Curea sau lant: ce distributie este mai buna?

- Cureaua trebuie schimbata la 100.000 de kilometri
- Lantul de distributie se poate rupe si el
- Motorul fara interferenta: ce este?
Fiecare autoturism pe care il conduci are un motor ce functioneaza cu ajutorul unui lant sau al unei curele de distributie. Adica un element auto ce sincronizeaza vilbrochenul cu axele cu came. Dar de ce exista in ziua de azi ambele tipuri, in loc sa fie doar unul si bun?
De la inceputul motorului cu ardere interna, motoarele au depins de un lant de distributie. Numele acestei piese auto vine de la faptul ca ea distribuie rotatia de la vilbrochen la axele cu came. In engleza se numeste "timing chain" sau "timing belt", adica lant de sincronizare, oarecum prin prisma faptului ca sincronizeaza vilbrochenul de axele cu came. Nu degeaba, ai auzit pe la mecanici spunandu-se ca o curea trebuie "pusa la punct", adica intr-o pozitie in care ordinea aprinderii sa se faca bine, vilbrochenul fiind sincronizat cu pozitia axei cu came.
Au existat unele experimente de distributii chiar si prin roti dintate, adica fara lant sau curea, dar din cauza unui numar mare de piese in miscare si a nivelului de zgomot crescut, aceasta idee nu a prins la masinile de larg consum. Asa ca au ramas lanturile si curelele...
Interesant este ca inca din anii 1890, motoarele cu ardere interna aveau lanturi de distributie. Abia in anii '60, americanii de la Pontiac au scos pe piata un motor cu 6 cilindri echipat cu o curea de cauciuc, in locul lantului clasic. Asa a urmat o explozie de motoare echipate cu curea, marii producatorii apeland la noua inventie din mai multe motive.
Distributie pe pinioane de Ferrari
Avantajele unei curele de distributie
Cureaua de distributie era mult mai ieftina, in primul rand. Adica era o bucata de cauciuc, nu un lant complex din inox, asa ca pretul unui motor era mai mic. La fel de importanta era si silentiozitatea unui motor pe curea. Pentru ca nu intrau in contact doua elemente metalice, cu este in cazul lantului care intra in contact cu pinioanele, ci cureaua se invartea usor pe role cu rulmenti. Asa au aparut propulsoare de mare putere, cu 8 sau 12 cilindri, ce reuseau performanta de a nu avea nicio vibratie la ralanti.
Dar, imediat dupa anii '90, lantul de distributie a inceput sa aiba parte de o revenire in prim-plan. Producatori precum BMW, Volkswagen sau Mercedes-Benz au inceput sa puna lanturi de distributie pe toate modelele, inclusiv pe cele de cilindree mica. Putem lua exemplul marcii Volkswagen, care a inceput sa vanda motorizarea 1.2 TSI cu lant in loc de curea in numar de zeci de milioane de unitati. Insa acesta este un exemplu negativ, pentru ca lantul s-a dovedit a fi problematic, iar noile generatii de motorizari 1.2 TSI au fost echipate cu curea.
Ce avantaje are lantul
Lantul de distributie are cateva avantaje. In primul rand, nu necesita inlocuire o data la 100.000 de kilometri ca o curea de distributie (Dacia Logan are nevoie de o alta curea la 60.000 km). Pentru ca este realizat din metal, fiind asemanator cu lantul de bicicleta, dar mai rezistent, unii producatori spun ca nu trebuie schimbat niciodata, dar unii recomanda ca si lantul sa fie schimbat la un moment dat, cam pe la 250.000 - 300.000 de kilometri. Un alt avantaj este ca lantul nu depinde de pompa de apa, adica nu trebuie sa le schimbi pe amandoua in acelasi timp. Dar asta e avantaj oare?
Atat cureaua, cat si lantul, functioneaza cu ajutorul unor intinzatoare. Cureaua are intinzatoare mecanice, tensionate prin intermediul unui arc sau a unui amortizor. Insa intinzatorul de lant functioneaza pe baza presiunii hidraulice, ceea ce poate inseamna o problema. De fapt, se pare ca la motoarele TSI de la Volkswagen si la cele diesel de la BMW, motoare pe lant cunoscute ca fiind problematice, de aici pornea si problema: intinzatorul de lant hidraulic nu primea presiune imediat, lantul era larg, vibra si isi marea jocul intre zale, pana cand devenea foarte zgomotos. Asa ca daca motorul are ulei vechi sau nu face presiune buna, intinzatorul nu functioneaza bine si pot aparea probleme.
Motoare de interferenta sau fara interferenta
Daca o curea sau lant de distributie de rupe, avem doua variante: ori stricam motorul, ori nu patim nimic. Totul depinde de tipului motorului, daca este de interferenta sau fara interferenta. Ce inseamna asta? Un motor de interferenta este un motor in care, pozitia maxima a pistonului trece de nivelul maxim de deschidere al supapei. Supapele fiind sincronizate cu pozitia pistonului prin curea, nu ajung sa loveasca in piston, dar daca cureaua se rupe, pistonul si supapele se invart independent si se vor lovi cu siguranta.
Un motor fara interferenta este un motor care nu pateste nimic chiar daca cureaua se rupe. Deoarece supapa, chiar si la cea mai joasa pozitie, nu ajunge niciodata intr-o pozitie in care urca pistonul. Asa ca nici daca pistonul si supapa se misca haotic, nu sunt sanse sa se atinga intre ele.
Ce se intampla cand cedeaza o curea sau un lant de distributie?
Se intampla sa cumparam o masina second-hand si sa facem greseala de a-l crede pe cuvant pe vanzator care spune ca abia a facut distributie. Si sa ne asternem la drum, dupa care sa ne trezim cu motorul oprit in mijlocul autostrazii. Sau orice alta situatie in care cureaua sau lantul ne lasa. In primul rand, vom auzit o bubuitura la motor si imediat motorul se va opri.
In cazul in care motorul este pe curea, daunele sunt mai mici. O curea de cauciuc este usoara, nu are putere sa rupa nici macar carcasa de protectie. Si daca avem si motor fara interferenta, ne-am scos: punem un kit de distributie nou la service si am scapat de probleme. Daca insa avem motor de interferenta, la un motor pe curea vom fi nevoiti sa inlocuim pistoanele si supapele, care se vor fi lovit intre ele. Asta inseamna manopera si piese scumpe, pe langa noul kit de distributie.
Daca avem motorul pe lant si acesta se rupe, deoarece se poate rupe daca e supus la un stres termic sau mecanic, de exemplu sa rulam cu prea putin ulei in motor, pagubele vor fi mult mai mari. Lantul este o piesa metalica grea, care, odata ce se rupe la o turatie inalta, poate sparge si blocul motor, chiulasa si chiar poate sa indoaie vilbrochenul. De obicei, daca ni se rupe lantul in mers, vom avea nevoie de un motor complet nou.
Lantul sau cureaua: ce distributie este mai buna?
Un lant de distributie e mai rezistent si tine mai multi kilometri ca o curea, dar este mai scump, mai zgomotos si daca cedeaza, face pagube mai mari. O curea este silentioasa si in caz ca se strica nu produce pagube multe, in plus, costa si putin. Dar trebuie schimbata impreuna cu rolele intinzatoare si cu pompa de apa. Iar cel mai mare "pacat" al curelei este ca trebuie schimbata la un interval de 100.000 de kilometri. Asadar, concluzia este relativ simpla: daca ai de gand sa mergi sute de mii de kilometri pe an, poate mai rentabil ar fi un lant, dar daca faci 10-15.000 de kilometri pe an, atunci o curea este mai buna. Tu ce parere ai?
-
Dacia duster diesel 2021 10500 €
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
-
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
-
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
-
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
-
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
-
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
-
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
-
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei


