Motoarele care mananca ulei: ce se intampla, de fapt, cu uleiul care dispare din motor?

- Segmenti uzati
- Semeringuri de supapa uzate
- Turbocrompresor cu joc in ax
Este imposibil sa nu fi auzit de masini care au motoare mancatoare de ulei. Am auzit de unele cazuri in care soferul punea cate 1 litru de ulei pentru fiecare 1000 km parcursi. In general, cam toate motoarele mananca ulei, dar unele doar 50 ml la 10.000 de kilometri, altele chiar si cantitati masurate in litri. Dar unde dispare tot acest ulei?
Chiar daca auzim mai mult despre motoarele diesel ca sunt consumatoare de ulei, in general cam toate motoarele, indiferent de tipul carburantului, consuma ulei. Exista soferi care se pot jura cu mana pe inima ca masina lor nu consuma gram de ulei, insa in realitate absolut toate motoarele consuma ulei, ce-i drept, in cantitati diferite. Producatorii din zilele noastre chiar anunta la masinile noi un consuma de ulei, adica nu sustin ca motoarele nu consuma, ba chiar dau ca fiind normal un consum de 1 litru ulei la fiecare 10.000 de kilometri parcursi.
Daca aveai pana acum impresia ca uleiul este doar pentru lubrifiere si ca nu se consuma, s-ar putea sa ai o surpriza. Daca la fiecare schimb de ulei nivelul pe joja ramane acelasi, inseamna ca s-a consumat foarte putin ulei, maximum 200 ml. Asta este o situatie normal si fericita, care semnaleaza ca acel motor functioneaza in parametri si ca nu are probleme. Dar ce facem cand motorul nostru consuma 1 litru la 1000 de kilometri sau chiar mai mult? Ce facem daca noi punem ulei si se aprinde becul in fiecare luna ca sa adaugam?
Evident, cand uleiul dispare din motor foarte repede inseamna ca avem niste probleme. Iata in randurile de mai jos care sunt principalele cauze ale consumului de ulei.
Segmentii uzati - fum albastru
Segmentii din motor au ca rol izolarea gazelor din camera de ardere de sistemul de ungere. Daca segmentii motorului sunt uzati, uleiul va trece de ei si va intra in camera de combustie, unde va fi ars impreuna cu benzina sau motorina si va ajunge in evacuare, unde va fi eliminat sub forma de fum albastru. Ne dam seama daca motorul sufera de aceasta problema cand masina noastra scoate fum tot timpul, in special la turatie mare, indiferent daca motorul este rece sau cald.
Semeringuri de supapa - fum albastru
O alta situatie poate fi cea in care masina noastra scoate fum albastru pe evacuare doar la pornirea motorului si cand este rece. Aceasta poate fi cauzata de semeringurile de supapa care s-au uzat. Supapele sunt si ele lubrifiate de ulei, insa uleiul este izolat de camera de ardere de niste semeringuri care nu ii permit uleiului din chiulasa sa ajunga in cilindri. Daca semeringurile s-au uzat si au joc mare, uleiul intra si este ars, exact ca in cazul segmentilor uzati.
Scurgere turbocompresor - fum albastru
Cea mai comuna problema a masinilor moderne cu turbina este aceasta. Adica un turbocompresor care se raceste cu ulei, dar care incepe sa aiba un joc mare in axul central si uleiul incepe sa se scurga pe langa garniturile de etansare, ajungand fie in admisie, fie in evacuare. In ambele situatii, uleiul se scurge si este ars, fiind eliminat fum albastru pe evacuare. Aceasta problema este des intalnita la masinile de generatie noua, fie turbo-diesel, fie de tip TSI.
Folosirea unui ulei prea subtire - fum albastru
Daca, cumva ai bagat in motor alt ulei decat cel indicat, cu o vascozitate mai scazuta, acel ulei se va strecura mult mai usor pe langa piesele enumerate mai sus, adica segmenti, supape, ax de turbina, chiar daca piesele nu sunt uzate. Va ajunge in evacuare unde va fi ars si ne trezim ca scoatem fum albastru pe toba finala.
Nu trebuie sa confundam fumul albastru cu fumul alb sau negru. Fumul albastru, care este, de fapt, un bleu deschis, este cauzat numai de arderea uleiului. Adica daca scoatem fum alb pe evacuare e clar ca motorul nostru consuma ulei. Fumul alb este cauzat de arderea gresita a carburantului, adica probleme la injectoare, la pompa de injectie, sau de arderea antigelului. La randul sau, fumul negru este cauzat de o ardere prea bogata in motorina, la masinile diesel. Adica avem un amestec prea bogat cauzat de un filtru de aer blocat, probleme la pompa de injectie, la turbocompresor, la supape sau la valva EGR.
Asadar, motorul unei masini, indiferent de tehnologia lui, indiferent de cine il produce sau de cat de scump este, nu poate fi realizat complet etans, fara nicio marja de joc intre piese, ceea ce face ca ungerea sa nu fie 100% eficienta. Momentan nu a fost inventat un motor cu ardere interna care sa aiba o lubrifiere optima. Asa ca, uleiul ajunge sa fie ars si consumat in procesul sau de ungere. Dar acest lucru e normal! Trebuie sa ne speriem doar daca ajungem sa punem ulei cot la cot cu motorina, sau daca la fiecare schimb ne trezim ca nivelul pe joja scade foarte mult. Chiar se intampla ca mecanicul sa-ti puna 5 litri de ulei proaspat la o revizie, iar la urmatoarea sa scoata doar 2,5 litri... Si te vei intreba unde au disparut 2,5 litri, dar de acum inainte vei sti raspunsul.
-
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
-
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
-
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
-
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
-
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
-
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
-
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
-
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
-
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
-
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €


