Frana de picior sau frana de motor: ce trebuie sa folosim mai mult?

Frana de picior sau frana de motor: ce trebuie sa folosim mai mult?
  • Franele pot sa cedeze la franare violenta
  • Frana de motor contribuie la consum redus
  • Franarea tarzie, cauza de accidente grave
Trimite unui prieten

Nu am dubii ca ai si tu cel putin un prieten care conduce astfel: accelereaza tare, chiar daca este rosu in fata, dupa care franeaza brusc. Si asa face la fiecare semafor. Unii spun ca asa se conduce, ca daca se pune verde, sa fii pe acceleratie, altii spun ca este o aberatie. De fapt, cum se franeaza corect si normal?

Dupa ce am incercat sa aflam secretul schimbarii treptelor la turatia optima, incercam acum sa ne dam seama cum sa franam cu masina. De fapt, cand si cum. Pentru ca soferii din Romania, desi cu totii au urmat scoala de soferi, ai zice ca au uitat absolut toate regulile de circulatie si toate cele de bun simt, imediat cum se vad cu carnetul in buzunar. Acum insa, pe langa chestiile care tin de siguranta, precum respectarea culorii semaforului sau acordarea de prioritate, vom incerca sa deslusim un alt mister: de ce exista soferi care accelereaza ca bezmeticii, ca apoi sa franeze brusc la semafor.

Tin minte ca am mers mai demult cu un taximetrist absolut halucinant. Nu avea decat doua viteze masina in mainile lui: blana si... blana. Adica acceleratie blana si frana blana. Pleca omul de la semafor in acceleratie maxima, dupa care, desi se vedea ca semaforul era rosu de la 400 de metri, el continua sa accelereze pana la cativa metri de ultima masina de la semafor, cand calca frana blana, cat sa iti blocheze centura de siguranta. Si asa a fost tot drumul: capul pe spate de la acceleratie, capul in fata de la frana. Niciodata nu mai facusem atata gimnastica la cap si gat in acea zi enervanta...

Dar am vazut si colegi sau prieteni care conduc similar. Ca accelereaza repede de la semafor, asta e, poate se grabeste omul, nu ai ce sa-i faci, poate stie ca urmatorul semafor se face rosu si vrea sa-l prinda pe verde. Ca pe Iuliu Maniu, bulevard pe care ai sansa sa prinzi toate semafoarele pe verde numai daca alergi cu 80 la ora dintr-un cap in altul. Dar ce nu inteleg eu este de ce, desi este aglomeratie vizibila de la o posta in fata, trafic oprit sau semafor pe rosu, continua sa accelereze ca apoi sa franeze in forta, cat sa-ti scoata ochii din orbite ce la melc.

Am ajuns la doua concluzii: comportamentul asta in trafic, cunoscut si sub numele de "stilul smuls", denota frustrarea si nervii la care sunt supusi soferii din Romania. Tot traficul este unul agresiv, dupa metoda "scapa cine poate", daca nu ai tupeu, nu treci de intersectie, daca nu esti tupeist, nu ajungi la timp la munca si daca nu esti tare in claxon, esti luat de fraier. Aglomeratia, costul carburantului, dar si mitocania unor alti soferi, precum acesta, toate aceste motive duc la o frustrare uriasa acumulata in mintea soferului roman. De aici si acceleratia si frana blana. Mereu soferul traieste cu impresia ca daca incetineste din timp se trezeste un bou sa-l claxoneze, ca de ce merge incet... Sau daca pleaca prea incet de la semafor, apare un taximetrist in spate care sa-i dea flashuri sau sa-l injure ca merge ca o baba.

A doua concluzie este ca soferii din Romania nu au nici cea mai mica treaba cu siguranta rutiera. Niciuna. Zero barat. Si nici nu exista mijloace de informare eficiente care sa-i invete. Da, sunt cateva scoli de conducere defensiva, scoli pe care toata lumea ar fi bine sa le viziteze si sa urmeze un curs, dar atata timp cat acestea sunt preocupate numai de a incasa bani, nicidecum de a face si ceva campanii gratuite pentru omul de rand, soferul nu o sa stie ca e periculos daca franeaza in ultimul moment.

Da, este periculos sa franezi violent zi de zi, la fiecare semafor, in loc sa reduci viteza treptat si usor, din frana de motor. Pentru ca, intr-un Bucuresti suprasaturat de masini si plin de semafoare, aceasta repetitie a franarii streseaza enorm de mult sistemul de franare, adica discurile, placutele si conductele de frana. Ele se incing si nu mai au timp sa se raceasca, dac tot le abuzam in halul asta. Caldura excesiva duce la ovalizare, iar in unele cazuri, aceste franari agresive cu presiune hidraulica mare, face ca furtunele de frana sa cedeze, mai ales daca masina este veche.

Luam exemplul unui Logan de TAXI, despre care stim cu totii ca nu sunt cele mai ingrijite automobile si echipate cu cele mai bune piese auto. Franeaza agresiv zi de zi, franeaza de 100 de ori pe zi, dupa care, deodata, in timp ce accelereaza tare si ajunge in spatele unei coloane, trebuie sa franeze brusc. Dar ghici ce: un furtun cedeaza si adio presiune, adio frane. S-au intamplat cazuri, inclusiv pe autostrada, la viteza mare. Accident grav, victime omenesti. Daca masina era din timp pe reducere de viteza, soferul putea sa foloseasca frana de motor, avea timp sa faca alegeri bune si sa aleaga un traseu sigur, chiar daca nu avea frana...

Dar, evident, pe soferi nu-i intereseaza nici aspectul acesta, deoarece nu li se intampla lor, ca sunt meseriasi, experti, iar masinile sunt tzipla, ca noi. Poate ca daca i-ar ustura la buzunar ar inceta sa mai franeze asa de brusc, in ultimul moment. De fapt... stai asa, ca-i ustura deja! Daca noi franam agresiv in repetate randuri, placutele de frana se vor duce mult mai repede. Discurile se vor incinge, se ovalizeaza, dupa care sunt bune de aruncat la gunoi. De la temperatura mare riscam sa fierbem lichidul de frana care duce la slabirea pedalei si la fisuri in furtunele de cauciuc. Asa ca, mai bine franeaza din timp si anticipeaza traficul din fata, fara sa franezi pe circuit.

In concluzie, ideal este sa invatam cum sa folosim frana de motor. Pe langa faptul ca ne ajuta sa avem un consum mai mic, reduce viteza treptat si sigur, fara sa forteze sistemul de franare mecanic. Nu strica mereu sa fim cu ochii in fata, sa vedem ce se intampla la departare: daca avem coloana sau e rosu, oprim imediat accelerarea si incetinim. Folosim frana de motor si pe final, ca sa oprim de tot masina, frana de picior. Nimic nu este fortat si nimic nu se va incinge. De fapt, daca am reusi sa adoptam acest stil calm, cu multa anticipare si pregatire din timp, ne vom da seama ca frana de picior va fi folosita extrem de putin si extrem de slab, adica apasata foarte suav... Brusc, ne vom trezi si cu un consum mai bun.

Asta nu inseamna ca exista situatii, destul de rare, in care suntem nevoiti sa franam agresiv cu frana de picior. E vorba de situatii de urgenta, cand ne sare cineva sau ceva in fata si trebuie sa oprim in cativa metri. Dar s-ar putea sa nu ne intalnim cu asa ceva niciodata. Asadar, mai bine sa pastram franarea agresiva pentru momente critice si sa ne invatam sa reducem viteza lin, treptat, fara sa chinuim masina. In primul rand, pentru ca este mult mai sigur pentru noi si cei din jur.

Daca nu esti de acord cu noi, asteptam comentarii pertinente in rubrica destinata discutiei.

Trimite unui prieten