Cum sa stim daca masina noastra este pregatita de un drum lung fara sa ne lase balta

Cum sa stim daca masina noastra este pregatita de un drum lung fara sa ne lase balta
  • Motorul intrerupe in mers
  • Anvelope uzate
  • Vibratii la franare
Trimite unui prieten

Se apropie sezonul vacantelor de iarna iar soferii din Romania isi fac deja planuri sa plece la munte, la schi, in tara sau strainatate. Insa nu toti au incredere in propriul automobil ca e pregatit de drum lung, asa ca se duc la service. Mai grav este cazul soferilor care conduc o masina ce le da semne ca cedeaza, se astern la drum si raman cu ea blocata din diverse motive.

Motorul intrerupe in mers

Daca cumva motorul tau, in timp ce mergi sau accelerezi, da semne ca intrerupe, adica momente in care ti se pare ca se opinteste, poate insemna ca in curand se strica ceva destul de grav. De exemplu, asa fac injectoarele inaine sa cedeze de tot. Deci un motor care da rateuri si nu functioneaza uniform s-ar putea sa ramana pe minus cu un cilindru din cauza injectorului. Tot pentru asta poate fi de vina si pompa de inalta presiune la motoarele diesel sau turbina. Deci pana nu afli problema si o rezolvi, astfel incat propulsorul sa mearga uniform, nu iti recomandam sa te asterni la drum lung.

Vezi AICI cand merita sa reconditionam turbina masinii

Martor aprins in bord

Singurul martor de bord aprins cu care ai voie sa te duci in vacanta este cel de carburant. Pe care il stingi imediat cum opresti la o benzinarie. In general, niciun martor de bord aprins nu este semn bun. Cele mai grave sunt cele de filtru de particule infundat, sonda lambda, senzor ABS, check-engine, etc. Niciodata sa nu pleci la drum lung daca masina ta singura te avertizeaza ca are niste probleme pe care trebuie sa le rezolvi.

Scoate fum

Acest caz este in general intalnit la masinile diesel. Si anume, scosul de fum. Fumul pe evacuare poate fi de 3 feluri: negru, albastru sau alb. Daca masina scoate fum negru, inseamna ca se arde prea multa motorina din diverse motive, injectoare, turbina, debitmetru, calculator si altele. Evident, asta se traduce printr-un consum urias si, eventual, amenzi uriase daca te prinde politia prin vest ca circuli pe sosea cu o fumigena. Fumul albastru este fum cauzat de arderea uleiului, deci daca scoti fum albastru, un pic mai inchis la culoare decat cel alb, pe undeva sunt niste piese uzate care permit uleiului sa intre in camera de ardere. Uleiul alb poate fi cauzat de un amestec gresit de carburant, de antigel in motor sau de filtru carburant infundat. Indiferent de fum, rezolva problema si abia apoi pleci la drum.

Masina gata de vacanta

Vibratii la franare

Este recomandat ca niciodata sa nu pleci la drum, scurt sau lung, daca ai probleme cu sistemul de franare auto. Nu ne referim aici la furtune de frana coapte sau la etriere care pierd lichid, ci la chestii mai simple. De exemplu, chiar daca discurile tale sunt noi, chiar si placutele, se intampla de multe ori ca dupa doar 5000 km sa incepi sa simti vibratii in volan si pedala la franare, semn ca discurile s-au ovalizat. Acest fenomen apare in Romania din cauza ca se cumpara multe discuri de frana de la firme indoielnice dar si pentru ca soferii franeaza violent pe timp de ploaie, iar cand discul se incinge masina intra intr-o balta si se decaleste. Ori, poate fi cauzat si de un mecanic ce le-a montat gresit, fara sa curete bine butucul rotii de rugina. Cert este ca daca masina ta vibreasa la franare, e bine sa verifici franele.

Citeste AICI cum functioneaza sistemul de franare al masinii

Masina nu trage

Daca ai o masina de 150 cp, sa zicem, acea masina trebuie sa traga cam de acea putere. Nu de 50 cp, nu de 100, ci cam de toti caii, daca merge bine. Asta inseamna ca trebuie sa accelereze bine, sa traga rotund in orice treapta si sa se tureze uniform. Dar se intampla de multe ori ca masina sa nu traga bine, adica sa se tureze, dar sa nu accelereze cum ar trebui, sau sa traga foarte greu, sau doar de la o turatie foarte mare. Cand o masina nu mai trage ca odinioara, inseamna ca are probleme. Din pacate, pot insemna doar probleme grave, cum ar fi cu turbosuflanta, valva EGR, pompa de injectie, filtru particule, injectoare si asa mai departe. Daca mai scoate si fum albastru, e clar ca motorul este pe duca. Asadar, nu trebuie sa ne punem la drum cu o masina care nu trage asa cum ar trebui, pentru ca ne riscam viata. Facem o depasire pe Valea Oltului si, brusc, ne dam seama ca abia acceleram iar de pe contrasens vine un TIR.

Anvelope uzate

Poate cele mai multe accidente pe timp de toamna si iarna au loc din cauza ca soferii nu pun accent asa cum ar trebui pe anvelope. Majoritatea considera ca atata timp cat profilul e bun, anvelopa e buna. Insa nu doar uzura conteaza, ci si vechimea, starea totala, crapaturile, deformarile in timp. Sunt si multi soferi care circula cu anvelopele gresite sezonului de iarna. Asta se traduce cu lipsa aderentei si distanta mai mare de franare, dar si riscul major de pierdere a controlului. In concluzie, daca nu ai cauciucuri de iarna buna, nu trebuie sa pornesti cu masina de pe loc. Ce sa mai visezi la o vacanta cu familia... Daca tu nu ai bani pentru anvelope, ce reprezinta siguranta suprema, tu te mai duci in vacanta ca sa-ti pui viata in pericol? Asa ceva nu se face.

Masina gata de vacanta

Ar trebui ca mai multi soferi si proprietari de vehicule din Romania sa fie preocupati de siguranta proprie, dar si de banii lor. Multi se pun la drum cu niste cazane de masini despre care te intrebi cum de mai circula in ziua de azi. Altii ajung prin Grecia sau Spania cu niste masini din care cazi la propriu, cu anvelopele vechi de 10 ani, cu o coada de 50 de metri de fum in spate si cu toate articulatiile batand mai ceva ca fanfara armatei. Insa este doar o chestiune de timp pana cand aceste masini vor cauza un accident grav... Mai bine este sa fii precaut si sa ai grija de masina ta, sa verifici totul cand trebuie si sa investesti cand e vorba de siguranta, fara compromisuri.

Trimite unui prieten