Tipuri de cutii automate: ce este si cum functioneaza transmisia cu dublu ambreiaj

- Internele unei cutii manuale
- Jumatate cutie manuala, un sfert automata, un sfert robotizata
- Ambreiajul a fost inlocuit cu un modul cu dublu-ambreiaj
Automobilele moderne au tot felul de transmisii automate: robotizate, pilotate, secventiale, semi-automate sau cu dublu-ambreiaj. Multa lume crede ca o cutie careia i se spune ca este cu dublu ambreiaj are doua discuri de ambreiaj... Dar lucrurile sunt putin diferite.
Dupa ce v-am explicat cum functioneaza transmisia secventiala, incercam astazi sa va spunem cum functioneaza una dintre cele mai moderne transmisii de pe piata, cea cu dublu-ambreiaj. Este o transmisie mai complexa intalnita pe cateva modele de pe piata, care se mandreste cu un timp mai scurt de schimbare a treptelor, dar si cu o schimbare mai lina decat in cazul unei cutii automate conventionale.
Internele unei cutii manuale
O cutie automata cu dublu-ambreiaj este de fapt o cutie care are piesele componente identice cu cele ale unei cutii manuale. Chiar daca este automata, in sensul ca soferul nu are pedala de ambreiaj si schimbul treptelor se face automat, este mult mai apropiata ca si configuratie de o cutie manuala decat de una automata hidraulica.
Cutia DCT, adica Dual-Clutch Transmission, se foloseste de pinioanele sincronizate ale unei cutii manuale, nu de o roata planetara, asa cum au cutiile automate. In plus fata de o cutie manuala este un sistem de presincronizare a treptelor si un ax central dublu (arbore) care face legatura cu volanta motorului. Lipseste insa kitul de ambreiaj standard, acesta fiind inlocuit cu un modul cu dublu-ambreiaj.
Modulul cu dublu-ambreiaj poate fi de doua feluri: uscat, asa cum este un disc obisnuit, sau umed, adica inchis ermetic intr-un ulei pentru o schimbare mai silentioasa.
Arbore central dublu, de unde si numele
O cutie manuala conventionala are un singur ax central care preia turatia de la motor si o transmite pinioanelor. O cutie cu dublu-ambreiaj are un arbore dublu, de fapt sunt doua axe bagate una in alta. Axul exterior se ocupa de vitezele impare, adica 1, 3, 5, 7 si axul interior se ocupa de vitezele pare, adica 2, 4, 6. Fiecare ax are propriul ambreiaj, de unde si numele acestui tip de transmisie.
Cum functioneaza cutia DCT?
Fiind o cutie automata, un computer controleaza intreaga functionalitate a transmisiei. Computerul se foloseste de niste parghii pentru selectarea pinioanelor din cutie aferente fiecarei trepte de viteza. Cand punem levierul in Drive, computerul selecteaza arborele exterior, care se ocupa de treapta 1 si in acelasi timp preselecteaza, cu ajutorul unui sincron, treapta a doua.
Cand computerul simte ca viteza creste si ca vine momentul sa bage o treapta superioara, decupleaza arborele exterior si cupleaza in acelasi timp arborele interior care introduce treapta a 2-a care era deja preselectata. Cand e momentul sa intre viteza a 3-a, arborii iar fac schimb, unul se decupleaza si se cupleaza celalalt.
Ideea unei cutii cu dublu-ambreiaj este ca in permanenta cutia sa fie unita cu motorul printr-un ambreiaj. Daca la o cutie manuala se face o pauza, atunci cand calcam pedala si se decupleaza discul de pe volanta, in cazul unei cutii cu dublu-ambreiaj in permanenta este un ambreiaj cuplat.
Care sunt avantajele unei transmisii cu dublu-ambreiaj?
O asemenea cutie de viteze, chiar daca are un sistem de functionare mai complex, se foloseste de mecanica unei cutii manuale. Asta inseamna ca este eficienta si ofera un consum de carburant mai scazut, cel putin, asta sustin producatorii. Mai mult, pentru ca urmatoarea viteza este mereu pre-selectata, asteptand sa intre in actiune cu celalalt ambreiaj, schimbarea vitezelor se face mult mai repede decat in cazul unei cutii manuale sau a unei cutii semi-automate (robotizata, cu un singur ambreiaj).
Un alt avantaj ar fi ca o asemenea transmisie poate sa reziste la puteri mai mari din partea motoarelor. Renault Clio RS are o cutie EDC, numita Efficient Dual-Clutch, iar Porsche are celebra transmisie PDK, Porsche Doppelkupplung (dubla-cuplare). Si tot mai multi producatori incep sa foloseasca asemenea transmisii pentru ca ofera un consum scazut si performante marite. Inclusiv noul BMW M3, de care uitasem...
Jumatate cutie manuala, un sfert automata, un sfert robotizata
Ca sa intelegem cel mai bine unde se incadreaza aceasta cutie trebuie sa stim cum functioneaza o cutie robotizata (pilotata). Aceasta e practic o cutie manuala dar la care ambreiajul este calcat de un actuator hidro-mecanic si schimbarea vitezelor se face de catre un alt actuator comandat de un calculator. Insa o cutie robotizata obisnuita are ambreiajul normal al cutiei manuale, cum este si in cazul transmisiei Easy-R de la Dacia, iar schimbarea treptelor are o pauza destul de mare.
Asa a luat nastere cutia cu dublu-ambreiaj: de ce sa nu folosim un ambreiaj dublu, fiecare cu treptele sale de viteza, ca sa micsoram pauza dintre schimbari? Zis si facut. Schimbarea se face automat, controlata de computer, dar pentru ca sunt doua ambreiaje, motorul este mereu cuplat cu cutia si pauza este inexistenta.
O cutie noua si eficienta ce reprezinta viitorul
Cutiile robotizate sunt ieftine, dar nu au deloc performanta din cauza pauzelor mari pe care le au la fiecare schimbare de viteza. Cutiile secventiale sunt performante, dar complexe si nu prea economice. Cutiile automate normale sunt grele si au intretinerea costisitoare. Dar cutiile cu dublu ambreiaj au doar avantaje. Pentru ca producatorii au reusit sa ia toate calitatile de la celelalte tipuri de transmisii si le-au incorporat in DCT. Si chiar daca momentan sunt noi si moderne, neavand timp sa-si valideze eficienta pe termen lung, se pare ca sunt o solutie de viitor. Si daca pana acum nu stiai cum functioneaza, speram ca, de acum inainte, vei stii!
-
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
-
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
-
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
-
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
-
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
-
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
-
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
-
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €


