Mit sau realitate: Totul despre filtrele de particule, functie, curatare, anulare DPF fizic si din soft

- Cum functioneaza un filtru DPF?
- Ce inseamna anulare DPF din soft?
- Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Toate automobilele diesel moderne, de la norma de poluare Euro 4 incoace, sunt echipate cu un filtru de particule. Daca ai auzit ca masinile pe motorina elimina si alte noxe nocive pe langa CO2, ai auzit bine. E vorba de particule cancerigene pe care le poti chiar vedea, atunci cand o masina diesel accelereaza si scoate fum negru pe esapament. Acestea sunt insa oprite de asa numitul filtru DPF.
Multe automobile diesel de pe sosea sunt dotate cu un filtru de particule DPF sau FAP. Numele inseamna Diesel Particulate Filter si se refera la un sistem de filtrare a gazelor de evacuare ale unui motor diesel. Acesta functioneaza ca un catalizator, asa cum au masinile pe benzina care filtreaza noxele de CO2, insa in cazul masinilor diesel, lucrurile sunt mai complicate. Din simplul motiv ca vorbim de particule mai mari, solide, nu de gaze care trec nestingherite printr-un catalizator. De unde si problemele majore ale masinilor cu DPF.
Cum functioneaza un filtru DPF?
O masina diesel cu DPF care functioneaza normal nu va scoate pe evacuare fum negru, adica fum realizat din particulele pe care vrea sa le opreasca. Ci le inmagazineaza in filtru, asa cum un filtru de ulei pastreaza depunerile si lasa sa treaca doar lichidul. Dar, din cand in cand, filtrul de particule DPF se umple. Aici apar doua situatii: exista unele masini dotate cu filtre mai mari dar de unica folosinta, care sa te tina in jur de 150.000 de kilometri, dupa care, cand se aprinde in bord martorul care spune ca e infundat, trebuie inlocuit cu unul nou. Dar este si varianta unui filtru de particule cu regenerare automata. Adica un filtru care rezista mai mult timp si care se curata singur.
Ce inseamna regenerarea filtrului DPF?
Cand calculatorul masinii primeste semnal de la un senzor de presiune ca filtrul DPF este plin, apare un martor luminos pe bord (vezi foto). Asta inseamna fie ca trebuie schimbat filtrul, fie ca masina trebuie sa intre in modul de regenerare. Daca masina are filtru DPF cu regenerare, inseamna ca soferul trebuie sa se asterne la drum intins si sa mearga la o viteza de peste 65 km/h pana cand semnalul vizual se stinge. In acest timp, la viteza mare, calculatorul masinii face sa treaca mai mult carburant nears prin motor, astfel incat temperatura din filtrul DPF sa creasca extrem de mult. Curatarea este una termica si arde depunerile din interior.
Sunt masini echipate cu un injector suplimentar direct in filtrul DPF. Cand masina intra in modul de regenerare, calculatorul baga direct prin injector motorina mai multa si astfel creste temperatura, pana cand depunerile se dizolva termic si sunt eliminate pe esapament. Cam ca un cuptor de casa electric, care are functie de curatare prin incalzire.
Unele automobile mai moderne au si functie de regenerare pe loc. Adica regenerarea se face cand masina sta pe loc intr-o parcare si motorul se tureaza automat la 1400-1600 rpm timp de cateva minute, pana cand se stinge martorul din bord.
Cum se infunda filtrul DPF?
De obicei, filtrele DPF se infunda atunci cand o masina diesel circula exclusiv in mediul urban, la viteze mici. Cand un sofer accelereaza doar pana la 1500-2000 de ture, in reprize scurte, filtrul nu are timp sa se curete. Daca insa, cel putin o data pe luna, masina aceea ar iesi la drum intins, unde motorul sa mearga in regim de peste 3000 rpm, filtrul s-ar incinge mai tare si s-ar curata mai usor, fara sa se ajunga la infundarea lui completa.
Ce se intampla cand mergem cu filtrul DPF infundat?
O masina care merge cu filtrul DPF infundat va merge prost. Pentru ca gazele de evacuare nu mai au pe unde sa treaca in circuitul de esapament, fiind blocate de orificiile infundate ale filtrului DPF, calculatorul isi da seama de acest lucru si baga masina in "safe mode" sau "limp mode". Adica intr-un mod care nu te lasa sa treci de 1200 turatie, dar in care motorul merge. Destul incat sa ajungi la un service. Evident, aici vorbim de situatia in care ti se aprinde martorul luminos in bord si tu nu iei masuri, adica nu te pui la drum intins ca filtrul sa se regenereze. Ideea este ca daca ti se aprinde martorul "DPF infundat", trebuie in cel mai scurt timp sa treci la regenerarea sau inlocuirea lui. Daca nu, masina va intra in mod de avarie si va consuma extrem de multa motorina.
Ce inseamna anulare DPF din soft?
In unele cazuri, nici regenerarea automata facuta de masina nu da roade si filtrul trebuie schimbat. Dar nu vorbim de o piesa ieftina, ci de o piesa noua care costa in jur de 800-1000 de Euro, in functie de masina. In timp ce strainii nu fac compromisuri si inlocuiesc filtrele de particule fara sa stea pe ganduri, in Romania s-a nascut o adevarata afacere din "pacalirea" masinii si eliminarea filtrelor.
In loc sa pui un filtru de particule nou, costisitor, ai varianta sa te duci la unul din zecile de service-uri care se lauda ca iti anuleaza filtrul DPF. Ce inseamna asta? Inseamna ca iti scot complet filtrul de particule si ca iti vor lasa masina sa arunce in atmosfera noxe si particule cancerigene. Si fac acest lucru prin doua tipuri de anulari: fizica si din soft.
Anularea DPF fizic inseamna scoaterea filtrului de particule din circuitul de esapament si inlocuirea sa cu o bucata de teava. Insa odata ce s-a aprins martorul de bord ca filtrul e infundat, eroarea persista in calculator si masina va ramane sa mearga in mod de avarie. Aici intervine anularea din soft, care pacaleste calculatorul ca filtrul e la locul lui si ca merge perfect.
Pretul unei asemenea interventii este de aproximativ 250-350 de Euro si dureaza cateva ore.
Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Trebuie stiut ca in unele tari este interzisa anularea si scoaterea filtrului de particule. Ceea ce este normal, pentru ca este ca si cum ai scoate botnita unui caine de lupta - poate oricand sa te muste. La fel este si cu motoarele diesel care nu mai au filtrul de particule. Le recunosti imediat, ca scot fum negru pe evacuare cand accelereaza. Ei bine, toate acele particule mici si negre sunt cancerigene. Ele sunt usor de inhalat, pentru ca raman in suspensie, si se fixeaza in peretii plamanului, ducand in timp la complicatii grave. Daca noi scoatem filtrul de particule de pe masinile diesel, nu facem decat sa ne condamnam sanatatea. De fapt, nu pe a noastra, ci pe a celor din masinile din spate, a pietonilor sau a biciclistilor care circula in spatele tau.
O alta problema a eliminarii filtrului DPF este ca in aceeasi carcasa in care este si filtrul de particule se regaseste si catalizatorul de noxe CO2. Sunt multi "meseriasi" care iti scot toata carcasa si iti pun la loc o teava, mintindu-te ca nu vei avea probleme la ITP cu noxele, dar tu fara catalizator nu ai nicio sansa sa treci cu brio si fara spaga inspectia tehnica. Altii iti scot filtrul de particule din carcasa si iti baga carcasa metalica la loc, lasand catalizatorul in ea. Insa de cele mai multe ori catalizatorul este lipit de DPF si acesta este scos prin spargere (fiind dintr-un material ceramic). Si uite asa te trezesti cu zgomote in evacuare fara sa stii de ce. In ambele cazuri, efectele nu sunt bune.
Un alt efect al scoaterii filtrului DPF este ca tot ce va iesi pe evacuare va mirosi extrem de urat, ca fumul negru scos de un tractor vechi. Filtrul de particule are si o functie de filtrare a mirosului, odata cu particulele de funingine, deci daca il vom scoate, pe langa faptul ca vom inhala particule cancerigene, vom umple si atmosfera de mirosuri urate. De fapt, cand vom simti miros pregnant de diesel, e clar ca ne-am trezit si cu ceva particule in plamani...
Ce trebuie sa facem sa nu avem probleme?
Daca avem o masina diesel cu filtru DPF, trebuie sa mergem cu ea mai turat si, din cand in cand, sa iesim cu ea la drum intins sa se curete singur. Mai trebuie sa il regeneram imediat cum apare martorul luminos in bord si trebuie sa il inlocuim cu unul nou daca avem de unica folosinta. Oricum, eliminarea completa a filtrului nu este o solutie. Putem apela la unele service-uri care se lauda ca pot curata filtrul de particule termic sau cu solutii chimice, dar asta presupune taierea carcasei metalice, scoaterea filtrului si montarea sa la loc. Ceea ce va duce, fara indoiala, la ruginirea prematura si gaurirea carcasei. De fapt, ca atunci cand ti se scoate filtrul de tot... Si daca ne mai gandim si la faptul ca daca scoatem filtrul nu facem decat sa aruncam cancerul in aer, e clar ca nu este varianta pe care ne-o dorim.
-
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
Jante aliaj ca noi 5x112 r16 originale vw passat b8, b8... 3200 Lei
Opel insignia 2.0 diesel 2014 6660 €
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Ford focus benzina 2014 4655 €
-
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Capac spalator far stanga dreapta audi a5 s-line / s5... 120 Lei
-
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
-
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
Jante dacia duster , jante aliaj dacia duster, 17”, noi,... 1700 Lei
-
Carcasa filtru motorina opel astra h 1.9 cdti 13179060 alfa... 100 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Jante aliaj noi 5x112 pe 18 orig.skoda octavia 3 2018/... 1000 €
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Caseta de directie vw tiguan 2008-2014 cod-5n1 423 050 aj 1950 Lei
Buton / comanda reglaj scaun electric stanga fata cu memorie... 200 Lei
-
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Stopuri led bmw seria 3 e46 facelift 269 €
-
Jante dacia duster, jante aliaj dacia duster , noi, 17” 1900 Lei
Prag usa dreapta ford transit 2000-2013 nou 225 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
Motoras actionare grila electica radiator bmw f10 / f11... 200 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
-
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
Geam usa stanga fata porsche cayenne 9y 2019-2021 cod 9y3845021 a 400 Lei
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...


