Tipuri de cutii automate: cum functioneaza transmisia secventiala
- Dezvoltata cu gandul la performanta
- Electronica, mai rapida ca omul
- E clar cine ridica ambreiajul, dar cine face schimbarea de trepte?
Industria auto a vazut de-a lungul vremii o multime de inovatii si tehnologii care au dus la dezvoltarea domeniului intr-un ritm foarte alert. La fel cum partea motorizarilor este in continua dezvoltare, la fel este si cea legata de transmisiile masinilor. Iar cel al cutiilor automate nu face exceptie.
Ce inseamna cutie de viteze secventiala? Asa cum ii spune si numele, acest tip de transmisie este una in care schimbarea treptelor se face doar secvential. Adica nu poti sa treci din a 2-a in a 4-a fara sa treci prin a 3-a, nu poti sari nicio viteza. Cu alte cuvinte, esti nevoit sa urci sau sa retrogradezi prin toate. De aici vine numele de cutie secventiala, pentru ca trece prin toate secventele de schimbare a treptelor.
Dezvoltata cu gandul la performanta
Transmisiile secventiale au inceput sa se dezvolte in anii '70, dar abia in urmatorul deceniu au ajuns pe automobilele de competitie, inclusiv de Formula 1. Inginerii au cautat o solutie ca sa micsoreze timpul intre schimbarile de viteza la o cutie manuala, schimbare care necesita calcarea unui ambreiaj si miscarea levierului, asa ca au apelat la mecanisme complicate. Cert este ca la final, au reusit sa faca o cutie care schimba vitezele doar printr-o miscare simpla, inainte si inapoi, fara sa necesite ambreiaj apasat de sofer.
Cutie secventiala manuala, dar... automata
Transmisia secventiala este, de fapt, una care are toate componentele uneia manuale. Adica nu functioneaza pe principiul unei transmisii hidraulice conventionale, ci face schimbarea treptelor mecanic. De fapt, este similara, prin conceptie, cu transmisiile semi-automate, asa cum este si cea Easy-R de pe Dacia, adica o cutie manuala ale carei viteze sunt schimbate cu ajutorul unor device-uri, fara sa fie nevoie de interventia soferului. In aceasta categorie intra mai multe asemenea cutii de viteza, de tipul celor cu dublu-ambreiaj DSG sau cele secventiale traditionale SMG.
Electronica, mai rapida ca omul
Inginerii si-au dat seama ca pot sa faca un mecanism capabil sa schimbe vitezele mai repede ca omul. Asa au reusit sa elimine pedala de ambreiaj. In schimbul piciorului au pus un actuator hidraulic, electric sau mecanic, in functie de producator, care are o furca ce ridica si lasa ambreiajul, exact ca si cum ar fi miscat de apasarea pedalei. Acest device care ridica ambreiajul si il lasa intr-o fractiune de secunda, la inceput era activat direct, printr-un contact electric declansat de sofer cand misca levierul schimbatorului pentru cativa milimetri. La primul impuls, actuatorul ridica ambreiajul, intra viteza, dupa care cobora ambreiajul. Ulterior s-a apelat la comenzi controlate de computere, mult mai sofisticate.
E clar cine ridica ambreiajul, dar cine face schimbarea de treapta?
Primele transmisii secventiale functionau prin comanda electronica pentru cuplarea ambreiajului si pe direct pentru efectuarea schimbarii de treapta. Acest lucru se facea miscand levierul schimbatorului (sau padele de la volan) inainte si inapoi. Cand soferul facea o miscare de tragere a levierului, odata cu impulsul electronic care se ocupa de ambreiaj, se transmitea si o miscare la un tambur special gandit care transforma aceasta minuscula miscare de cativa milimetri intr-una ampla care selecta viteza, exact ca in cazul unei cutii manuale.
Transmisiile secventiale moderne nu mai lasa nimic in voia mecanicii si a soferului si au inlocuit si aceasta cuplare a vitezelor lasand-o in voia electronicii. Adica in momentul in care ai miscat putin levierul, un alt actuator electronic sau hidraulic face selectarea vitezei, totul doar intr-o fractiune de secunda. La motociclete si la automobilele de competitie insa, au ramas cutiile cu selectarea mecanica pentru un plus de fiabilitate.
De ce este mai buna o cutie secventiala?
Pentru o viteza de schimbare mai scazuta. De exemplu, la o cutie manuala, ca sa bagi din treapta a 2-a in a 3-a, trebuie sa calci ambreiajul, sa scoti levierul si sa faci o miscare din stanga jos, undeva in mijloc sus, acolo unde stii ca este treapta a 3-a. In schimb, la o transmisie secventiala, singura miscare pe care o faci este sa tragi levierul in jos, sau sa apesi padela de la schimbator.
In plus, deoarece nu esti lasat sa sari peste o viteza, nu ai cum sa gresesti intr-o cursa. Adica nu e ca si cum ai gresi pozitia levierului si, din greseala, te trezesti ca ai bagat in loc de a 2-a, ai bagat a 4-a... Mai mult, miscarea este mereu aceeasi si nu trebuie sa te gandesti in ce treapta esti, adica misti doar in fata si in spate levierul, alta treaba nu ai.
Exista dezavantaje ale transmisiei secventiale?
Normal, ca altfel s-ar regasi pe orice masina. In primul rand, deoarece vorbim de o tehnologie de performanta, pretul unei asemenea cutii este foarte mare. Nu degeaba este, momentan, rezervata doar modelelor sport scumpe si motocicletelor. In plus, deoarece are mai multe componente, inclusiv electrice, hidro-mecanice si o multime de solenoizi, este mai predispusa ca o cutie manuala la stricaciuni. Dar, e normal ca orice aduce performanta sa fie mai lipsit de fiabilitate.
In concluzie, putem spune ca o transmisie secventiala este, practic, una manuala dar care schimba mai rapid decat soferul cu ajutorul unor "artificii" mecanice si electronice, totodata eliminand pedala de ambreiaj. Poate ca nu este cea mai fiabila transmisie si nici cea mai docila intr-o functionare de zi cu zi prin trafic, pentru ca nu te lasa sa sari dintr-o viteza in alta fara sa treci prin toate, dar cert este ca are o viteza extrem de mare de schimbare a treptelor si ca este montata pe automobile de toate felurile, inclusiv de Formula 1 si pe mai toate motorizarile oferite de Ferrari sau Lamborghini. Si asta cam spune tot, nu?
- Suport prag bmw e84 x1 2012; 2991497 100 Lei Stop dreapta haion, fiat stilo multi wagon (192) [fabr... 40 Lei Hyundai tucson euro 5 2014 12850 €
- Vw passat full full options 2.0 tdi 150 virtual cockpit matrix... 14500 € Piston, etrier frana punte fata (d025314 autofren) alfa... 52.04 Lei Jante 17 inch originale audi a3 8v sportback r17 gri antracit 650 €
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 € Bmw 120 2.0 faruri daylight led adaptive, stopuri led navi... 45000 Lei Opel astra 1.6cdti 2017 6250 €
- Vw passat full options 2.0 tdi virtual cockpit matrix camera... 14500 € Jante volkswagen t5 t6 t7 crafter new originale 16” 250 Lei 0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
- Aeroterma logan/sandero/duster hans pries topran dacia 701 674 410 Lei Radar senzor acc distronic audi a6 c7 a7 4g0907541a 4g0907561a Jante hyundai elantra, i30, i40, kona, tucson, ioniq,... 3200 Lei
- Cablaj bobina/injectoare land rover freelander 1 1.8 benzina 80 Lei Fiat doblo 1.3diesel 7locuri a/c geamuri+oglinzi electrice... 1990 € Instalatie electrica / cablaj bujii incandescente land rover... 80 Lei
- Grila bara stanga fata ford mondeo mk3 2s7y-17a990-abw 30 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Ford focus benzina 2014 5299 €
- Cablaj bujii incandescente land rover freelander [1998 - 2006]... 18 Lei Dezmembrez ford transit connect 200 l1 1.5 tdci ecoblue z2ga... Prelungire difuzor bara spate ford mondeo mk5 2014-2019 v8 -... 800 Lei
- Motor 1.9 jtdm 937a3000 937 a.3000 alfa romeo 147 1200 Lei 0445120045 51101006066 bosch injector man foc hocl lions sity... 750 Lei Dezmembrez ford puma, an fabr. 1997, 1.7i 16v
- Plafon interior volvo xc60 2017 suv 2.0 benzina plug-in hybrid 700 Lei Amortizor dreapta fata mercedes-benz a-class w168 [facelift]... 125 Lei Senzor temperatura cu motorase incalzire aeroterma peugeot 307... 200 Lei
- Hyundai i10 motor 1.0i + gpl din fabrica euro 6 an fab. 2013 26500 Lei Rezervor adblue mercedes e-class w213 adblue tank with pump... 2000 Lei Usa usi portiera portiere stanga fata dezechipata volkswagen... 199.99 Lei
- Furtun turbo intercooler stanga sau dreapta avensis t27 2.0 si... 150 Lei Instalatie electrica / cablaj / mufe injectoare land rover... 70 Lei Modul unitate abs opel corsa d 13442015 avt 0265252688 vld2118 1500 Lei