Inventata de un roman, folosita de toata lumea: cum functioneaza transmisia automata CVT?
- Scurta istorie a cutiei CVT
- George Constantinescu, inventatorul cutiei CVT
- Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
V-am mai povestit in trecut despre cum functioneaza cutiile de viteze de tip automate cu dublu-ambreiaj, secventiale sau robotizate. Acum o sa va explicam cum functioneaza cutiile automate de tip CVT, adica transmisiile variabile continuu. Un tip de cutie despre care putini stiu ca a fost inventat de un roman.
Una din cele mai simple si eficiente transmisii de tip automat este, fara indoiala, cutia CVT. Adica Continuously Variable Transmission, in traducere libera fiind transmisia variabila continuu. Acestei cutii i se mai spune si cutia de viteze cu o singura viteza, transmisie-scripete sau transmisie fara intrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de alta cutie automata, adica o cutie fara pedala de ambreiaj ce face ca automobilul sa accelereze automat, cutia CVT nu are viteze care se schimba intre ele. Functioneaza pe un alt principiu.
Scurta istorie a cutiei CVT
Prima tentativa de a realiza o cutie CVT dateaza din 1490, cand Leonardo da Vinci a schitat un sistem de crestere a vitezei folosindu-se de o transmisie fara intrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Cateva sute de ani mai tarziu, in 1879, Milton Reeves a dezvoltat o varianta de CVT conectata la un motor cu abur care amplifica miscarea de rotatie si o accelera prin schimbarea diametrelor rotilor. Acest sistem era folosit la taierea cherestelei.
Primul patent inregistrat pentru o cutie CVT in domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz in 1886. Fiind insa epoca experimentelor, au urmat cativa producatori de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeasi idee, cea a schimbarii gradual a diametrului rotii pe care calca cureaua de transmisie.
Au mai urmat diverse incercari si proiecte de masini si motociclete cu transmisii CVT, insa toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de intretinut si limitau viteza maxima. Insa in 1926, romanul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT si a apropiat-o de forma pe care o intanim azi in masinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat in motorul cu 2 cilindri care functiona pe baza maselor inertiale. Adica cu cat calcai pedala de acceleratie, cu atat motorul se tura si datorita fortei de inertie, niste greutati faceau ca diametrul celor doua roti intre care era legat lantul de transmisie se modifica.
Cutia CVT inventata de romanul Constantinescu a fost prima cutie cu adevarat eficienta care permitea si o performanta crescuta. Principiile dezvoltate de roman se folosesc si azi in cutiile CVT, motiv pentru care putem spune ca el a inventat-o.
Cum functioneaza transmisia CVT?
Inca de la prima idee a lui da Vinci, pana in anul 2017, cutiile de tip CVT au existat si au tot fost dezvoltate continuu. In zilele noastre, multi producatori apeleaza la astfel de cutii, dar, indiferent de ce marca poarta, ideea este aceeasi ca acum 500 de ani. Respectiv, sa amplifici miscarea de rotatie a motorului folosindu-te de o curea sau lant care isi schimba forma.
Inainte sa vezi clipurile de mai jos care sunt foarte explicative, gandeste-te ca este la fel ca in cazul unei biciclete. Lantul isi pastreaza mereu aceeasi dimensiune, insa cand foaia mica invarte un pinion mare si parca dai in gol la pedale, e ca si cum ai pleca de pe loc cu o transmisie CVT. Daca vrei sa maresti viteza, pui lantul pe o foaie mare si folosesti un pinion mic. Acum dai mai greu la pedale, dar bicicleta alearga mai tare. Asa functioneaza si o cutie CVT, dar continuu, fara schimbari de viteza. Poti sa-ti imaginezi ca pinioanele sunt un con si foile sunt alt con pe care cureaua se plimba de colo colo: cand intr-un capat invarte diametrul cel mai mare, in cealalta parte inverte diametrul cel mai mic si invers.
Avantajele cutiei CVT
In zilele noastre, intalnim transmisia variabila continuu la scutere, ATV-uri, automobile si nu numai. Deoarece este o cutie simpla si ieftin de produs. La scutere si motociclete se foloseste o curea de cauciuc, dar la automobile se foloseste un lant de metal ca sa reziste in timp.
Daca nu ai vazut niciodata o masina de performanta inalta echipata cu o cutie CVT, este pentru ca acest tip de transmisie nu se preteaza la o putere mare. Si nici la o viteze maxima foarte mare. Cutiile CVT au ca avantaj principal consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Iar ca dezavantaj, ca sunt cutii destul de lenese, fara vreo legatura cu sportivitatea.
Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
De curand am condus noua Honda Civic cu cutie CVT. O cutie care se simte exact ca o transmisie automata, care ofera si performante bune, dar si un consum mic. Acum, cutiile CVT sunt controlate de computere care, in functie de forta de apasare a pedalei de acceleratie, stiu sa aleaga exact pozitia lantului intre cele doua conuri. De exemplu, daca e nevoie sa faci o depasire si calci tare pedala de acceleratie, lantul este brusc pus in pozitia care ofera puterea maxima de la motor spre roti.
Daca vrei demaraje agresive, nu cauti o masina cu transmisie CVT. Dar daca esti genul mai linistit, care cauta o cutie automata care sa ofere cel mai redus consum, atunci ai nevoie de asa ceva. Usor, usor, cutiile manuale incep sa piarda teren serios. Deoarece confortul in aglomeratie incepe sa fie tot mai cautat, iar o cutie manuala la care trebuie sa apesi des ambreiajul, nu iti ofera asa ceva. Si cum diversi producatori au inceput sa faca si aceste cutii CVT sa fie mai performante si mai rapide in reactie, o sa ne asteptam in cativa ani sa gasim aceste transmisii si pe masinile de viteza. Asadar, DA, merita sa conduci o cutie CVT zi de zi.
- Bara spate mercedes c-class w204 700 Lei Far dreapta 0301166202 mercedes-benz c-class w203 [2000 - 2004] 100 Lei Praguri laterale bmw x5 g05 (2019+) 1199 Lei
- Bmw 320 diesel 163cp... 3999 € Motor hyundai tucson 1.6 benzina tip - g4fd / 2020 9000 Lei Bara spate mercedes c class w204 pachet amg 500 Lei
- Praguri mercedes glk x204, a2046982454 350 Lei Cablaj bobina/injectoare land rover freelander 1 1.8 benzina 80 Lei Grila audi a6 c6 facelift 400 Lei
- Cablaj bujii incandescente land rover freelander [1998 - 2006]... 18 Lei Instalatie electrica / cablaj / mufe injectoare land rover... 70 Lei Jante aliaj pe 15 mercedes a class w168 600 Lei
- Far dreapta volkswagen passat cc 2014 sedan 2.0 tdi blue motion 1187.5 Lei Vw passat full options 2.0 tdi virtual cockpit matrix camera... 14500 € Motor complet fara anexe 1.7 cod:a17dtj opel astra j [2009 -... 3300 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 € Aripa stanga spate opel corsa d 2013 hatchback 4 usi 1.3 cdti 500 Lei Rezervor adblue cu pompa volvo xc60 ii xc90 v90 s90 2.0 d cod... 2000 Lei
- Activare autocom, delphi update 2020/2021, delphi, turisme si... 49 Lei Jante aliaj audi 5x112 20" ad033 1025 Lei Capac culbutori audi a4 b6 b7 1.6 benzina motor alz 06b103469q... 200 Lei
- Antifurt roti oe mercedes-benz c-class w203 2000-2007 b66470142 300 Lei Stopuri led mitsubishi l200 triton 2006-2014 bk [v2] 975 Lei Stop dreapta 6l6945096e seat ibiza 3 6l [2002 - 2006] 100 Lei
- Plafoniera volkswagen passat b8 2.0 tdi trendline bluemotion... 350 Lei Plafoniera volkswagen passat b8 2015, 5q0951172 178 Lei Bare longitudinale nissan qashqai j11 2014-2020 [oe look] 545 Lei
- Kit injectie audi a 6 c7 cod injectoare 059130277cc/0445116040... 5000 Lei Aripa spate - vw passat 1989 , 333809605c 472.48 Lei Fiat doblo 1.3diesel 7locuri a/c geamuri+oglinzi electrice... 1990 €
- Ansamblu stergator parbriz volan pe dreapta volkswagen vw... 73 Lei Dezmembrez peugeot partner 1 6 hdi 9hx 27000 km din 2009 Fata de usa stanga fata ford kuga 2 [2013 - 2020] 2.0 tdci ufma 200 Lei
- Pleoape faruri bmw seria 5 e39 sb060 130 Lei Hl9010 robot de pornire cu redresor 12/24v, hilmann 650 Lei Calculator motor dacia logan 2005-2010 240 Lei