Cum sa conduci masina la drum intins pe ploaie si sa supravietuiesti

Sambata dimineata, pe DN1, in portiunea de viteza dintre Ploiesti si Campina, incepuse o ploaie torentiala. Vizibilitatea era minima, stergatoarele la viteza maxima abia faceau fata. Viteza de deplasare era cam 90 km/h pe prima banda. Pe a doua banda depaseste un Mercedes-Benz E Class din a treia generatie, fabricatie 2003-2009, destul de lent, sa fi avut 95-100 maxim la ora. Lin, cu miscarea unui pianist, Mercedesul trece pe prima banda in fata noastra, rotile virand sub un grad. Intr-o fractiune de secunda, ca si cum ar fi intrat pe un patinoar, Mercedesul se invarte de doua-trei ori, intra cu spatele in parapetul care desparte sensurile de mers, se mai invarte si ajunge in santul din dreapta drumului, fara sa se rostogoleasca. Caz real de sambata, 23 iunie 2018.
Deci o masina destul de sigura, cu sisteme de siguranta cat cuprinde, se invarte ca un titirez pe DN1 unde ploua cu galeata. Socant si de-a dreptul halucinant este ca masina nu a miscat fundul stanga-dreapta, asa cum se intampla de obicei cand pierde controlul soferul. Nu. Din pozitia de masina dreapta, care circula inainte cu rotile drepte, intr-o sutime de secunda a inceput sa se invarta violent ca pe gheata. Cum s-a intamplat asa ceva?
Am fi vrut sa-l intrebam direct pe sofer, insa am oprit si am vazut ca este bine mersi la volan si nu dorea sa opreasca, desi masina era cam praf. Adica omul, chiar daca avea aripa indoita, stopuri sparte, probabil si in fata era busita zdravan si o fi avand si pana pe rotile cu care a iesit de pe asfalt, a continuat sa mearga pe coclauri, dorind cel mai posibil sa nu lase masina sa se impotmoleasca. E interesant cum unii soferi au sange rece si, dupa ce se invart pe sosea de 5 ori, lovesc parapetul si ajung in sant, nu opresc sa-si traga sufletul si sa vada ce s-a intamplat cu masina...
Deci, cum e posibil ca o masina care merge in linie dreapta sa se invarta necontrolat? Asa au loc multe accidente mortale. Din fericire, aici era parapetul si Mercedesul nu a ajuns pe contrasens, iar pe dreapta nu sunt nici copaci, nici stalpi. Insa exista o cauza destul de usor de anticipat si de evitat.
Nu poate spune nimeni ca manevra de schimbare a benzii, dupa depasire, poate fi numita viraj, astfel incat de la viraj sa fi pierdut controlul pe carosabilul acoperit de apa. In cazul de fata, problema a fost alta. De fapt, o combinatie de doi factori la care foarte multi soferi romani sunt abonati, din pacate.
Aici a fost un caz clar si limpede de acvaplanare. Plus anvelope uzate. Sa le luam pe rand.
Acvaplanarea apare cand anvelopele masinii nu reusesc sa evacueze apa de pe carosabil prin profilul de pe suprafata de rulare, moment in care la o anumita viteza anvelopa incepe sa planeze deasupra apei, nemaiavand nicio aderenta sau contact cu asfaltul. Acvaplanarea nu este nimic altceva decat neadaptarea vitezei la conditiile de drum. Adica daca ploua foarte mult intr-o perioada foarte scurta, este normal ca stratul de apa creste, iar un sofer responsabil trebuie sa se gandeasca ca anvelopele nu mai sunt la fel de eficiente ca atunci cand e uscat sau ploua usor.
Acvaplanarea nu este un fenomen foarte des intalnit, dar este extrem de periculos si cand deja il simti si il experimentezi, poate fi prea tarziu. Deci o ploaie puternica plus viteza prea mare pentru ca anvelopele sa evacueze apa duc la acvaplanare. Iar atunci cand masina acvaplaneaza se comporta exact ca si cum ar fi fost pe gheata, niciun sistem electronic din lume de genul ESP, nu te mai salveaza. Cand masina atinge pragul critic al vitezei pe apa, toate rotile se desprind din contactul cu asfaltul si sunt la mila inertiei.
In acest caz de acvaplanare la 100 km/h cu siguranta a mai fost si alt aspect. Si anume, anvelope de proasta calitate sau extrem de uzate. La 100 km/h, indiferent de cantitatea ploii, acea masina nu ar fi trebuit sa piarda controlul in acest hal daca avea anvelope bune. Probabil avea anvelope uzate, cu doar 1-3 mm de profil, ceea ce, evident, a redus si mai mult viteza la care pneurile ar fi putut evacua apa de pe asfalt. Cu alte cuvinte, acvaplanarea intervine de obicei la viteze mai mari daca ai anvelope bune, dar daca ai pneuri uzate, poti sa pierzi controlul si la 50 km/h.
Nu sunt multi soferii care isi dau seama ca pe ploaie trebuie sa reduca viteza. Nu degeaba sunt si semnele de pe autostrada care te obliga sa mergi cu 80 km/h in loc de 130 cand ploua. Si nu sunt deloc multi soferii care isi dau seama in ce pericol se pun cand circula cu anvelope uzate la masina pe ploaie. Acestea sunt periculoase pe uscat, dar sunt mortale pe ploaie. Daca ai pneuri cu profil sub martorul de uzura, arunca-le imediat daca nu vrei sa mori sau circula pe ploaie cu maxim 30 km/h.
Poleiul sau gheata sunt mai periculoase decat ploaia? Mai gandeste-te. Pe polei sau gheata aluneci o data, o redresezi, dupa care te cumintesti. Pe ploaie nu exista avertismente. Cand ai depasit punctul cheie in care anvelopele nu mai pot face fata cantitatii de apa din cauza vitezei prea mari, ajungi direct in sant. Sau mai rau...
-
Ceas bord nissan qashqai qashqai 2.0 dci - (2010 2014) 250 Lei
Opel astra 1.4 2014 6200 €
Bara fata audi a4 b8 2010 noua 8k0807105agru (cu orificii... 340 Lei
-
Stop stanga spate citroen c4 b7 2010 - 2018 250 Lei
Set prag dreapta + stanga cod kk9524012 / kk9524011 golf 5 /... 370 Lei
Motoras deschidere haion seat altea [facelift] [2009 - 2015]... 100 Lei
-
Usa / portiera stanga spate volkswagen golf 7 1.6 motorina... 1000 Lei
Grila bara fata audi a4 b7 2005 noua 8e0853651j (rama cromata) 385 Lei
Motor complet dacia duster facelift / 1.0 tce / benzina+gpl /... 6500 Lei
-
Usa dr.fata vw golf 7 2014 800 Lei
Chevrolet aveo 1.3diesel euro 5 trapa senz park scaune... 4200 €
Far dreapta mercedes-benz c-class w203/s203/cl203 [2000 -... 150 Lei
-
Jante hyundai elantra, i30, i40, kona, tucson, ioniq,... 3200 Lei
Nissan leaf tekna special 2019 19000 €
Dezmembrez peugeot partner 2007 van 1.6 hdi
-
Clips pedala ambreiaj cu arc oe peugeot 308 sw 2 2014-2021... 80 Lei
Eichner set 300 buc etichete numerotare masini + breloc cheie... 760 Lei
Galerie evacuare dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.4 mt (75 hp) 100 Lei
-
Stop stanga opel insignia a 2009 2010 2011 2012 150 Lei
Jante noi originale bmw seria 5 e60 e61 8j 17 inch et20 style 245 650 €
Toba sport universala 149 Lei
-
Bara fata bmw x3 g01 an 2018 2019 2020 2021 cod 5111-139605-14 500 Lei
Bara fata dacia logan 2 2017-2020 noua 620223233r (cu 4... 300 Lei
Bara fata vw bora jetta 4 limousine variant csr-fsk014 279 €
-
Ecu calculator motor volvo s80 0261206828, 08627455a 300 Lei
Jante 19 bmw //m-style. 850 €
Bara fata vw golf 7 (2012-2016) cod 5g0807221 cu 6 gauri... 450 Lei
-
Teava conducta racord egr racitor gaze skoda fabia 1 1.9 tdi... 59.99 Lei
Oglinda stanga manuala dacia logan 3 2021-2024 noua 963026992r... 500 Lei
Bara spate opel meriva b flexfix – suport biciclete an... 450 Lei
-
Galerie evacuare dacia logan [facelift] [2007 - 2012] mcv... 100 Lei
Cutie viteze manuala ford fiesta 6 2009 hatchback 1.2 benzina 1500 Lei
Grila - bmw series 3 (e90/91) sdn 2005 , 51137120008 68.92 Lei
-
Aripa spate - hyundai h1 van 1998 , 71811-4a100 1070.33 Lei
Stop dreapta citroen c4 grand picasso 2016 300 Lei
Prelungire spoiler fusta tuning sport bara fata vw passat b5... 420 Lei


