Recomandat sau de evitat: spalarea motorului masinii

De ce ai vrea sa-ti speli motorul masinii? Pentru ca se murdareste si el. Dar ce are daca se murdareste, se strica, merge mai prost? Nu neaparat. Adica exista masini in toata lumea asta care nu au avut motorul spalat vreodata. Pentru ca, sa fim seriosi, motorul este oarecum protejat de capota, nu-l ploua si nu-l murdareste noroiul sau zapada iernii. Poate doar putin praf sa se depuna pe el... Atunci, de ce ai vrea sa-l speli?
Spalarea motorului are, la origine, un scop foarte practic, dar care, usor-usor, a fost transformat in ceva "la moda". Mai ales atunci cand e vorba de samsarii care vor sa prezinte automobile "impecabile" in fata cumparatorilor necunoscatori care, daca vad un motor curat, cred ca masina este perfecta din punct de vedere tehnic. Si mai sunt si acei pasionati care vor, pur si simplu, sa aiba motorul "farmacie", pentru ca tin la masina... Dar unde e partea practica aici?
De fapt, spalarea motorului se face de nevoie, nu de placere. Mai precis, la masinile mai vechi, care incep sa aiba scurgeri de diferite feluri, de carburant, de ulei, de lichide si asa mai departe. Sunt motoare care, atunci cand ridici capota, sunt umede peste tot. La fel si multe alte piese, sunt toate pline de scurgeri, iar mecanicul sau chiar proprietarul nu mai stie de unde vine fiecare scurgere. Adica inainte de realizarea unor lucrari mecanice, este bine sa stim cu ce ne confruntam.
Aici intervine spalarea motorului din punct de vedere practic. Vrei sa scapi si tu de scurgeri, vrei sa ai motorul uscat, sa nu mai curga ulei si sa ai mirosuri in interior, ca o masina noua. Dar ca sa identifici ce trebuie sa faci, e musai obligatoriu sa scapi de toata mizeria. In timp, lichidele scurse din motor s-au amestecat cu praf si au format, in unele cazuri, straturi groase de calamina si "maglavais" scarbos, in special la vehiculele mai vechi. O spalare a motorului se face cu solutii active, care vor degresa toate aceste zone si vor lasa motorul "la metal", adica curat ca in prima zi.
Asadar, spalarea motorului se face pentru identificarea unor probleme tehnice, ca sa stim ce garnituri sa schimbam, ce semeringuri trebuie sa inlocuim. Curatam motorul, circulam cateva sute de kilometri si mergem iar la service, vazand cu precizie de unde sunt scurgerile, iar mecanicul va sti exact ce sa schimbe.
Dar cum se face spalarea unui motor auto? Am auzi diferite pareri, de la jet de spalatorie cu presiune direct pe motor, pana la detailing minutios al fiecarei piese de sub capota. In realitate, spalarea motorului nu este deloc usoara, daca vrei sa o faci ca la carte. In primul rand, ai nevoie de niste solutii puternice active, degresante, care vor inlatura si cele mai vechi si persistente pete de ulei. Si vei avea nevoie de si apa sub presiune, nu uriasa, dar un furtun cu reductor este ideal. Plus niste perii si carpe curate.
Inainte de toate, este obligatoriu sa deconectam bateria masinii. Altfel, riscam sa avem probleme sau sa facem niste scurt-circuite.
Prima etapa a spalarii unui motor este demontarea elementelor de plastic care acopera partea superioara. Adica grilaj stergatoare, capace de protectie, carcasa filtru aer si asa mai departe. Cu o sticla dotata cu pulverizator, solutia activa se stropeste peste tot, atat pe motorul propriu-zis, cat si pe peretele ignifug sau anexe. Dupa care se lasa sa lucreze, pana dizolva murdaria. ATENTIE insa la dozajul solutiei active, deoarece in procentaj prea mare amestecata cu apa va coroda aluminiul si cauciucul, dar in doza care trebuie, va indeparta numai mizeria.
Urmeaza izolarea partilor electrice, daca acestea sunt expuse. Adica cutii de sigurante, calculator, relee, etc. Alternatorul sau electromotorul nu necesita izolare inainte de clatirea finala, desi multi le acopera cu pungi sau folie de plastic. Dar daca sunt masini mai vechi, putem acoperi delcoul sau alte piese electrice la vedere. In rest, cu furtunul, putem sa clatim direct fara teama ca se va strica ceva. Daca vedem ca uleiul sau acolo unde era strat gros de depuneri nu a fost indepartat, reluam procesul si lasam in acele zone solutia activa sa actioneze mai mult, putandu-ne ajuta si de perii. Dupa care clatim bine iar.
In mod ideal, spalarea motorului se face cand afara sunt peste 20 de grade. Deoarece, tot in mod ideal, trebuie sa lasi masina cel putin 24 de ore inainte sa conectezi iar bateria, pentru a te asigura ca apa se zvanta si ca nu mai exista riscul unui scurt. Daca sunt cateva mufe la vedere, le putem deconecta si sterge daca au ala in interior. Daca suntem cu adevarat profesionisti, e bine sa suflam cu un compresor toate zonele spalate, pentru a ne asigura ca am indepartat apa. Asadar, cand vedem ca motorul este uscat, putem conecta bateria. Iar acolo unde mai sunt zone umede, folosim carpa.
Dupa ce motorul e uscat si curat, putem porni masina. Daca nu avem martori aprinsi in bord si daca totul functioneaza, uscarea a fost realizata cu succes. Este bine in acest moment sa mergem peste 30 de minute cu masina ca motorul sa se incalzeasca si sa evapore si ultimele urme de apa.
Iar dupa ce vom circula cateva zile, saptamani, ne putem duce cu masina la service astfel incat mecanicul sa identifice exact ce garnituri, semeringuri sau rulmenti trebuie inlocuiti, de unde este scurgerea si ce actiuni trebuie facute. In final, daca reparam toate aceste elemente care provocau scurgeri, am putea avea un motor uscat care, pe viitor, se va murdari numai de praf, usor de curatat si foarte aratos pentru eventuali cumparatori.
-
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Bmw x1 2.0 diesel 150 cp stare impecabila interior exterior an... 35000 Lei
-
Jante noi 17 inch originale vw golf 7 r-line gti gtd curitiba r17 780 €
Huse scaune piele bmw 450 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
-
Far stanga vw touareg 7p facelift 2015 2016 2017 1600 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
-
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Capac motor vw touran 1.4 tsi 140 cp cavc cod 03c103925bf 249 Lei
Bara fata renault megane 3 grandtour 2014-2015 noua 620221121r... 550 Lei
-
Scara dreapta mercedes actros mp4 cod a9606662203 / a9606662103 300 Lei
Termoflot cu suport accesorii 1.8 tfsi 06h903143e audi a5 8t... 250 Lei
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
-
Joja nivel ulei 2.0 tdi caha 03l103634 audi a4 b8/8k... 150 Lei
Bara fata audi a6 c5 negru lz9w cu spalatori faruri 500 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale renault clio/kangoo/megane/... 1200 Lei
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
Far dreapta led ford focus 4 2018 2019 2020 450 Lei
Ornament seat leon leon - - (2012 2016) 120 Lei
-
Bara stabilizatoare spate, seat exeo st (3r5) [fabr 2009-2013]... 119 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
-
Jante originale audi tt 17 inch 540 €
Dezmembrez nissan navara d40 2010 manual volan stanga
Calculator ecu motor 237102213r 2014,k9kc6,0281019457 dacia... 300 Lei
-
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
-
Tetiera mercedes-benz s-class w220 [1998 - 2002] sedan 4-usi s... 35 Lei
Presuri originale - bmw x5 f15 ( 2014 - 2018 ) 130 €
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei


