Cum se conduce corect o masina cu motor pe benzina?
![Cum se conduce corect o masina cu motor pe benzina? Cum se conduce corect o masina cu motor pe benzina?](https://www.4tuning.ro/images/cum-se-conduce-corect-o-masina-cu-motor-pe-benzina/cum-se-conduce-corect-o-masina-cu-motor-pe-benzina-05f7d45e9b118057c7-940-0-1-95-1.jpg)
- Cum plecam cand motorul este rece?
- La ce turatie trebuie sa schimb treapta de viteza?
- Lasam motorul sa se raceasca la ralanti?
Poti fi unul din numerosii soferi care circula in Romania cu o masina pe benzina. Dar sunt toate sansele ca pana acum sa fi condus gresit masina. De fapt, nu neaparat gresit, dar nu foarte eficient. Iata cateva ponturi ca sa conduci de acum inainte astfel incat sa ai parte de fiabilitate maxima si de consum minim.
Cum plecam cand motorul este rece?
De obicei iarna, cand este frig, soferul asteapta cateva minute bune ca motorul sa se incalzeasca inainte sa se puna in miscare. Insa nu este cea mai buna solutie. Imediat cum pornim motorul unei masini pe benzina, putem sa ne punem in miscare fara probleme. De preferat este insa ca pana cand vedem acul de la caldura ca s-a miscat sau pana cand martorul de motor rece se stinge, sa nu depasim 2000 rpm. Adica trebuie doar sa mergem ceva mai incet, pana cand motorul se incalzeste. De ce? Pentru ca uleiul are vascozitatea optima la cald, iar atunci cand e rece nu formeaza pelicula buna si fiind mai tare nici nu ajunge pe toate piesele, asa ca lubrifierea este mai slaba. Daca acceleram puternic cu motorul rece, riscam sa uzam motorul prematur.
Incalzesc motorul pe loc daca am motor turbo?
Nu. Chiar daca majoritatea masinilor din ziua de azi au motoare cu o capacitate mica dar echipate cu un turbo-compresor, trebuie sa ne comportam cu ele la fel ca in cazul de mai sus, la fel ca in cazul unui motor aspirat. Adica ne putem pune in miscare de cum am pornit masina, avand grija sa nu acceleram violent pana cand motorul se incalzeste. La motoarele turbo, daca acceleram cand sunt reci, pe langa uzura motorului, riscam si stricarea turbinei, care functioneaza pe baza de racire pe ulei, deoarece uleiul fiind mai tare nu circula bine prin traseul de lubrifiere.
La ce turatie trebuie sa schimb treapta de viteza?
Automobilele mai noi sunt echipate cu un sistem de asistenta la schimbarea treptelor. Acesta iti spune cand este momentul optim sa schimbi treapta, daca vrei un consum cat mai redus. Ai sa ramai surprins sa vezi ca majoritatea masinilor dotate cu asa ceva iti spun sa schimbi viteza la sub 2000 rpm. Asadar, sfaturile din batrani, care iti spuneau ca turatia cea mai buna de schimbare este la 2000, sunt legende care nu se mai aplica. Spre deosebire de motoarele diesel, ce risca sa aiba probleme de la depunerile de funingine cauzate de turatiile reduse, motoarele pe benzina pot circula la orice turatie fara riscuri. Cine spune ca daca schimbi viteza la 1500 rpm strici masina, nu se pricepe la nimic. Insa daca vrei sa ai parte de un consum redus, trebuie sa faci schimbarea la turatii reduse. Unele masini care au si mod ECO dar si cutie automata, fac schimbarea de treapta chiar si la 1300 rpm.
O scot pe neutru sau fac frana de motor?
Va povesteam mai demult ce inseamna frana de motor si cum sa o folosim. Si va explicam si de ce, atunci cand facem frana de motor, nu consumam carburant, dar atunci cand lasam masina sa curga scoasa din viteza, consumam. Asadar, daca vrem sa ne bucuram de un consum cat mai mic, e bine sa privim din timp la urmatorul semafor sau la traficul din fata, iar atunci cand vedem ca urmeaza sa franam, sa ne pregatim sa facem frana de motor. Adica daca peste 200 de metri se vede culoarea rosie, in loc sa acceleram asa cum o fac multi, sau sa lasam masina scoasa din viteza, nu strica sa incetam acceleratia cu masina in viteza si, usor, usor, sa retrogradam, pana cand trebuie sa ne oprim complet.
Cum conducem la drum intins?
Fara indoiala stii ca orice producator de masini, pentru fiecare model si motorizare in parte, are un consum declarat. Evident, un consum care ni se pare halucinant de mic, fata de ceea ce reusim noi sa obtinem in viata reala. Dar acel consum declarat de producator are un sambure de adevar si ne putem apropia de el destul de usor. Pentru ca orice motor are o viteza anume la care prezinta eficienta maxima. Adica ofera un raport viteza / consum optim. De exemplu, daca vom merge cu o masina in ultima treapta de viteza cu 60 la ora, nu vom castiga nici timp, iar consumul s-ar putea sa fie ceva mai crescut pentru ca masina este subturata. Daca insa vom merge in ultima treapta de viteza cu 140 la ora, ne vom trezi ca, brusc, masina consuma exagerat de mult. De cele mai multe ori, o viteza de croaziera de 85-90 km/h, in ultima treapta a cutiei, se dovedeste a fi cea mai buna. Numai asa putem sa reusim sa ne apropiem de consumul declarat. Deja, peste 110 km/h, consumul oricarei masini este mai mare chiar si decat consumul urban.
Lasam motorul sa se raceasca la ralanti?
Multi soferi cred ca atunci cand ajungi la destinatie cu masina e bine sa lasi motorul la ralanti cateva minute sa se raceasca. Dar nu trebuie sa faci asta niciodata, pentru ca, pur si simplu... nu rezolvi nimic. Lichidul de racire are oricum o temperatura ridicata, iar faptul ca masina sta pe loc, in loc sa mearga si aerul sa raceasca radiatorul, o face ca pe loc sa se incinga si mai tare. Este valabil si pentru motoarele turbo: unii spun ca la turbo trebuie sa o racesti pe loc, daca vrei sa tii turbina toata viata fara reparatii. Dar... nimic mai gresit. Pentru ca turbina se raceste cu ulei, iar la ralanti circulatia uleiului este aceeasi ca in mers, temperatura uleiul este similara. Adica pe loc, nu faci decat sa "racesti" turbina cu un ulei la fel de cald ca atunci cand este in sarcina. Din nou, faptul ca masina sta pe loc, fara sa aiba un flux de aer care sa raceasca turbina, contribuie la incalzirea sa suplimentara. Asadar, poti opri linistit motorul, fie el si turbo, imediat cum ai ajuns la destinatie.
In loc de concluzie, trebuie sa va spunem ca fiecare sofer are stilul lui de mers. Degeaba incercam noi sa mentionam niste sfaturi pentru a avea un consum redus, pentru ca e greu sa-i schimbi obiceiurile unui alt sofer. Oricum, ideea este ca daca ai o masina pe benzina si daca nu esti la curse, poti sa schimbi vitezele la turatie mica, fara grija ca se strica ceva. Si, nefiind la fel de pretentios ca unul pe motorina, nu trebuie sa-l lasi sa se incalzeasca sau sa se raceasca pe loc. Drum bun!
-
Capsa pirotehnica bmw seria g hybrid bateria auxiliara 780 Lei
Navigatie / display navigatie original vw passat b8, golf 7,... 700 Lei
Carenaj protectie aparatoare noroi janta roata dreapta spate... 99.99 Lei
-
0445110564 5801644454 0986435255 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Ornamente tobe mercedes w211 w212 w221 w166 c216 c218 (02-18)... 1199 Lei
0445110489 0445110488 cv6q 9f593 aa 0986435288 bosch injector... 450 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
Difuzor bara spate vw polo aw 2g 2018 2019 2020 2021 150 Lei
Faruri dayline skoda octavia 269 €
-
Stopuri led opel astra h car dna - stopuri opel astra h (04-08) 299 €
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
-
0445110546 166007885r 0986435273 a6220700087 bosch injector... 100 €
A2c89877300 167005519r a6070700001 vdo pompa inalta presiune... 750 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
Bara fata hyundai tucson 2015 2016 2017 2018 (arabica brown)... 1100 Lei
Bara spate bmw e87 m pachet 349 €
-
0445120420 51101006191 0986435660 bosch injector man lion's... 750 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
Axe cu came audi q5 i facelift 2.0 tdi 150 cai csua cod piesa... 2499 Lei
-
Vw passat model unic full options 2.0 tdi virtual cockpit... 15500 €
Bara fata opel astra h 2004 2005 | 2006 2007 (z547 (rosu) 370 Lei
Bara fata mercedes slc w172 r172 amg facelift an... 700 Lei
-
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
Jante de aliaj 5x120 r16 originale vw transporter... 2800 Lei
0445110485 h8201108033 a6070700687 16608399r bosch injector... 80 €
-
5801527202 5802204204 789499-0001 garrett turbo iveco stralis... 5000 Lei
Conducta egr volkswagen lt 2.5 tdi an fabr. 2002 100 Lei
Jante bmw x3,x4,x1,style 887m cu 5x112 pe 19 originale 7500 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
Cutie de viteze 1.9 jtdm 150 cp 939a2000 alfa romeo 159 6+1... 1500 Lei
Gk2q-9k546-ac gk2q9k546ac a2c9303500080 2143478 vdo injector... 600 Lei
-
Pompa injectie /524 028 130 115 a audi a4 b5 [1994 - 1999]... 300 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
![Accident frontal: ce piese auto...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-01b4ef31d027044ed1-400-300-2-95-1.jpg&h=OxkilDulXwHB5NWtejBs7WCUOCH6Eo-NTt2kxg&d=400x300)
![Piedone a descins în mall-ul...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202502%2Fw460%2Fmedia-173989127562728200.png&h=JCSU4j_M0PfEaIf1BBPWPCnTFkdMUzeJOvgmGA&d=400x300)
![Nu mai coboara geamurile: probleme cu...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-f8e51f302d83863fc4-400-300-2-95-1.jpg&h=fmhANdDqn6Db2Z6j6rPSzA3EO8oJbtCKAHctdw&d=400x300)