Totul despre bateria auto: ce se intampla daca folosim amperaj prea mare sau prea mic la masina noastra?

- Eticheta unui acumulator auto
- Putem pune acumulator mai mic pe masina?
- Ah inseamna consumul de amperi/h in 20 de ore
Acumulatorul auto este o componenta vitala pentru functionarea masinii noastre. De fapt, este o piesa consumabila pe care trebuie sa o inlocuim periodic, atunci cand isi pierde din eficienta si motorul nu mai porneste. Exista mereu o intrebare: ce capacitate trebuie sa aiba acumulatorul?
Trebuie stiut ca fiecare model de automobil are nevoie de o anumita baterie auto. Capacitatea acumulatorului este calculata de catre producator in functie de consumatorii de curent pe care ii are masina. De exemplu, daca este o masina moderna plina de optiuni, cu sistem Start/Stop, cu scaune electrice, diferite sisteme de siguranta, faruri Xenon si asa mai departe, are nevoie de un acumulator de capacitate mare. Daca este o masina cu motor mic si doar cu cateva dotari, atunci nu este nevoie de un amperaj asa de mare.
Bateria auto cedeaza, in general, dupa vreo 4-5 ani de utilizare. Adica bateria nu mai poate inmagazina curentul si se descarca foarte repede. Iar asta se intampla de obicei iarna, cand frigul grabeste procesul de deteriorare a pieselor interne dintr-o baterie. De exemplu, cand vrem sa pornim intr-o dimineata, ne trezim ca nu avem suficient curent ca sa invartim motorul, semn ca bateria este pe duca. Poate ca o mai resuscitam o perioada daca o lasam pe redresor toata ziua, insa e clar ca avem nevoie de un nou acumulator.
Aici intervine si dilema soferului: sa pun baterie de aceeasi capacitate, mai mica sau mai mare? Majoritatea soferilor respecta amperajul bateriei originale si monteaza una similara. Dar exista situatii in care esti nevoit sa pui o baterie mai mica sau mai mare. Fie ca ai primit-o cadou, fie ca o aveai prin casa sau pe aia ai gasit-o la super oferta. Ce faci in situatia in care acumulatorul nu este la fel ca cel original?
Eticheta unui acumulator auto
Pe o eticheta de baterie o sa vezi mai multe informatii. Soferii amatori stiu doar sa citeasca doua chestii: voltajul si amperajul. Insa pe eticheta se mai afla cateva lucruri interesante. Cum ar fi puterea de pornire la rece. Pe eticheta este trecuta o alta valoare, de exemplu 700A (EN). Aceasta cifra ne arata amperajul pe care il scoate bateria timp de 30 de secunde in sarcina la o temperatura de 0 grade Celsius, fara sa scada la o tensiune mai mica de 7.2 Volti. Cu cat aceasta cifra este mai mare, cu atat bateria poate sa faca fata la porniri repetate in temperaturi scazute. Adica este mai performanta.
Pe langa aceasta valoare mai sunt amperajul si voltajul, acesta din urma fiind mereu de 12 Volti in cazul autoturismelor. Amperajul poate sa difere de la 30 la 250 de amperi, in functie de masina. Insa majoritatea bateriilor auto au intre 55 si 100 de amperi. Aceasta valoare este trecuta pe eticheta sub forma 100 Ah si inseamna numarul de amperi pe care acea baterie ii poate scoate intr-un interval de 20 de ore. De exemplu, daca bateria are 100 de amperi, inseamna ca poate sustine cate 5 amperi/ora vreme de 20 de ore inainte sa fie descarcata complet.
Putem pune acumulator mai mic pe masina?
Orice motor are nevoie de un minimum de amperi ca sa porneasca. Aceasta cifra nu este data de amperajul bateriei, ci este mai mica. Adica o masina cu baterie de 55 Ah nu are nevoie de 55 Ah ca sa porneasca, ci de vreo 25-30. In general, daca folosim o baterie de capacitate mai mica, nu o sa avem probleme pe termen scurt, insa avand amperaj mai mic, va avea si o capacitate de pornire la rece mult mai mica. Si riscam sa ne trezim ca stam iarna la ralanti vreme indelungata si cand vrem sa pornim motorul a doua zi, nu avem suficient amperaj.
Daca cu pornirea sa spunem ca nu ar fi probleme decat in anumite cazuri, amperajul prea mic poate duce la alte simptome. De exemplu, noaptea, cand aprindem farurile, avem pornit aerul conditionat, sistemul audio, adica lucruri care consuma mult. O sa ne dam seama ca bateria de capacitate mica nu prea face fata, adica amperajul sau este mai mic decat cel necesar consumatorilor. Si aici apare fenomenul de faruri care isi diminueaza puterea la ralanti. Daca o tinem asa mai multe zile, o sa realizam ca alternatorul nu apuca sa incarce baterie din cauza consumului prea mare si o sa ne trezim ca nu mai porneste masina.
Dar un acumulator de amperaj mai mare?
Sa spunem ca noi avem nevoie pe masina de un acumulator care are 65 de amperi, asa este scris in cartea masinii. Ce se intampla daca punem unul de 100 de amperi? Am auzit tot felul de povesti cum ca ti se arde alternatorul, puntea de diode, ca risti sa ia foc instalatia electrica si alte bazaconii. In realitate insa, un acumulator de capacitate mai mare nu face nimic rau.
Alternatorul oricum baga la turatii mari de peste 2000 rpm chiar si 150 de amperi/ora si nu pateste nimic masina. Cu un acumulator de capacitate mai mare o sa avem porniri mai usoare indiferent de vreme, nu o sa ne clipeasca farurile si putem sa dam drumul la toti consumatorii simultan, ca nu o sa ramanem fara curent. Singurul dezavantaj al unui acumulator mai potent este pretul mai ridicat. Dar si dimensiunea, deoarece bateriile de amperaj mai mare sunt mai voluminoase si nu intra in spatiul de sub capota noastra.
Deci, ce baterie trebuie sa folosim?
Daca avem ocazia sa punem un acumulator de amperaj mai mare pe masina noastra, o putem face fara probleme, dar dupa ce ne asiguram ca intra in spatiul dedicat de sub capota. O sa ne tina mai mult timp, instalatia electrica nu va avea probleme si nici nu trebuie sa stam cu teama ca stricam ceva. Daca pretul sau spatiul sunt o problema, ramanem la amperajul dat de producator. Cat despre acumulatorii de capacitate mai mica, acestia trebuie folositi doar in caz de urgenta si daca nu avem alta baterie la dispozitie. Insa trebuie evitati pe timp rece, deoarece ne pot lasa oricand balta.
-
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
-
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
-
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
-
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
-
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
-
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
-
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
-
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
-
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
-
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei


