Sfaturi pentru soferii romani: Cum se conduce corect o masina diesel?

- Cum pornesti masina diesel?
- Nu astepta pe loc sa se incalzeasca
- Foloseste cel mai bun filtru de motorina
Dupa ce am incercat sa va aratam cateva sfaturi despre cum se conduce corect o masina pe benzina, o masina cu transmisie manuala si una cu o cutie automata, incercam acum sa venim in ajutorul celor care conduc o masina diesel. Iata cateva sfaturi care ii vor prelungi viata masinii tale.
1. Cum pornesti masina diesel?
Daca la o masina pe benzina poti sa dai cheie si sa pornesti imediat cum te-ai urcat, la o masina diesel e bine sa astepti cateva secunde. Mai ales cand e frig si bujiile incandescente trebuie sa incalzeasca camera de ardere. Regula e simpla: te urci, bagi cheia in contact si dai la automat numai cand se sting martorii de bord. Daca te grabesti, s-ar putea sa uzezi motorul prematur, deoarece il fortezi sa se invarta fara sa porneasca. Iarna e recomandat sa pui contactul de mai multe ori, astfel incat sa se incalzeasca mai mult camera de ardere, iar atunci cand vei da la automat sa porneasca din prima.
2. Nu astepta pe loc sa se incalzeasca
Am mai avut in trecut o discutie despre cum si cand trebuie sa incalzesti motorul, daca pe loc, sau daca in mers. Insa la o masina diesel, lucrurile sunt mai clare ca in cazul unui benzinar. Deoarece, daca astepti sa se incalzeasca un motor diesel pe loc, o sa astepti mult si bine. Motorul diesel se incalzeste numai in sarcina, iar ca sa lucreze la randament maxim si sa aiba cel mai bun consum, trebuie sa se incalzeasca. Si, spre deosebire de motorul pe benzina, temperatura de functionare este mai mare la diesel. Asadar, nu astepta pe loc sa incalzesti motorul.
3. Nu lasa rezervorul sa se goleasca
Motorina are un punct de inghet relativ mic, nu degeaba, cand temperatura ajunge iarna la -20 de grade, multe automobile incep sa aiba probleme cu pornirea. Important este sa nu lasam in rezervor putina motorina, pe fund, pana se aprinde becul. Deoarece se formeaza condens si cum motorina e mai usoara ca apa, o sa ne trezim cu apa in pompa care ingheata facand dop. Mai mult, nu trebuie sa lasam pompa de motorina descoperita, deoarece se poate supraincalzi. Asadar, lasa mereu minimum un sfert de rezervor plin. Oricum, la cat de putin consuma un diesel, poti avea mereu plinul facut.
4. Scoate-o la drum intins
Din cauza ca majoritatea posesorilor de masini diesel le folosesc exclusiv in oras, apar si o multime de probleme la motoarele pe motorina. De exemplu, injectoare infundate, filtre de particule infundate si tot felul de senzori si supapa EGR acoperite de calamina. Daca mergem cel putin o data pe luna la drum intins, aceste probleme nu vor aparea. Sau daca folosim masina si in excursii, sau undeva sa iesim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curata de la turatia mare si nu vom mai avea probleme in timp. Asa ca nu te sfii sa iti scoti dieselul la drum intins si sa mergi tare cu el.
5. Baga motorina buna
Apropo de piese stricate: principala cauza care duce la injectoare stricate este motorina de o calitate proasta. In Romania gasim la pompa motorina destul de proasta, nefiltrata suficient, care face depuneri in sistemul de alimentare al masinii. Asa ca, daca vrei sa te bucuri multi ani de dieselul tau, nu ai ce sa faci decat sa investesti mereu in motorina mai scumpa, aparent mai de calitate. Adica o motorina mai aditivata care iti va pastra internele curate. Asta nu inseamna ca, din cand in cand, nu trebuie sa scoti masina si sa-i dai putin jar sa manance, ca sa faci o curatare mecanica.
6. Nu opri motorul daca stationezi putin
In caz ca nu stiai, motorul diesel are cel mai mare consum si cea mai mare uzura la pornire. Se pare ca o pornire a unui motor diesel consuma circa 20 de ml de motorina. Cu aceeasi cantitate poti lasa motorul sa functioneze la ralanti in jur de 2-5 de minute. In plus, uzura la pornire este mare, din cauza ca piesele unui motor diesel sunt grele si ungerea este proasta cand motorul e la primele turatii. Recomandat este, daca stationezi undeva pentru 3-5 minute, sa lasi motorul sa mearga in loc sa-l opresti si sa-l repornesti repede. Vorbim aici, evident, de o uzura in timp, nu care apare dupa cateva porniri rapide.
7. Cand ai cel mai bun consum?
Chiar daca toti posesorii de masini diesel au impresia ca masina lor e cea mai buna si mai economica, exista o regula scrisa pe care o putem urma daca vrem sa avem parte de cel mai bun consum. Mai ales daca avem o masina noua pe care nu o cunoastem asa de bine. Este de retinut ca o masina diesel are cel mai bun consum la inceputul cuplului maxim. Asa ca ne uitam frumos in cartea masinii si vedem cand are masina noastra cu motorul nostru cuplul maxim. Sa zicem ca are pe la 1800 rpm. Astfel stim ca noi trebuie sa mergem mai mereu, indiferent de treapta cutiei in care ne aflam, pe la aceasta turatie, +/- 200 rpm.
8. Foloseste cel mai bun filtru de motorina
Tot din ciclul "foloseste cea mai buna motorina" este si acest aspect. Adica sa folosim cel mai bun filtru de motorina pe care il putem gasi pe piata. Asta putem sa stabilim dupa pret, deoarece in cazul filtrelor, cele mai scumpe sunt si cele mai bune. Pentru ca sunt de la firme cunoscute, care au un control drastic al calitatii si folosesc materiale bune. Un filtru de motorina bun este obligatoriu daca vrem sa nu ne batem joc de injectoarele masinii, mai ales ca motorina este... cum este la pompele romanesti. Un alt sfat legat de filtru ar fi sa-l inlocuim mai des decat ne spune cartea de service, pentru ca acea carte de service este aceeasi si daca avem benzina, si daca avem motorina. Chiar daca e mai scump la diesel, merita fiecare investitie intr-un filtru nou si bun.
9. Asteapta sa se raceasca motorul
Un alt sfat este legat de oprirea motorului la o masina diesel. Daca am venit de la drum intins, adica daca am mers in regim de autostrada sau chiar si prin oras, dar cu viteza mare si pe canicula, inainte sa oprim motorul de tot e bine sa-l lasam putin sa sa raceasca. De fapt, nu sa se raceasca ci sa-si egaleze temperaturile pieselor. De exemplu, sa-si egaleze temperatura turbinei (ca toate masinile sunt acum turbo-diesel) cu cea a motorului. 1-2 minute de functionare la ralanti face ca uleiul si antigelul sa circule in motor si sa preia toata energia termica, reducand putin temperatura. Daca nu sunt diferente intre piesele masinii vom evita dilatarile suplimentare si uzura prematura a semeringurilor si a diverselor garnituri.
10. Evita subturatia
In general, nu este bine sa mergem subturat cu nicio masina. Pentru ca o sa chinuim motorul, iar acesta are grija sa ne spuna ca e chinuit, vibrand si tremurand din toate incheieturile. In cazul unui motor diesel este mai grav daca circulam cu masina subturata. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care daca o chinuim ne va uza discul de ambreiaj si rulmentul. In plus, daca mergem subturat in repetate randuri, vom rupe suportii motorului care sunt si asa suprasolicitati din cauza vibratiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar daca avem masina noua, dupa cateva zile de condus o sa invatam care este turatia ce-i place cel mai mult masinii noastre si vom evita subturatiile.
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
5802761715 12709700330 12709880235 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
-
Cutie de viteze opel astra j 1.7 cdti a17dtr a17dtj dezmembrez 2400 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
Far stanga vw polo 9n 150 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
Cablu deschidere usa bmw e60 ; 7034469(manere exterioare) 50 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei


