Cum sa pornim corect masina cand afara este ger si temperatura scade la -20 de grade

- Masinile diesel, cele mai problematice
- Bateria masinii cedeaza cel mai des iarna
- Garajul, cel mai bun prieten al masinii
Automobilul este exact ca omul: cand este canicula, incepe sa faca mofturi si are nevoie de racire buna. Iar atunci cand este foarte frig, se comporta altfel si trebuie "imbracata" in mod special. Nu degeaba, atunci cand vine gerul, tot mai multe masini incep sa faca figuri.
In aceste zile, pe tot teritoriul Romaniei, este anuntata vreme foarte rece, cu temperaturi care scad chiar si la -20 de grade Celsius. La asemenea temperaturi, totul din jur se schimba, metalul se contracta, apa ingheata chiar si la adancimi mari, apar probleme cu instalatiile sanitare, cu pompele de apa, cu traficul rutier, cu mersul trenurilor, cu aeroporturile si asa mai departe. Prin urmare, nu trebuie sa mire pe nimeni daca temperaturile joase extreme au un efect negativ si asupra masinii noastre.
Toate masinile incep sa se resimta atunci cand este ger. In primul rand, pentru ca frigul extrem va mari, indirect, uzura motorului. Unele piese din motor, cand sunt foarte reci, se contracta. Iar uleiul de ungere a pieselor interne, devine ceva mai rigid, pierzandu-si din vascozitate. Un joc mai mare intre piesele care nu beneficiaza imediat de ungere a uleiului, se uzeaza prematur. Toti producatorii si specialistii auto spun ca pornirile la rece pe timp de ger sunt cele care provoaca uzuri in motor. Si singura metoda prin care putem evita asta este sa avem fie un garaj incalzit in care sa tinem masina peste noapte, fie un sistem de incalzire auxiliar, cum ar fi un Webasto, care sa incalzeasca motorul fara ca acesta sa functioneze.
Pentru ca majoritatea soferilor din Romania nu beneficiaza de acest avantaje, singurul sfat bun este sa lase masina la ralanti putin mai mult sa se incalzeasca decat de obicei. In general, nu este recomandat sa incalzesti motorul pe loc, dar atunci cand este foarte frig, trebuie sa micsoram stresul asupra pieselor interne si sa permitem cateva minute uleiului sa-si recastige vascozitatea pentru a lubrifia piesele. Daca noi incepem sa ne punem in miscare cu motorul inghetat, vom crea un stres suplimentar pe unele piese metalice care nu au lubrifiere si, in timp, acestea se vor uza.
Un alt sfat pentru pornirile pe timp de ger este sa ii permitem calculatorului sa-si faca toate verificarile inainte sa dam la automat. Adica sa punem contactul si sa asteptam stingerea tuturor martorilor de bord. Asta presupune si punerea in functiune a pompei de carburant care incepe sa puna in miscare benzina sau motorina. Daca noi vom da imediat la automat, sunt sanse ca masina sa nu porneasca din prima.
Poate cel mai important element al masinii pe timp de iarna este acumulatorul auto. Bateria masinii trebuie sa fie in stare foarte buna, sa permita suficient curent la pornire incat sa nu ne trezim ca bateria este terminata de la frig si ca nu are amperaj suficient ca sa invarta vibrochenul. Iarna este oricum sezonul in care "mor" cele mai multe baterii de masina, deoarece lichidul de electroliza din interior, asa-zisul acid, nu mai este eficient cand temperatura este negativa si incarcarea nu se mai face bine, in special la masinile care circula ziua doar pe distante scurte si la viteze reduse.
Pornirea masinilor diesel pe timp de iarna si temperatura foarte joasa este cea mai problematica. Un motor pe benzina functioneaza pe baza de aprindere si scanteie oferita de bujie, scanteie care este realizata indiferent de temperatura. Dar un motor diesel functioneaza pe baza de compresie. Adica amestecul de aer si motorina este comprimat in camera de ardere atat de mult incat se aprinde automat, realizand explozia care impinge pistonul. Dar, atunci cand este frig, compresia se face ceva mai greu, aerul avand o contractie mult mai mare.
Daca la motoarele diesel camera de ardere nu este suficient de calda, compresia nu se va face eficient. Iar de incalzirea camerei se ocupa bujia incandescenta. In cazul masinilor ceva mai vechi, bujia incadescenta are toate sansele sa nu mai fie buna si sa se incalzeasca foarte putin. La o masina diesel, cand punem contactul pe timp de iarna, ultimul martor stins in bord este, de obicei, bujia incadescenta. Martorul sta aprins atata timp cat bujia sta aprinsa, incalzind camera de ardere. Dar bujia are un senzor de temperatura si, cu cat este mai rece temperatura, cu atat sta mai mult aprinsa. De exemplu, vara, la 35 de grade, bujia nici nu se aprinde, deoarece camera de ardere este suficient de calda incat sa nu mai fie nevoie de incalzirea suplimentara.
Asadar, pentru cei care conduc masini diesel, sfatul este sa puna contactul de 2-3 ori inainte sa porneasca masina. Adica sa puna contactul, sa astepte stingerea martorului de bujie, dupa care sa ia contactul, sa-l puna iar, sa-l scoata si sa repete procedura. Mai multe aprinderi succesive ale bujiei duc la o incalzire mai buna a camerei de compresie, iar motorul pe motorina va porni ulterior la prima cheie, fara sa se chinuie.
Dupa care, la fel ca si in cazul motorului pe benzina, atunci cand este foarte frig, poti sta cateva minute pe loc ca sa-i permiti uleiului sa circule printre piesele interne, dupa care te poti pune la drum.
Urmand aceste sfaturi, dar si cu o lopata buna, racleta la indemana si peria de zapada, vei putea pleca in fiecare dimineata la serviciu fara batai multe de cap.
-
Opel insignia 2.0 diesel 2014 6660 €
Jante dacia duster, jante aliaj dacia duster , noi, 17” 1900 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford b-max ( 2012-2018 ) 1100 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Jante aliaj ca noi 5x112 r16 originale vw passat b8, b8... 3200 Lei
Geam usa stanga fata porsche cayenne 9y 2019-2021 cod 9y3845021 a 400 Lei
-
Stopuri led bmw seria 3 e46 facelift 269 €
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
Jante dacia duster , jante aliaj dacia duster, 17”, noi,... 1700 Lei
-
Caseta de directie vw tiguan 2008-2014 cod-5n1 423 050 aj 1950 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Jante aliaj noi 5x112 pe 18 orig.skoda octavia 3 2018/... 1000 €
-
Capac spalator far stanga dreapta audi a5 s-line / s5... 120 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Motoras actionare grila electica radiator bmw f10 / f11... 200 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Buton / comanda reglaj scaun electric stanga fata cu memorie... 200 Lei
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
Ford focus benzina 2014 4655 €
-
Carcasa filtru motorina opel astra h 1.9 cdti 13179060 alfa... 100 Lei
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...
Prag usa dreapta ford transit 2000-2013 nou 225 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
-
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei


