Pete sau picaturi sub masina? Iata ce scurgeri poate avea masina ta, cum sa le identifici si cum sa le rezolvi
- Lichidul de frana, cea mai grava scurgere dintre toate
- Uleiul cutiilor automate, identic cu cel de servo-directie
- Cum recunoastem fiecare scurgere in parte si de la ce vine?
Automobilele, noi sau vechi, au de multe ori scurgeri de lichide din cauza unor probleme de cele mai multe ori banale. Dar niciodata nu este o idee buna sa lasi problema nerezolvata, pentru ca o defectiune mica, de dimensiunea unei picaturi cazute pe asfalt, poate duce la o reparatie capitala a motorului.
Daca ne uitam pe carosabil, atunci cand mergem pe jos, fie prin spatele blocului, fie prin parcarile de supermarket, o sa vedem o multime de pete si urme lasate in urma de masini. De fapt, se estimeaza ca scurgerile neinsemnate vehiculelor pe carosabil sunt de ordinul miilor de tone anual, iar chimicalele ajung in canalizare odata cu ploaia si de la statiile de epurare revin in canalizare si ulterior in casele oamenilor.
Uleiul de motor, cel mai pierdut lichid de motor
In cazul in care vom analiza petele si scurgerile de pe carosabil, vom realiza ca majoritatea sunt de ulei pentru motor. Scurgerile de ulei sunt in cea mai mare parte cauzate de etansarea proasta a capacului de tacheti, a chiulasei sau a baii de ulei. In timp, garniturile din silicon sau cauciuc cedeaza si pe acolo incepe sa se scurga cate putin ulei. Nu mult, dar destul incat sa nivelul sa scada serios in cateva luni. Petele de ulei pot fi recunoscute usor datorita consistentei: sunt negre si lasa o pelicula groasa pe deget.
Antigelul, cauza petelor mari de sub masina
In cele mai multe cazuri, cand gasim sub masina o pata mai mare, aceasta este cauzata de scurgerea lichidului de racire. Antigelul este mai subtire ca uleiul si mult mai fluid, motiv pentru care orice fisura mica, orice furtun neetans si orice surub nestrans va duce la o scurgere masiva de lichid. Din fericire, scurgerile de antigel pot fi usor identificate deoarece se petrec in fata masinii, imediat sub bara fata, acolo unde este radiatorul.
Lichidul de servo-directie, o problema majora
Automobilele dotate cu servo-directie au un sistem hidraulic format dintr-o pompa si mai multe conducte. Adica este un sistem mai complex care, la masinile mai vechi, cedeaza destul de des. Si asa apar scurgerile de ulei de servo. Pentru ca in conducte circula lichid sub presiune uriasa, orice punct slab va ceda si pe acolo o sa curga tot lichidul din instalatie in cateva minute. Aici ne referim la coliere, la mufe sau la gaturile furtunelor sertizate.
Uleiul din transmisie, cel mai statornic intr-o masina
Cutia de viteze manuala se poate mandri ca este elementul de pe masina noastra care pastreaza cel mai bine lichidul din interior. De obicei, la o cutie de viteze manuala, uleiul se inlocuieste la 80-100.000 de kilometri. Si cum nu are foarte multe garnituri sau orificii prin care poate sa evadeze, uleiul ramane acolo mult si bine. Singurul loc prin care isi poate face iesirea este in zona in care cutia se uneste cu motorul.
Uleiul cutiilor automate, identic cu cel de servo-directie
Masinile cu transmisie automata au si ele un ulei in plus, e vorba de cel hidraulic, similar cu cel folosit in instalatia de servo. Fiind tot un mecanism hidraulic sub presiune, exista riscul, scazut ce-i drept, sa avem scurgeri ale acestui ulei pe care il identificam dupa culoarea visinie.
Lichidul de frana, cea mai grava scurgere dintre toate
Daca ramanem fara ulei in motor ni se aprinde un bec, tragem pe dreapta si rezolvam problema. Daca ramanem fara ulei de servo, la cutie sau fara antigel, nu este nimic grav, nu ne este pusa viata in pericol. Dar daca ramanem fara lichid de frana, riscam sa producem un accident sau chiar mai grav. Motiv pentru care trebuie sa monitorizam mereu masina din acest punct de vedere si sa ne asiguram ca nu exista scurgeri ale lichidului de frana si ca nivelul in rezervor este mereu ridicat.
Benzina, cel mai usor de identificat
Masina poate avea si scurgeri de benzina sau motorina. Din fericire, acestea, pe cat sunt de periculoase, pe atat de usor sunt de identificat. Ori ne creste consumul, ori pierdem din puterea masinii pentru ca pompa nu mai face presiune, ori gasim o balta sub masina pe care, prin miros, o identificam imediat ca fiind de carburant.
Cum recunoastem fiecare scurgere in parte si de la ce vine?
Ulei de motor: petele sau picaturile de ulei se gasesc mereu in cel mai de jos punct al motorului, adica imediat sub baia de ulei. Pentru ca se preling pana gasesc un loc inferior din care sa picure pe carosabil. In afara de locatie, uleiul de motor mai poate fi identificat daca punem mana pe el si vedem ca este extrem de vascos si se intinde uniform pe degete. In plus, culoarea: daca este inchis la culoare este fara indoiala ulei de motor.
Antigelul: petele sau scurgerile de antigel se identifica usor in functie de locatie. Acestea au loc in mare parte in fata masinii, imediat sub radiator. In plus, antigelul este de obicei foarte lichid, are culoare roz, albastra, verde sau mov si se usuca destul de repede.
Uleiul de servo: uleiul sau lichidul de servo-directie, in 50% din cazuri se prelinge pe langa vasul de umplere care se umezeste. In cealalta jumatate de cazuri, lichidul de servo curge la o imbinare intre doua conducte sau langa pompa de servo. Uleiul de servo-directie are o culoare curata si este visiniu in majoritatea cazurilor, fiind identic cu unul de cutie automata.
Uleiul de cutie: nu prea putem face diferenta dintre uleiul de cutie si cel de motor decat prin locatie. Si cel de cutie este negru dupa utilizare indelungata, la fel ca cel de motor. Putem sa ne dam seama daca pata de pe carosabil este de la cutie sau motor doar daca vedem ca aceasta s-a format sub locul in care transmisia se uneste cu motorul. Daca este imediat sub cel mai jos punct al baii de ulei, atunci este de la motor.
Uleiul cutiei de viteze automate: este identic cu cel de servo-directie, adica visiniu la culoare. Numai prin localizarea de sub masina ne putem da seama ca vine de la cutia automata sau verificand nivelul din vasul de servo-directie (acesta se scurge repede daca sunt probleme la servo din cauza presiunii).
Lichidul de frana: cel mai usor identificam scurgerile lichidului de frana prin pozitia urmelor si petelor lasate in urma. Lichidul de frana se scurge de obicei in spatele rotilor, acolo unde conducta intra in etriere. Sau se scurge pe la pompa de frana, imediat sub vasul de incarcare.
Uleiul din diferential: acesta este usor de identificat prin prisma locatiei. Adica daca vedem o pata sub diferential, fie el spate, fata sau central, e clar ca de acolo vine problema. Poate fi din cauza unei garnituri sau din cauza unui buson strans gresit.
Majoritatea acestor scurgeri se rezolva exclusiv doar prin vizita intr-un service si rezolvarea unor probleme legate de etansare, furtune sau prinderi. Dar exista si unele scurgeri care se petrec in timp, adica sunt pierderi de cate o picatura pe luna, care pot fi rezolvate prin adaugarea de ulei sau lichid. In timp insa, problema se va agrava si va duce tot la rezolvarea in service specializat.
Concluzia este ca autoturismul nostru are nevoie de mai multe uleiuri, lubrifianti si lichide diverse pentru a functiona. Motiv pentru care nu strica sa verificam, din cand in cand, nivelul acestora, fie cu joja, fie uitandu-ne atent pe gradatiile vaselor de incarcare. Daca trecem cu ochii o scurgere banala, ne putem trezi cu o problema uriasa si o factura serioasa la service, totul, din cauza unor picaturi ignorate de pe asfalt...
- Ornament haion hyundai ix 35 2012 357 Lei Bec, lampa frana / lampa spate land rover freelander 2 (lf,... 31 Lei Lampa plafon fata, land rover freelander 2 (fa) (id:456958) 26 Lei
- Rezervor metal combustibil / benzina suzuki vitara 1.6 8v 4x4... 550 Lei Rezervor metal combustibil / benzina suzuki vitara 2.0 v6 4x4... 550 Lei Lampa plafon spate land rover freelander [1998 - 2006]... 60 Lei
- 12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei Buton start-stop land rover freelander 2 2012 143 Lei Stop land rover freelander 2 tripla stanga dreapta lampa spate 400 Lei
- Stop dreapta spate land rover freelander 2007 4x4 2.2 350 Lei Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Lampa spate stanga land rover freelander 2 (2006->) 6h52-13405-a 399 Lei
- Stop stanga spate land rover freelander 2007 4x4 2.2 350 Lei Stop lampa spate - land rover freelander 2007 , lr018441 793.41 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 €
- Jante aliaj 15 zoll noi marca enzo, gama honda, mazda, toyota,... 1250 Lei Stop stanga spate land rover freelander 2004 l314 facelift 2.0... 250 Lei Usa stanga spate audi a3 8p facelift 2.0 tdi 2011 535 Lei
- Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Lampa plafon spate land rover freelander soft top 8 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 300 Lei
- Bara fata renault clio 4 2016-2019 noua 620228220r... 305 Lei Buton start/stop land rover freelander, 6g9n14c376ab 100 Lei Lampa plafon spate land rover freelander [1998 - 2006]... 31 Lei
- Buton start stop, land rover freelander 2 (fa) 6g9n-14c376-ab... 41 Lei Buton start stop land rover freelander 2 ii 2007 2008 2009... 100 Lei Audi a4 b9 2017 12999 €
- Lampa stop spate / tripla dreapta land rover freelander 1 1998... 150 Lei Capace roti ford r16 model nou 119 Lei Buton start stop land rover freelander 2 (2006->) 89 Lei
- Kit reparatie perdeluta electrica trapa bmw x3 x5 x6 e90 e91 80 Lei Buton start-stop land rover freelander 2, 6c9n14c376ab 143 Lei Stopuri land rover freelander 2 2006-2010 400 Lei
- Stop dreapta spate land rover freelander 2004 l314 facelift... 250 Lei Suport motor dacia sandero 1 2008 - 2012 benzina 8200591131,... 120 Lei Buton start/stop land rover freelander, 6g9n14c376ab 100 Lei