Jante mai mari si roti mai late: se strica sau nu confortul? Ce dezavantaje sunt?

- Articulatiile cedeaza mai repede cu roti mai mari
- Franarea, defectuoasa daca pneurile sunt foarte late
- Anvelope joase, sportivitate crescuta usor
Am vazut si am auzit multi soferi care spun ca daca pun pe masina jante mai mari, dispare confortul. Sau, daca pun anvelope cu talon mai inalt, creste confortul. Care sa fie adevarul?
Sa luam, spre exemplu, o masina destul de normala, cum ar fi un BMW E36. O masina care are, de fabrica, jante pe 15 inch. Evident, pentru ca este o masina pe care acum o conduc numai pasionatii, cineva se gandeste sa-i schimbe aspectul cu niste jante ceva mai mari. De exemplu, sa-i puna niste jante pe 18 inch. Trecem peste factorul omologare, care in Romania este o bataie de joc, si, in ciuda regulilor impuse de RAR, omul se gandeste sa-i puna jante mari, pe 18. Se strica, sau nu confortul, fata de rotile care erau initial, pe 15 toli?
Cand masina avea rotile originale, latimea anvelopei era de 195 cu inaltime 60, de exemplu. Ulterior, odata cu jantele cu diametru mult mai mare, au venit si anvelope cu o latime crescuta, ca doar nu pui 195 pe jante de 18 inch, nu? Mai exact, la jante mari, vin anvelope mai late, dar cu talon mai mic, sa pastrezi oarecum diametrul total al rotii, ca altfel ar atinge aripa sau contraaripa. Sa zicem ca acum ai anvelope de 225 latime cu talon 40.
Ei bine, vei avea surpriza sa observi ca pe partea de confort masina nu a pierdut nicio calitate. Adica gropile se simt la fel, socurile nu se transmit mai agresiv prin articulatii in volan si, daca nu ai stii, nu ti-ai da seama ca ai alte roti. De ce? Pentru ca anvelopa a pierdut la inaltimea talonului, adica la elongatie, dar a castigat la latime, iar impactul cu obstacolele se imparte la fel. In schimb, vor exista diferente la consum, pentru ca rotile mai mari sunt mai grele, dar si la manevrabilitate, pentru ca frecarea este crescuta si se resimte mai multa rezistenta in volan. Noroc ca avem servo-directie...
Asadar, in general, daca pui jante mai mari cu anvelope mai late, nu vei simti diferente majore sau deloc fata de unele jante mai mici, incaltate cu pneuri mai inguste. Socul este absorbit diferit, pe latime, nu pe inaltime, dar pe o suprafata similara.
Trebuie sa avem in vedere alte neajunsuri ceva mai importante, asa cum spuneam mai sus. Pentru ca, daca inlocuim niste jante de 15 cu unele de 18, ne vom trezi ca trenul de rulare, planetarele, cutia si motorul, trebuie sa invarta in plus vreo 10 - 15 kilograme, uneori si mai mult. Asta se traduce printr-un consum de carburant crescut. Poate ca nu semnificativ, dar 1 litru la 100 km, cu siguranta...
O alta problema poate fi tinuta de drum. In general, o masina cu roti mai late si anvelope cu talon mic are o tinuta mai buna, pentru ca ruliul cauzat de elasticitatea peretilor laterali scade. Insa la o masina normala, nu vom sesiza diferente majore, ci doar daca, simultan cu rotile mai late, vin si niste amortizoare sport.
Inca un dezavantaj atunci cand punem roti mai mari, nu doar cu o marime, sarind de la 15 la 16, ci mult mai mari, din cauza unei greutati suplimentare pe fiecare fuzeta, ne vom da seama ca tot ce tine de articulatii se uzeaza mai repede. Si aici ne referim la pivoti si la bucsaraie, care este nevoita sa primeasca socuri de la o roata mai grea. E ca si cum ai tine intr-o mana o sticla de suc de 0.5 litri, dupa care o schimbi cu una de 2.0 litri. E clar, ca iti va obosi mai repede incheietura...
Si, nu in ultimul rand, mai exista problema cu franarea. Reluam exemplul cu masina populara BMW E36 care vine de fabrica, pentru motorizarea 318i, cu frane pe disc plin pe fata si tamburi pe puntea spate. Cam ca o Dacie 1300... Ei bine, aceste frane deloc performante au fost gandite sa opreasca o masina incaltata cu anvelope late de 195. Motorizarile mai mari, cu mai multa putere, au primit atat frane mai bune, cu discuri pe spate si ventilate pe fata, cat si anvelope mai late. Daca insa, noi, vom pune pe franele originale de 318i niste jante cu anvelope late de 225, nu facem decat sa ne jucam cu viata. Pentru ca, din cauza aderentei mari pe care o are un pneu mai lat fata de unul ingust, riscam sa suprasolicitam franele si sa ne trezim cu etriere stricate sau furtune sparte. Prin urmare, roti cu mult mai mari necesita si frane mai bune.
In concluzie, daca ai chef sa treci la niste roti mai mari, o poti face fara griji doar daca pastrezi o decenta minima. Adica poti trece de la 15 la 16 inch, poate si 17, iar latimea sa creasca si ea cu 1-2 masuri. Daca te arunci, asa cum fac multi, sa treci direct la niste roti cu mult mai mari, din pacate, ai mai multe probleme decat avantaje. Poate ca nu pierzi confortul, dar poti pierde bani si, in rare si extreme cazuri, chiar viata.
-
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
-
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
-
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
-
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
-
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
-
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
-
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
-
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
-
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei


