Jante de tabla vs. jante din aliaj: care sunt mai bune?

- Jantele din aliaj ajuta la racirea franelor
- O janta de tabla este mai usoara ca una din aliaj
- Janta din tabla, mai usor de indreptat
Toate masinile din jurul nostru au roti formate din anvelope si jante. Si in timp ce anvelopele sunt cam la fel, realizate din aceeasi compozitie, nu putem spune acelasi lucru despre jante, care sunt impartite in doua mari categorii: de tabla si din aliaj. Dar care sa fie cea mai buna varianta?
Jantele de tabla - AVANTAJE
Principalul avantaj al jantelor de otel, adica de tabla, este pretul scazut in comparatie cu cel al unor roti din aliaj. Nu degeaba majoritatea automobilelor noi vin din fabrica dotate cu asemenea roti, dar si cele mai multe vehicule normale, obisnuite, au 'table' montate. In plus, pentru ca pretul este scazut, un sofer isi poate achizitiona usor un al doilea set dedicat pneurilor de iarna.
Un alt avantaj al jantelor de tabla este ca sunt usoare. Toata lumea are impresia ca jantele de aliaj sunt mai usoare ca cele de tabla, lucru total gresit. Daca luam o janta de aliaj si o comparam cu una de tabla, de aceleasi dimensiuni, o sa observam ca este mai grea. Nu cu mult, dar destul incat tot setul sa adune vreo 2-3 kilograme in plus fata de niste table. Evident, aici nu intra jantele speciale si scumpe, realizate din aliaje foarte usoare (Ultralegerra, Superlegerra) ci ne referim la jantele obisnuite din aluminiu.
Alt avantaj al jantelor din tabla este ca sunt mai rezistente. Mai rezistente la zgarieturi si la lovituri de borduri. Si asta pentru ca otelul nu se zgarie in profunzime ca aluminiul in care raman santuri adanci cand atingem o bordura la parcare. In plus, jantele din otel se stramba mai greu atunci cand lovim cu roata, la viteza mare, o denivelare.
Ultimul avantaj al jantelor de tabla este ca se indreapta usor. Nu pentru ca materialul este mai moale, ci pentru ca tabla rezista mai bine la indreptare si nu se fisureaza, ca aluminiul. Adica o janta din otel se poate indrepta si la rece, prin presiune fizica, fara ca materialul sa se deformeze.
Jantele de tabla - DEZAVANTAJE
Principalul dezavantaj al jantelor de tabla este aspectul. Nu am vazut jante de tabla atragatoare, frumoase si senzational, motiv pentru care masinile mai scumpe nu sunt dotate niciodata cu asa ceva. Din acelasi motiv, jantele negre si urate de tabla sunt acoperite de cele mai multe ori cu niste capace de plastic.
Rugina jantelor de tabla este un alt dezavantaj. Ea apare cu siguranta, mai devreme sau mai tarziu, ceea ce va strica si mai mult aspectul tablelor. De unde si nevoia sau dorinta soferului de a reconditiona jantele de tabla, de a le sabla si de a le revopsi.
Un alt dezavantaj al jantelor de tabla este ca in timp se dezechilibreaza mai usor. Pentru ca plumbii de echilibrare se fixeaza de buza rotii, in loc sa fie lipiti pe interior ca in cazul celor din aliaj.
CITESTE SI ISTORIA ROTILOR DE MASINA, DE LA SPITE DE LEMN, LA CARBON
Jantele de aliaj - AVANTAJE
Cel mai important avantaj al jantelor de aliaj este ca arata bine si ca pot fi gasite in mii de desginuri diferite si de dimensiuni diferite. Pentru ca producatorii au diverse modele la vanzare, dar si pentru ca aspectul se poate diferentia prin numarul spitelor, prin adancime, prin echiparea cu buze sau chiar cu diferite culori, masinile mai speciale sunt dotate cu jante din aliaj.
Jantele din aliaj nu ruginesc niciodata, ceea ce este mare lucru. Adica aluminiul sau magneziul nu tin cont de umezeala sau de schimbarea temperaturii, asa cum face otelul, motiv pentru care nu trebuie sa-ti faci griji ca ruginesc si ca ii vor da masinii tale un aspect de rat-rod.
Cea mai scumpa si performanta masina din lume are jante de aliaj
Un set de roti din aliaj mai are un avantaj: se echilibreaza mai usor si isi pastreaza echilibrarea mai mult timp. Pentru ca la o vulcanizare profesionala, cei de acolo vor sti cum sa-ti monteze plumbii. Adica pe interior, dupa ce au spalat janta pentru un plus de aderenta. Adica intr-un loc in care nicio bordura, sina de tramvai sau piatra nu ajunge ca sa-ti miste plumbii de pe loc.
Ultimul avantaj, trecut cu vederea de cei mai multi soferi, este... racirea. Racirea franelor! Iar acest lucru il veti putea observa dupa o coborare abrupta, pe un drum cu serpentine, cand solicitati franele serios. Daca puneti mana pe janta, aceasta va fi calda, deoarece caldura etrierelor se va transmite la butuc si la janta. O janta din aliaj va ajuta la racirea mai rapida, aluminiul fiind un conductor termic mai bun decat otelul.
Jantele de aliaj - DEZAVANTAJE
Pretul crescut este primul dezavantaj. Atunci cand cumparam o masina noua, jantele de aliaj sunt de cele mai multe ori oferite ca optiune contra-cost. La fel si la masinile second-hand: cine are jante de aliaj pe masina se asigura ca scoate in evidenta acest aspect. Pentru ca un set de jante din aliaj costa dublu sau chiar mai mult decat unul de tabla.
Jantele de aliaj se zgarie foarte usor. Daca nu avem anvelope cu protectie, jantele noastre de aliaj vor avea de suferit cu siguranta. Si toate acele julituri se vad si raman acolo, fiind destul de greu de reparat.
Daca lasam prea mult timp un set de jante din aliaj montate pe masina, le vom da foarte greu jos. Blocarea jantelor pe butucul rotii este o alta problema. Pentru ca doua materiale diferite, otel si aluminiu, vor oxida si se for suda. Iar atunci cand ajungem la vulcanizare trebuie sa lovim puternic roata ca sa se deblocheze... Uneori, dureaza cateva ore pana cand reusim sa le eliberam pe toate. Pe viitor, e bine de stiut ca nu strica niste vaselina pusa acolo unde roata intra in contact cu butucul.
Exfolierea jantelor din aliaj este o alta problema. Mai ales la cele mai ieftine, de proasta calitate. Lacul incepe sa aiba defecte, sa aiba zgarieturi, dupa care materialul de dedesubt oxideaza si lacul incepe sa se desprinda. Iar acest lucru nu duce decat la sablare si revopsire.
Fisurile, indoiturile si crapaturile din aliaj sunt mult mai dese decat in cazul jantelor de tabla. Problema este ca la un soc mai puternic, aliajul in loc sa se indoaie, se sparge. Nu putine sunt jantele din aliaj reconditionate si sudate, pentru ca daca luam cu masina o groapa mai zdravana, roata se indoaie sau se sparge. Si cum majoritatea jantelor din aliaj sunt de provenienta dubioasa, pentru ca soferul roman vrea ieftin si bun, nu de putine ori se intampla sa ramai cu masina in pana pentru ca ai luat o groapa pe A2 si roata rasufla si volanul tremura.
Ultimul dezavantaj al jantelor de aliaj este ca se indreapta mai greu. Indiferent daca indoitura este mica sau mare, aceasta trebuie reafacuta la cald, dupa ce roata s-a incalzit la flacara directa. Dar si atunci exista riscul ca la presiune, materialul sa crape. Oricum, intretinerea jantelor de aliaj este mai costisitoare ca in cazul celor de tabla.
Chiar daca stiai si tu aceste lucruri, am zis ca nu strica sa le reamintim pentru cei mai incepatori intr-ale condusului. In Romania, majoritatea prefera jantele de aliaj, pentru ca arata frumos, de altfel acesta fiind singurul criteriu pe care il cunosc cei mai multi. O janta de tabla are ceva mai multe avantaje, pentru cineva care face multi kilometri, pe carosabil destul de accidentat, dar pentru ca arata anost, toata lumea viseaza la aliaje usoare. Tu ce preferi?
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
5802761715 12709700330 12709880235 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Far stanga vw polo 9n 150 Lei
-
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Cutie de viteze opel astra j 1.7 cdti a17dtr a17dtj dezmembrez 2400 Lei
-
Cablu deschidere usa bmw e60 ; 7034469(manere exterioare) 50 Lei
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei


