De ce nu este bine sa lasam masina in plin soare?

- In interior, o masina poate atinge si 80 de grade
- Pe timp de vara, o masina se poate strica mai mult decat iarna
- Aerul conditionat este benefic si masinii
Acum cand afara sunt temperaturi de peste 35 de grade, ne-am gandit sa reluam un subiect de sezon. Am mai dezbatut in alt articol aceasta problema, dar revenim cu detalii mai amanuntite. Iata de ce nu e bine sa iti lasi automobilul in soare, cand afara este canicula.
Din pacate, atunci cand vine vara si afara temperatura creste si masoara peste 30 de grade la umbra, masina noastra are de suferit la fel ca si noi. Din cauza temperaturilor mari, ce pot ajunge si la 40 de grade la umbra, automobilul care nu respecta unele reguli de ingrijire se va strica mult mai repede si mai usor. Iata ce trebuie sa tinem cont atunci cand vine vara si luna lui cuptor peste noi.
Umbra naturala
Cea mai buna solutie posibila este gasirea unui loc de parcare la umbra naturala. Si aici, ne referim la copaci in general. Daca pe strada ta sunt arbori si poti parca sub ei, acolo trebuie sa o faci. Nu trebuie sa te mire daca in interiorul unei masini aflate la umbra temperatura este de 25 de grade, in timp ce intr-o masina lasata in plin soare poate ajunge si la 60 de grade sau mai mult. Umbra naturala este cea mai buna solutie ca sa ne conservam automobilul cel mai bine in fata razelor directe ale soarelui. Dar nu mereu avem la dispozitie copaci bogati plini de frunze...
Umbra artificiala
In spatele blocurilor inalte, prin garaje sau pe dupa diverse cladiri, se gasesc locuri umbrite. Nu sunt la fel de racoroase ca si cele cu umbra naturala, dar sunt mai bune decat nimic. In anumite zone, se intampla ca lumina soarelui sa fie temporara, dupa care sa urmeze umbra. Gandeste-te unde parchezi masina astfel incat sa prinzi umbra de dupa-amiaza, atunci cand soarele este cel mai crunt. Mai precis, daca te duci cu masina la serviciu, gandeste-te cum va cadea umbra dupa pranz. Mai bine este sa lasi masina in soare cand vii la munca, stiind ca dupa-masa va fi umbra, iar atunci cand vei pleca nu va fi extrem de fierbinte. Dar ce facem cand nu avem nici umbra artificiala?
Solutii anti-soare
Cand nu avem unde sa parcam la umbra, nu avem intro si trebuie sa lasam masina la soare. Dar ce putem face ca sa ne protejam cat mai mult posibil? In primul rand, nu strica sa avem folie solara pe toate geamurile. Mai precis, pe spate si pe luneta cu tenta inchisa, iar pe cele din fata, desi legea nu permite acest lucru, folie transparenta cu protectie UV. Unii isi monteaza folie transparenta si pe parbriz, un lucru care, desi nu este permis, este benefic. Nu influenteaza cu nimic vizibilitatea soferului, dar protejeaza habitaclul de razele soarelui.
In plus, atunci cand e soare puternic, toate masinile trebuie sa fie parcate cu un parasolar pe bord. Acest parasolar are ca scop principal protejarea bordului si a elementelor din interior. Putem monta, daca nu avem folie, parasolare sau perdelute si la geamurile laterale sau la luneta, daca masina nu este dotata cu asa ceva din fabrica.
Desi initial radeam de cei care isi acopereau scaunele cu cearceafuri sau prosoape, pe timp de vara asta e o solutie buna. Mai ales daca ai tapiteria de piele... Acoperi scaunele cu un prosop, astfel incat razele soarelui sa nu loveasca direct pielea. Asa, atunci cand te vei urca la volan, nu vei mai urla de durere ca te arde pielea pe... piele, ci te vei putea urca direct.
O ultima solutie pe care o avem la indemana, atunci cand suntem nevoiti sa parcam masina pe canicula in plin soare este sa lasam geamurile deschise cate doua degete. Si vorbim de toate cele 4 geamuri. Pentru ca, daca lasam masina inchisa, aerul din interior se va incalzi extrem de tare, dar daca lasam geamurile putin crapate, aerul va circula si se va aerisi. In plus, niciun hot nu prea se mai sinchiseste in ziua de azi sa deschida o masina si sa o fure prin mijloacele clasice, asadar nu trebuie sa ne fie frica ca vom ramane fara masina.
Soarele si benzina... nu sunt prieteni
Ai desfacut vreodata busonul de la rezervor si ai auzit un "fasait" ca si cum ai deschide o sticla de Cola? Asta inseamna ca in rezervor s-a facut presiune. Si este normal sa se faca presiune, pentru ca o mica parte din carburant se evapora si se transforma in vapori. Problema este ca pe timp de canicula, cand afara sunt 35 de grade, acest proces este mult mai puternic. Mai precis, presiunea din rezervor creste simtitor, deoarece caldura face ca benzina sa se evapore mai repede. Un studiu a aratat ca o masina lasata in plin soare pierde circa 1 litru / saptamana. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca atunci cand este cald, o sa simtim un consum mai mare, rezultat pe de-o parte in urma evaporarii, pe de cealalta parte, in urma folosirii aerului conditionat. Insa, din cauza evaporarii, multa lume da vina pe aerul conditionat atunci cand creste consumul...
Un alt efect asupra sistemului de alimentare pe care il are soarele este ceva mai rar intalnit. Se intampla de obicei la masinile vechi, care mai au rezervorul din metal. Acesta se poate deforma sau umfla din cauza acumularilor de vapori, daca supapa de supra-plin nu functioneaza. De aceea este bine ca din cand in cand sa dam drumul la buson sau sa-l lasam strans, dar nu la maxim.
Soriceii din bord
Un alt efect pe care il are soarele si caldura apriga asupra interiorului este ceea ce reuseste sa faca in bord. Masinile au foarte multe piese din plastic, unele realizate din materiale bune, altele din materiale proaste. In general, automobilele accesibile, adica ieftine, au piesele din plastic turnate destul de prost, din material ce nu rezista la calduri extreme. Am vazut piese din bord, cum sunt prizele de aer, conductele de aer si furtunele de aer care duc la fiecare priza de pe bord, crapandu-se precum zaharul ars. Acest fenomen se intampla din cauza ca plasticul se coace la caldura si devine casant. De aici apar si acele sunete enervante pe care nu stim cum sa le luam, de unde vin, cum sa le rezolvam. Piesele de plastic din bord incep sa cedeze, unele se contracta si nu mai stau la locul lor, altele se crapa si asa incep sunetele, scartaiturile, pe care le numim popular soricei din bord...
Tapiteria de piele
Scaunele si volanul, atunci cand sunt imbracate in piele, au de suferit in timp daca masina este lasata in soare. Pielea, mai ales atunci cand nu este intretinuta si unsa periodic cu solutii speciale, crapa si se usuca. In contact cu transpiratia soferului, care este sarata, se face un procedeu care continua iar si iar: pielea este uscata, pui mana pe volan transpirat, sarea ramane in piele, pielea se deshidrateaza si mai mult, apar crapaturi si asa mai departe. Nu de putine ori am vazut scaune cu pielea crapata, din cauza soarelui. Asupra tapiteriei, soarele are efecte mai grave si mai nocive decat uzura zilnica a pasagerilor.
Tot ce inseamna cauciuc
Un alt material care nu este deloc prieten cu soarele si caldura este cauciucul. Si aici ne referim la cauciucurile pe care le gasim in piesele de articulatie, flansele amortizorului, burdufe de planetare, furtunele de frana si alte furtune de aer. Singurele protejate sunt cele prin care circula lichid de racire, pentru ca acestea sunt special gandite pentru caldura mare, dar si acestea s-ar usca daca nu ar avea antigel in interior.
Din cauza caldurii mari, bucsaraia, pivotii si alte piese ce contin cauciuc se vor uza mult mai repede. Pentru ca se vor coace si in timp se vor crapa. De aceea este bine sa folosesti din plin vaselina inainte de venirea sezonului cald, mai ales in zonele de sub masina, la brate si la suspensii.
Fierberea motorului
Pe timp canicular, mai ales daca nimerim intr-o aglomeratie pe autostrada A2 inainte de statia de taxare de la Fetesti, si suntem nevoiti sa mergem bara la bara pret de vreo 2 ore, chiar si o masina noua poate avea surprize in ceea ce priveste racirea. Si asta pentru ca, acel sector de drum pe care se circula in aglomeratie, are o temperatura crescuta, asfaltul atinge uneori si peste 100 de grade Celsius, iar daca soarele bate direct, capota motorului atinge si mai mult. Sub capota, daca motorul mai este si incarcat de aerul conditionat, invartind si compresorul, temperatura este uriasa, putand ajunge si la 150-160 de grade Celsius. Dar un motor este dotat cu termostat si radiatorul are ventilator, vei spune. Da, le are, insa si acestea au o limita. Si o masina noua, atunci cand da de conditii extreme, poate avea probleme cu racirea pentru ca termostatul nu face decat sa inlocuiasca antigelul foarte cald cu unul la fel de cald.
Atunci cand circuli, chiar si cu o viteza mai mica, aerul ventileaza motorul, dar si masina, racind suprafata capotei. Daca insa nu exista miscare, toata treaba trebuie sa o faca ventilatorul si termostatul, doua piese care au si ele niste limite.
Asadar, cum ne protejam pe timp de vara?
In primul rand, nu strica sa ne montam folie solara. Nu pentru figuri, ci pentru a bloca razele UV. Nu strica nici sa evitam aglomeratiile mari, sa nu mergem cu toata turma spre mare, sa nu lasam masina in plin soare multe ore si sa incercam sa gasim mereu un loc la umbra. Concluzia finala este destul de banala, desi am scris destul de mult: pune masina la umbra si nu se va strica nimic. Pune-o la soare si asteapta-te la probleme si disconfort.
-
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
-
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 750 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Motor complet chevrolet aveo 1.4 16v cod motor f14d3 an fab.... 1415 Lei
Bare longitudinale nissan navara np300 d23 2015-2020 slv [oe... 595 Lei
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
Maserati quattroporte v8 de 4.7 litri 2013 37000 €
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
Renault megane 1.3benzina euro 6 ~ automata trapa piele navi 2018 11990 €
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
-
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Grila grile crom look compatibila bmw x5 e70 x6 e71 08- 118 €
-
0445120420 51101006191 0986435660 bosch injector man lion's... 750 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
0445120045 51101006066 bosch injector man foc hocl lions sity... 750 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
Ecu calculator motor vw golf4 1.9 tdi 0281010974, 038906019at 90 Lei


