Experienta de la volanul lui #MIMI: Primul MINI electric pregatit pentru competitii

- Primul MINI electric de curse
- Zero modificari de natura dinamica
- Trenul de rulare a trebuit optimizat pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa
#MIMI este primul MINI Cooper SE, din lume, pregatit pentru competitii. Un proiect care a luat nastere din dorinta mai multor romani care au vrut sa arate ca se poate. #MIMI este inca la inceput de drum dar atunci cand am primit invitatia de a o pilota cateva ture pe circuit nu am stat pe ganduri.
In urma cu cateva decenii cand Senna, Prost sau Schmacher imblanzeau adevarate bestii cu motoare V10 sau V12 pe circuitele lumii si scriau istoria Formulei 1, nimeni nu se gandea ca in 2020 Marele Circ va fi dominat de motoare V6 Hybrid Turbo de 1.6 litri.
Sau ca, tot in 2020, va exista Formula E, o competitie in care pilotii se intrec cu monoposturi electrice. Vremurile, insa, se schimba iar noi trebuie sa ne adaptam. Si cand spun noi, ma refer inclusiv la motorsport.
In acelasi an fatidic, in Romania, o mana de temerari au creat-o si se straduiesc sa o perfectioneze pe #MIMI: primul MINI Cooper SE pregatit pentru competitii. Din lume.
Cine este aceasta Mimi, mai exact? Este un Mini Cooper SE - adica primul model electric din istoria constructorului britanic de automobile - la baza, transformat intr-o masina de curse cu ajutorul unor parteneri precum Vitesco Technologies, Michelin, BCR si Automobile Bavaria. Mimi se afla inca la inceput de drum si nu are nici o modificare de natura dinamica.
Pentru a putea participa la diferite competitii, Mimi are desigur imbunatatirile obligatorii: rollcage, scaune scoica, centuri cu prindere in cinci puncte, jante din aliaj pentru o mai buna aerisire a franelor, iar bancheta si toate capitonajele au fost eliminate. Asa se face ca masina cantareste acum cu 150 de kilograme mai putin decat un Mini Cooper SE standard.
In rest - cel putin momentan - Mimi este stock. Are aceleasi frane cu care a parasit linia de asamblare, aceeasi suspensie iar sistemul de propulsie este si el nemodificat: dezvolta tot 184 de cai putere si 270 Nm cuplu. La fel si bateriile. Pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa, trenul de rulare a trebuit totusi optimizat iar aici intra in scena timisorenii de la Vitesco Technologies. Mai necesita cateva reglaje fine dar sunt pe drumul cel bun.
Pana acum, masina a participat la cateva evenimente, inclusiv la o proba de super slalom si la ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta (Trofeul Opel Brasov), acolo unde s-a clasat in a doua jumatate a plutonului cu cel mai bun rezultat de 3 minute 07.478 secunde. In 2021 insa, Mimi se vrea a fi o prezenta constanta la Viteza in Coasta si pe viitor urmeaza si alte modificari: un ecartament marit, anvelope slick - acum ruleaza pe un set de Michelin Pilot Sport 4 de strada - frane mai performante si o suspensie noua, printre altele.
De la volan
Asa arata, pe hartie, primul Mini Cooper SE de competitie din lume dar cum se simte de la volan? Ei bine, putem sa-ti raspundem la aceasta intrebare pentru ca am avut ocazia sa il pilotam cateva ture pe circuitul celor de la AMCKart.
Primul lucru care te uimeste, dupa ce te instalezi in scaunul sport si fixezi centura de siguranta, este lipsa vreunui zgomot brut in momentul in care apesi butonul Start/Stop. Stii ca esti intr-o masina de competitie si creierul tau se asteapta ca toata experienta sa fie invaluita de zgomotul evacuarii si al motorului. Dar nu este cazul aici.
Masina se trezeste la viata cu un sunet futurist, pui selectorul transmisiei in D si pleci de pe loc doar cu sunetul pietricelelor, care lovesc in caroserie, pe fundal.
Dupa o tura - doua de acomodare am inceput sa maresc tempoul iar singurele care ma avertizau ca ma apropii de limita erau anvelopele Michelin Pilot Sport 4 care, de altfel, s-au descurcat admirabil. De fapt, chiar si cu aceste minime modificari, Mimi s-a descurcat admirabil. Un lucru pe care l-am observat, atunci cand am testat versiunea standard, a fost ca britanicii s-au straduit din rasputeri sa pastreze acea manevrabilitate specifica Mini - acel go-kart feeling, cum le place lor sa ii spuna - iar acum pe circuit fix aceasta manevrabilitate mi-a dat toata increderea de care aveam nevoie sa abordez virajele destul de tare.
Fiind un tren de rulare electric, cei 184 CP si 270 Nm sunt livrati fara nici un fel de intarziere iar la perioada de franare te ajuta mult sistemul de recuperare a energiei care incetineste masina o data ce ai luat piciorul din acceleratie. Acesta are doua avantaje: incarca acumulatorul, si astfel ai suficiente resurse pentru ture bune de circuit, si conserva destul de mult franele.
Sincer sa fiu, nu am fost atent la consumul de energie in regim de cursa, dar atunci cand a participat la etapa din CNVC, Mimi a avut un consum mediu de energie de 50 kWh/100 de km pe urcare si de 25-30 kWh/100 de km la coborare, beneficiind de regenerea de care vorbeam putin mai sus.
Primul MINI electric pregatit pentru competitii este incercarea unor romani de a arata ca se poate. Cu multa rabdare, determinare si o doza de nebunie, se poate. Chiar si intr-o tara unde masinile electrice sunt privite cu scepticism de majoritatea soferilor si infrastructura necesara incarcarii acestora este inca in curs de dezvoltare.
Autor: Alex Monenciu
Foto: Radu Chindris, Bogdan Paraschiv si Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
* Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virsului SARS-CoV-2
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Bara fata 235 sport look pdc compatibila bmw f20 / f21 09.11-15 345 €
-
Audi a4 allroad tfsi 2016 21499 €
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
A6420701287 0445116028 0445116027 bosch injector piezo... 500 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A2c80584700 167008683r pompa inalta presiune nissan opel... 1750 Lei
5802761715 12709700330 12709880235 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
-
0445118040 a6540700400 bosch injector mercedes c cls e class... 1000 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
Haion cu luneta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012 300 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei


