Cum se conduce CORECT o masina care are cutie de viteze automata

- Frana de mana inainte de pozitia PARK
- Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
- O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Chiar daca inca in Romania masinile cu o transmisie manuala sunt predominante, clientii de masini automate sunt in crestere. Pentru ca o cutie automata a inceput sa fie foarte performanta si nu mai are niciun dezavantaj fata de una manuala, ci are numai avantaje. Oricum, nu strica sa stim cum trebuie sa conducem o masina dotata cu o cutie automata.
Multi romani se sperie inca de cutiile automate pentru ca le considera defectuoase si lipsite de fiabilitate. Lucruri total neadevarate. Problema este cu acei soferi care circula cu o masina automata in mod necorespunzator. Asta duce la uzura cutiei si ne trezim ca avem o transmisie care schimba vitezele bruscand masina. Iata cum se conduce corect o masina dotata cu o cutie hidramata.
1. Frana de mana inainte de pozitia PARK
Incepem cu felul in care trebuie parcata o masina dotata cu o cutie automata. In momentul in care punem levierul in pozitia P, adica Park, transmisia este blocata de un pin metalic. Nu de putine ori se intampla, atunci cand vrem sa plecam si scoatem masina din P, ca miscarea levierului se face mai greu si se aude o bruscare zgomotoasa. Asta pentru ca dupa ce a fost pusa in Park, masina si-a schimbat cativa centimetri pozitia, fie de la o panta, fie de la o groapa. Pentru a nu forta cutia, trebuie sa oprim si sa parcam masina astfel: cu piciorul pe frana incetam miscarea masinii, dupa care tragem frana de mana, dupa care punem in Park si abia la final scoatem cheia din contact. Frana de mana preia toata sarcina pe care altfel, un pin metalic minuscul ar fi preluat-o prin cutie.
2. Nu pune cutia in N cat masina inca este in miscare
Daca la o cutie manuala obisnuim sa scoatem cutia din viteza si sa o lasam sa curga la vale, ca sa economisim carburant, in cazul cutiei automate acest lucru nu este benefic. Pentru ca o cutie automata functioneaza pe baza de conexiuni hidraulice care depind de turatia motorului. Cand schimbam pozitia levierului, din D in N, in R sau in P, presiunea hidraulica trebuie sa fie una mica, adica motorul sa fie la ralanti. Daca noi mutam levierul in mers, cand turatia este mare, o sa ne trezim ca avem in timp o uzura mai mare a conductelor si a pompei, ceea ce va duce in scurt timp la bruscari in momentul in care treptele sunt schimbate. Asadar, schimbati pozitia levierului doar cand masina sta pe loc.
3. Din marsarier in Drive, numai pe loc
Stii bine ca daca ai o viteza prea mare cu spatele, la o masina cu o cutie manuala, si vrei sa bagi brusc in prima treapta, cutia o sa caraie. Pentru ca sincronizarea nu s-a facut corect. Daca totusi la o cutie manuala putem face acest lucru, cand mergem cu spatele cu maximum 5-7 km/h, la o cutie hidramata nu este indicat sa facem asa ceva. Din acelasi motiv ca cel mentionat mai sus: fortam piesele interne ale cutiei. Trebuie sa oprim total masina, dupa care sa o punem din R in D fara probleme. Daca facem acest lucru din mers, o sa auzim niste zgomote ciudate si in scurt timp ramanem fara cutie.
4. Frana de motor sincronizata cu frana de picior
O cutie automata nu va avea niciodata o forta de franare a motorului la fel ca una manuala. Pentru ca functioneaza total diferit si pentru ca transmisia in cazul manualei este mecanica si actioneaza direct asupra rotilor. Cand avem o cutie automata, putem sa facem frana de motor. Insa o sa ne dam seama ca masina nu incetineste asa de mult cum ne-am dori. Pentru ca doar o singura piesa din cutia hidramata actioneaza asupra transmisiei spre roti. Chiar daca cele mai moderne cutii automate sunt mai eficiente si franeaza mai bine masina, nu trebuie sa uitam ca mereu, cand vrem sa incetinim, trebuie sa utilizam atat frana de motor, daca avem si optiunea de schimbare manual a treptelor, cat si cea de picior. Franele sunt pentru oprirea masinii in timp ce schimbarile vitezelor sunt pentru... schimbarea treptelor.
5. O las in Drive sau o scot in Neutral la semafor?
Din punct de vedere mecanic, daca stam in Drive la semafor, cu piciorul pe frana, in afara de putina presiune hidraulica in sistem, fapt care se vede si pe turatia motorului care scade, nu avem nicio problema. Cutia poate ramane in Drive, la ralanti, mult si bine. Insa ideal este sa o scoatem de fiecare data cand ne oprim de tot si stim ca urmeaza sa asteptam ceva timp. Pentru ca daca o lasam in Drive, trebuie sa tinem mereu piciorul pe frana. Au fost situatii in care soferul a uitat ca este in Drive, a ridicat piciorul si a lovit masina din fata. In plus, cand stam cu piciorul pe frana, ii deranjam pe soferii din spatele nostru cu stopurile puternice. Asadar, in cazul in care nu este panta sau masina nu se poate misca, la semafor este bine sa o scoatem in Neutral si sa bagam in Drive atunci cand se face verde.
6. Incet cu acceleratia cand motorul e rece
Orice lubrifiant, ca este ulei de motor, de cutie manuala sau de automata, este fabricat sa functioneze optim la un anumit nivel de temperatura. Daca o cutie manuala agata sau este mai zgomotoasa atunci cand motorul este rece si, automat, si cutia este rece, o cutie automata se comporta putin mai diferit. Mai exact, o sa observi ca schimbarea automata a treptelor, cu motorul rece, se face la o turatie mai mare decat normal. Daca tinem la economia de carburant, atunci cand motorul este rece si vedem ca schimbarea vitezelor se face la turatie mare, putem sa apelam la schimbarea manuala. Oricum, in decurs de vreo 10 minute de la pornire, motorul si cutia se incalzesc, uleiul hidraulic devine lichid si schimbarile se fac normal. In afara de faptul ca avem un consum crescut cu motorul rece, din cauza turatiilor mai mari, creste si uzura pieselor din interior. Tot ce putem face, pentru a spera la o viata lunga a cutiei de viteze, este sa evitam acceleratiile bruste pana cand se incalzeste motorul.
-
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
-
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
-
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
-
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
-
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
-
Dacia duster diesel 2021 10500 €
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
-
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei


