Cum trebuie sa ti se monteze anvelopele de iarna la vulcanizare

- Cheia dinamometrica, obligatorie
- Echilibrarea, cea mai importanta
- Atentie la sensul de rotatie al anvelopelor!
Cu totii ne punem acum pe jante anvelopele pentru sezonul rece. Mergem la vulcanizare si ii lasam pe meseriasi sa-si faca treaba. Dar nu strica sa ne asiguram ca anvelopele de iarna sunt montate corect, asa cum trebuie.
1. Ridicarea masinii
Am vazut vulcanizari care foloseau cricuri hidraulice sau platforme elevatoare pentru a ridica de la sol toate cele 4 roti in acelasi timp. O metoda foarte buna si rapida. Dar in unele cazuri, protectiile din cauciuc menite sa evite zgarieturile asupra pragurilor sau a dedesubtului masinii, lipseau. Si cei de la vulzanizare ridicau masina fier pe fier, producand zgarieturi. Nu se vedeau, insa, in timp, acestea se pot transforma in rugina... Asadar, e bine sa te asiguri ca masina iti este ridicata corespunzator, fara sa fie produse daune.
2. Scoaterea prezoanelor
Rotile sunt prinse cu 4-5 prezoane sau piulite. Acestea trebuie scoase cu pistolul pneumatic, nu cu vreo cheie manuala, pentru ca altfel riscam sa ne fie zgariate jantele in gaurile prin care intra prezoanele. In mod ideal, o vulcanizare care se respecta are un sistem pneumatic puternic, nu cu un compresor mic cat o sticla de Cola, iar atunci cand apasa tragaciul, prezonul sa se deblocheze imediat. Daca vedem ca un mecanic se chinuie la un prezon prea mult, e clar ca ceva e in neregula.
3. Scoaterea rotilor
Am vazut multe cazuri in care mecanicul scoate prezoanele si roata care nu mai are in ce sa se tina se loveste de discul de frana, zgariindu-se pe interior. Asta poate indoi si protectia din tabla a discului de frana sau poate sa produca si alte pagube la roti. Daca vedem un operator care lasa roata sa cada in loc sa o prinda bine sa nu intre in contact cu partile mecanice ale masinii, a doua oara nu vom mai calca pe la acea vulcanizare.
4. Verificarea valvelor
Spune-i mecanicului sa verifice valvele. Acestea ar trebui schimbate cam in fiecare an, deoarece sunt realizate dintr-un cauciuc prost care crapa foarte repede. O valva costa cam 3 lei pentru fiecare roata, dar macar nu va mai lasa aerul sa se piarda din anvelopa. Multe vulcanizari nu se uita la valva si nu mai pierd timpul sa o schimbe, decat daca le spui tu.
5. Punerea anvelopelor de iarna
Dupa ce au scoa cauciucul de vara, trebuie sa fie pus cel de iarna. Asigurati-va ca se foloseste pasta de etansare pe ambele parti ale cauciucului, nu doar pe una, cum am vazut la unele vulcanizari, pentru a economisi timp. Pasta nu are rol propriu-zis de etansare, ci de curatare si lubrifiere a zonei pentru ca anvelopa sa alunece bine pana in buza jantei. Asigurati-va ca se pune presiunea indicata de producator!
6. Sensul de rotatie
Fii atent la sensul de rotatie al anvelopelor. Mai ales acum, cand la vulcanizari este aglomeratie, multi mecanici monteaza roata cum le vine la mana. Am vazut multe cazuri in care soferii s-au trezit ulterior ca au cauciucurile de iarna montate invers, adica cu sensul de inaintare spre spate. Asadar, verifica inainte sa pleci de la vulcanizare sau imediat cum este pus pneul pe janta daca a fost montat corect, conform semnelor de pe peretele lateral.
7. Echilibrarea rotilor
Dupa orice schimb de anvelope este obligatoriu sa facem echilibrarea rotilor. Uitati-va atent cum se face echilibrarea, deoarece este cea mai importanta interventie la roti. Multe vulcanizari, din motive economice, refolosesc plumbi vechi scosi de la alte roti. Asigura-te ce se folosesc plumbi noi, deoarece cei vechi au prinderea indoita si risca sa zboare mai repede de pe roti, ducand la dezechilibrare. In plus, daca ai jante de aliaj, uita-te atent si asigura-te ca ti se monteaza plumbi lipiti pe interior, nu pe buza jantei. Numai jantele din tabla se echilibreaza cu plumbi batuti pe buza!
8. Montarea rotii pe masina
Inainte de montarea rotii pe masina, ideal este ca mecanicul sa puna niste vaselina intre butuc si janta. Pentru ca doar asa se poate evita lipirea jantei de butuc, atunci cand mai vrei sa scoti rotile. Stii cu siguranta acea situatie in care janta nu mai e prinsa in niciun prezon, dar pur si simplu nu vrea sa se desprinda. Asa ca in loc sa te apuci sa lovesti roata cu barosul, mai bine pune niste vaselina intre cele doua piese si la demontarea viitoare roata se va desprinde lejer.
9. Prinderea prezoanelor
Ca o regula generala, prezoanele sau piulitele se pun inainte cu mana, doua-trei ture de filet, inainte sa fie stranse cu pistolul pneumatic. Am intalnit cazuri in care mecanicii puneau piulita direct in pistol, o fixau pe surub si strangeau, dar strangeau stramb filetul si stricau piulita. Nu degeaba, trebuie prinse intai cu mana si stranse la pistol.
10. Cheia dinamometrica, obligatorie
Strangerea finala a piulitelor si prezoanelor trebuie sa se faca cu cheia dinamometrica. Doar asa ne putem da seama daca au fost stranse prea tare sau prea putin la pistol. Daca strangerea este prea puternica, riscam sa rupem prezonul la demontarea urmatoare, iar daca este prea slaba, riscam sa ramanem fara roti in mers. Asadar, ca ultima verificare de siguranta, trebuie folosita o cheie dinamometrica la fiecare prezon, la fiecare roata.
O vulcanizare care se respecta va urma acesti pasi corespunzator si va lua toate masurile de siguranta. Daca ajungi la o vulcanizare care sare peste anumite etape ca sa economiseasca timpi si sa castige mai multi bani de pe urma soferilor in aceasta perioada aglomerata de iarna, e clar ca data viitoare nu mai trebuie sa calci pe acolo.
-
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Prag usa dreapta ford transit 2000-2013 nou 225 Lei
-
Jante dacia duster , jante aliaj dacia duster, 17”, noi,... 1700 Lei
Carcasa filtru motorina opel astra h 1.9 cdti 13179060 alfa... 100 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Ford focus benzina 2014 4655 €
-
Capac spalator far stanga dreapta audi a5 s-line / s5... 120 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Buton / comanda reglaj scaun electric stanga fata cu memorie... 200 Lei
-
Stopuri led bmw seria 3 e46 facelift 269 €
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Opel insignia 2.0 diesel 2014 6660 €
-
Geam usa stanga fata porsche cayenne 9y 2019-2021 cod 9y3845021 a 400 Lei
Jante aliaj ca noi 5x112 r16 originale vw passat b8, b8... 3200 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Jante aliaj noi 5x112 pe 18 orig.skoda octavia 3 2018/... 1000 €
-
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
Motoras actionare grila electica radiator bmw f10 / f11... 200 Lei
-
Jante dacia duster, jante aliaj dacia duster , noi, 17” 1900 Lei
Caseta de directie vw tiguan 2008-2014 cod-5n1 423 050 aj 1950 Lei
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
-
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Kia cee'd diesel 2013 4677 €


