dupa ce se invart pe sosea de 5 ori, lovesc parapetul si ajung in sant, nu opresc sa-si traga sufletul si sa vada ce s-a intamplat cu masina...
Deci, cum e posibil ca o masina care merge in linie dreapta sa se invarta necontrolat? Asa au loc multe accidente mortale. Din fericire, aici era parapetul si Mercedesul nu a ajuns pe contrasens, iar pe dreapta nu sunt nici copaci, nici stalpi. Insa exista o cauza destul de usor de anticipat si de evitat.
Nu poate spune nimeni ca manevra de schimbare a benzii, dupa depasire, poate fi numita viraj, astfel incat de la viraj sa fi pierdut controlul pe carosabilul acoperit de apa. In cazul de fata, problema a fost alta. De fapt, o combinatie de doi factori la care foarte multi soferi romani sunt abonati, din pacate.
Aici a fost un caz clar si limpede de acvaplanare. Plus anvelope uzate. Sa le luam pe rand.
Acvaplanarea apare cand anvelopele masinii nu reusesc sa evacueze apa de pe carosabil prin profilul de pe suprafata de rulare, moment in care la o anumita viteza anvelopa incepe sa planeze deasupra apei, nemaiavand nicio aderenta sau contact cu asfaltul. Acvaplanarea nu este nimic altceva decat neadaptarea vitezei la conditiile de drum. Adica daca ploua foarte mult intr-o perioada foarte scurta, este normal ca stratul de apa creste, iar un sofer responsabil trebuie sa se gandeasca ca anvelopele nu mai sunt la fel de eficiente ca atunci cand e uscat sau ploua usor.
Acvaplanarea nu este un fenomen foarte des intalnit, dar este extrem de periculos si cand deja il simti si il experimentezi, poate fi prea tarziu. Deci o ploaie puternica plus viteza prea mare pentru ca anvelopele sa evacueze apa duc la acvaplanare. Iar atunci cand masina acvaplaneaza se comporta exact ca si cum ar fi fost pe gheata, niciun sistem electronic din lume de genul ESP, nu te mai salveaza. Cand masina atinge pragul critic al vitezei pe apa, toate rotile se desprind din contactul cu asfaltul si sunt la mila inertiei.
In acest caz de acvaplanare la 100 km/h cu siguranta a mai fost si alt aspect. Si anume, anvelope de proasta calitate sau extrem de uzate. La 100 km/h, indiferent de cantitatea ploii, acea masina nu ar fi trebuit sa piarda controlul in acest hal daca avea anvelope bune. Probabil avea anvelope uzate, cu doar 1-3 mm de profil, ceea ce, evident, a redus si mai mult viteza la care pneurile ar fi putut evacua apa de pe asfalt. Cu alte cuvinte, acvaplanarea intervine de obicei la viteze mai mari daca ai anvelope bune, dar daca ai pneuri uzate, poti sa pierzi controlul si la 50 km/h.
Nu sunt multi soferii care isi dau seama ca pe ploaie trebuie sa reduca viteza. Nu degeaba sunt si semnele de pe autostrada care te obliga sa mergi cu 80 km/h in loc de 130 cand ploua. Si nu sunt deloc multi soferii care isi dau seama in ce pericol se pun cand circula cu anvelope uzate la masina pe ploaie. Acestea sunt periculoase pe uscat, dar sunt mortale pe ploaie. Daca ai pneuri cu profil sub martorul de uzura, arunca-le imediat daca nu vrei sa mori sau circula pe ploaie cu maxim 30 km/h.
Poleiul sau gheata sunt mai periculoase decat ploaia? Mai gandeste-te. Pe polei sau gheata aluneci o data, o redresezi, dupa care te cumintesti. Pe ploaie nu exista avertismente. Cand ai depasit punctul cheie in care anvelopele nu mai pot face fata cantitatii de apa din cauza vitezei prea mari, ajungi direct in sant. Sau mai rau...
- Motor peugeot 5008 ii 1.5 bluehdi yh01 euro 6 131 cai 11.000... 9999 Lei Usa usi portiera portiere dreapta fata dezechipata opel astra... 449.99 Lei Trager audi a4 b6 1.8 benzina radiatoare radiator clima apa 350 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 € Volanta cu set ambreiaj opel insignia 2.0 cdti a20dth 2009... 700 Lei Stop land rover freelander 2 tripla stanga dreapta lampa spate 400 Lei
- Scaun stanga fata sofer textil fara incalzire volkswagen golf... 349.99 Lei Stop lampa spate - vw transporter (t4)1991 1992 , 3881229 63.08 Lei Volan piele cu comenzi in 3 spite 5k0998537 gti vw passat cc 800 Lei
- Scaune interior piele alcantara vw passat b6 / b7 2007 2008... 1200 Lei Anvelope dacia logan mcv logan mcv - - (2008 2012) 85 Lei Electrovalva vacuum 1.6 dci r9m 8200762162 nissan qashqai j10... 100 Lei
- Capac culbutori, cod 8200608952, dacia logan mcv (ks), 1.5... 95 Lei Capac culbutori, cod 8200608952, dacia logan mcv (ks), 1.5... 95 Lei Cablaj bujii opel insignia a 2.0 cdti 55567591 instalatie... 80 Lei
- Stop dreapta spate land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 300 Lei Jante audi s-line*dunlop sport 19 525 € Garnitura turbosuflanta oe dacia duster 1 2010-2017 8200947259 75 Lei
- Cutie transfer, bmw x5 (e53) [fabr 2000-2006] 3.0 d, 6 vit man... 1325 Lei Stopuri land rover freelander 2 350 Lei Aeroterma mercedes vito w639 2006 van 2.2 cdi 400 Lei
- Stopuri land rover freelander 2007 4x4 2.2 700 Lei Cutie viteze automata, cod pvm, audi a5 sportback (8ta), 2.0... 10667 Lei Balast xenon toyota prius, avalon, venza, lexus denso, lexus... 150 Lei
- Lampa stop spate / tripla dreapta land rover freelander 1 1998... 150 Lei Stop land rover freelander 1 tripla stanga dreapta lampa 150 Lei Bara fata audi a4 b6 8e limousine avant csr-fsk264 409 €
- Tampon bmw seria 3 touring (e91) (2005 - 2012) prasco... 401 Lei Electroventilator 8200293391f 1.4 1.6 mpi dacia logan [2004 -... 150 Lei Oglinda stanga 232636213d dacia logan 2 [2013 - 2016] 250 Lei
- Eleron luneta vw passat b5 3b hsb030 170 Lei Armatura bara fata skoda octavia 2 (1z3) [fabr 2004-2013]... 242.1 Lei Pompa servodirectie kia rio 2 [2005 - 2009] 300 Lei
- Far xenon vw passat b6 - dr. 3c0941752g / 3c0941754g complet... 380 € Stopuri land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 550 Lei Stopuri land rover freelander 2 2006-2010 400 Lei