Cum sa conduci masina la drum intins pe ploaie si sa supravietuiesti
Sambata dimineata, pe DN1, in portiunea de viteza dintre Ploiesti si Campina, incepuse o ploaie torentiala. Vizibilitatea era minima, stergatoarele la viteza maxima abia faceau fata. Viteza de deplasare era cam 90 km/h pe prima banda. Pe a doua banda depaseste un Mercedes-Benz E Class din a treia generatie, fabricatie 2003-2009, destul de lent, sa fi avut 95-100 maxim la ora. Lin, cu miscarea unui pianist, Mercedesul trece pe prima banda in fata noastra, rotile virand sub un grad. Intr-o fractiune de secunda, ca si cum ar fi intrat pe un patinoar, Mercedesul se invarte de doua-trei ori, intra cu spatele in parapetul care desparte sensurile de mers, se mai invarte si ajunge in santul din dreapta drumului, fara sa se rostogoleasca. Caz real de sambata, 23 iunie 2018.
Deci o masina destul de sigura, cu sisteme de siguranta cat cuprinde, se invarte ca un titirez pe DN1 unde ploua cu galeata. Socant si de-a dreptul halucinant este ca masina nu a miscat fundul stanga-dreapta, asa cum se intampla de obicei cand pierde controlul soferul. Nu. Din pozitia de masina dreapta, care circula inainte cu rotile drepte, intr-o sutime de secunda a inceput sa se invarta violent ca pe gheata. Cum s-a intamplat asa ceva?
Am fi vrut sa-l intrebam direct pe sofer, insa am oprit si am vazut ca este bine mersi la volan si nu dorea sa opreasca, desi masina era cam praf. Adica omul, chiar daca avea aripa indoita, stopuri sparte, probabil si in fata era busita zdravan si o fi avand si pana pe rotile cu care a iesit de pe asfalt, a continuat sa mearga pe coclauri, dorind cel mai posibil sa nu lase masina sa se impotmoleasca. E interesant cum unii soferi au sange rece si, dupa ce se invart pe sosea de 5 ori, lovesc parapetul si ajung in sant, nu opresc sa-si traga sufletul si sa vada ce s-a intamplat cu masina...
Deci, cum e posibil ca o masina care merge in linie dreapta sa se invarta necontrolat? Asa au loc multe accidente mortale. Din fericire, aici era parapetul si Mercedesul nu a ajuns pe contrasens, iar pe dreapta nu sunt nici copaci, nici stalpi. Insa exista o cauza destul de usor de anticipat si de evitat.
Nu poate spune nimeni ca manevra de schimbare a benzii, dupa depasire, poate fi numita viraj, astfel incat de la viraj sa fi pierdut controlul pe carosabilul acoperit de apa. In cazul de fata, problema a fost alta. De fapt, o combinatie de doi factori la care foarte multi soferi romani sunt abonati, din pacate.
Aici a fost un caz clar si limpede de acvaplanare. Plus anvelope uzate. Sa le luam pe rand.
Acvaplanarea apare cand anvelopele masinii nu reusesc sa evacueze apa de pe carosabil prin profilul de pe suprafata de rulare, moment in care la o anumita viteza anvelopa incepe sa planeze deasupra apei, nemaiavand nicio aderenta sau contact cu asfaltul. Acvaplanarea nu este nimic altceva decat neadaptarea vitezei la conditiile de drum. Adica daca ploua foarte mult intr-o perioada foarte scurta, este normal ca stratul de apa creste, iar un sofer responsabil trebuie sa se gandeasca ca anvelopele nu mai sunt la fel de eficiente ca atunci cand e uscat sau ploua usor.
Acvaplanarea nu este un fenomen foarte des intalnit, dar este extrem de periculos si cand deja il simti si il experimentezi, poate fi prea tarziu. Deci o ploaie puternica plus viteza prea mare pentru ca anvelopele sa evacueze apa duc la acvaplanare. Iar atunci cand masina acvaplaneaza se comporta exact ca si cum ar fi fost pe gheata, niciun sistem electronic din lume de genul ESP, nu te mai salveaza. Cand masina atinge pragul critic al vitezei pe apa, toate rotile se desprind din contactul cu asfaltul si sunt la mila inertiei.
In acest caz de acvaplanare la 100 km/h cu siguranta a mai fost si alt aspect. Si anume, anvelope de proasta calitate sau extrem de uzate. La 100 km/h, indiferent de cantitatea ploii, acea masina nu ar fi trebuit sa piarda controlul in acest hal daca avea anvelope bune. Probabil avea anvelope uzate, cu doar 1-3 mm de profil, ceea ce, evident, a redus si mai mult viteza la care pneurile ar fi putut evacua apa de pe asfalt. Cu alte cuvinte, acvaplanarea intervine de obicei la viteze mai mari daca ai anvelope bune, dar daca ai pneuri uzate, poti sa pierzi controlul si la 50 km/h.
Nu sunt multi soferii care isi dau seama ca pe ploaie trebuie sa reduca viteza. Nu degeaba sunt si semnele de pe autostrada care te obliga sa mergi cu 80 km/h in loc de 130 cand ploua. Si nu sunt deloc multi soferii care isi dau seama in ce pericol se pun cand circula cu anvelope uzate la masina pe ploaie. Acestea sunt periculoase pe uscat, dar sunt mortale pe ploaie. Daca ai pneuri cu profil sub martorul de uzura, arunca-le imediat daca nu vrei sa mori sau circula pe ploaie cu maxim 30 km/h.
Poleiul sau gheata sunt mai periculoase decat ploaia? Mai gandeste-te. Pe polei sau gheata aluneci o data, o redresezi, dupa care te cumintesti. Pe ploaie nu exista avertismente. Cand ai depasit punctul cheie in care anvelopele nu mai pot face fata cantitatii de apa din cauza vitezei prea mari, ajungi direct in sant. Sau mai rau...
- Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei
- Audi a4 b9 (8w) - covorase cauciuc originale (2016 - 2024) 600 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 8500 €
- Dacia duster 4x4 2020 9990 € Bmw x5 m57 2008 8999 € Vw caddy 1,6tdi 2015 8500 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47...
- Vw caravelle t5 vip caravelle 2011 12950 € Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei Eleron luneta audi a5 hsb043 400 Lei
- Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Mercedes vito 220-116 2017 12800 €
- Vw golf 1.6d 2011 4300 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei
- Citroen c4 picasso 1.6ehdi - avans 0 2012 4990 € Ford focus 1.4 2000 100 Lei 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei
- Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 5990 € Iveco daily maxi automat, cu lift, lungime podea 4,70m 14700 € Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 €
- Skoda karoq diesel 2019 13720 € Vw polo 1.6 tdi 2014 6300 € Ford transit frigider mobil 0"...4"...8"c - leasing, garantie 18700 €
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Skoda fabia diesel 2010 3880 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13250 €
- Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei