Experienta de la volanul lui #MIMI: Primul MINI electric pregatit pentru competitii
- Primul MINI electric de curse
- Zero modificari de natura dinamica
- Trenul de rulare a trebuit optimizat pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa
#MIMI este primul MINI Cooper SE, din lume, pregatit pentru competitii. Un proiect care a luat nastere din dorinta mai multor romani care au vrut sa arate ca se poate. #MIMI este inca la inceput de drum dar atunci cand am primit invitatia de a o pilota cateva ture pe circuit nu am stat pe ganduri.
In urma cu cateva decenii cand Senna, Prost sau Schmacher imblanzeau adevarate bestii cu motoare V10 sau V12 pe circuitele lumii si scriau istoria Formulei 1, nimeni nu se gandea ca in 2020 Marele Circ va fi dominat de motoare V6 Hybrid Turbo de 1.6 litri.
Sau ca, tot in 2020, va exista Formula E, o competitie in care pilotii se intrec cu monoposturi electrice. Vremurile, insa, se schimba iar noi trebuie sa ne adaptam. Si cand spun noi, ma refer inclusiv la motorsport.
In acelasi an fatidic, in Romania, o mana de temerari au creat-o si se straduiesc sa o perfectioneze pe #MIMI: primul MINI Cooper SE pregatit pentru competitii. Din lume.
Cine este aceasta Mimi, mai exact? Este un Mini Cooper SE - adica primul model electric din istoria constructorului britanic de automobile - la baza, transformat intr-o masina de curse cu ajutorul unor parteneri precum Vitesco Technologies, Michelin, BCR si Automobile Bavaria. Mimi se afla inca la inceput de drum si nu are nici o modificare de natura dinamica.
Pentru a putea participa la diferite competitii, Mimi are desigur imbunatatirile obligatorii: rollcage, scaune scoica, centuri cu prindere in cinci puncte, jante din aliaj pentru o mai buna aerisire a franelor, iar bancheta si toate capitonajele au fost eliminate. Asa se face ca masina cantareste acum cu 150 de kilograme mai putin decat un Mini Cooper SE standard.
In rest - cel putin momentan - Mimi este stock. Are aceleasi frane cu care a parasit linia de asamblare, aceeasi suspensie iar sistemul de propulsie este si el nemodificat: dezvolta tot 184 de cai putere si 270 Nm cuplu. La fel si bateriile. Pentru a face fata solicitarilor in regim de cursa, trenul de rulare a trebuit totusi optimizat iar aici intra in scena timisorenii de la Vitesco Technologies. Mai necesita cateva reglaje fine dar sunt pe drumul cel bun.
Pana acum, masina a participat la cateva evenimente, inclusiv la o proba de super slalom si la ultima etapa a Campionatului National de Viteza in Coasta (Trofeul Opel Brasov), acolo unde s-a clasat in a doua jumatate a plutonului cu cel mai bun rezultat de 3 minute 07.478 secunde. In 2021 insa, Mimi se vrea a fi o prezenta constanta la Viteza in Coasta si pe viitor urmeaza si alte modificari: un ecartament marit, anvelope slick - acum ruleaza pe un set de Michelin Pilot Sport 4 de strada - frane mai performante si o suspensie noua, printre altele.
De la volan
Asa arata, pe hartie, primul Mini Cooper SE de competitie din lume dar cum se simte de la volan? Ei bine, putem sa-ti raspundem la aceasta intrebare pentru ca am avut ocazia sa il pilotam cateva ture pe circuitul celor de la AMCKart.
Primul lucru care te uimeste, dupa ce te instalezi in scaunul sport si fixezi centura de siguranta, este lipsa vreunui zgomot brut in momentul in care apesi butonul Start/Stop. Stii ca esti intr-o masina de competitie si creierul tau se asteapta ca toata experienta sa fie invaluita de zgomotul evacuarii si al motorului. Dar nu este cazul aici.
Masina se trezeste la viata cu un sunet futurist, pui selectorul transmisiei in D si pleci de pe loc doar cu sunetul pietricelelor, care lovesc in caroserie, pe fundal.
Dupa o tura - doua de acomodare am inceput sa maresc tempoul iar singurele care ma avertizau ca ma apropii de limita erau anvelopele Michelin Pilot Sport 4 care, de altfel, s-au descurcat admirabil. De fapt, chiar si cu aceste minime modificari, Mimi s-a descurcat admirabil. Un lucru pe care l-am observat, atunci cand am testat versiunea standard, a fost ca britanicii s-au straduit din rasputeri sa pastreze acea manevrabilitate specifica Mini - acel go-kart feeling, cum le place lor sa ii spuna - iar acum pe circuit fix aceasta manevrabilitate mi-a dat toata increderea de care aveam nevoie sa abordez virajele destul de tare.
Fiind un tren de rulare electric, cei 184 CP si 270 Nm sunt livrati fara nici un fel de intarziere iar la perioada de franare te ajuta mult sistemul de recuperare a energiei care incetineste masina o data ce ai luat piciorul din acceleratie. Acesta are doua avantaje: incarca acumulatorul, si astfel ai suficiente resurse pentru ture bune de circuit, si conserva destul de mult franele.
Sincer sa fiu, nu am fost atent la consumul de energie in regim de cursa, dar atunci cand a participat la etapa din CNVC, Mimi a avut un consum mediu de energie de 50 kWh/100 de km pe urcare si de 25-30 kWh/100 de km la coborare, beneficiind de regenerea de care vorbeam putin mai sus.
Primul MINI electric pregatit pentru competitii este incercarea unor romani de a arata ca se poate. Cu multa rabdare, determinare si o doza de nebunie, se poate. Chiar si intr-o tara unde masinile electrice sunt privite cu scepticism de majoritatea soferilor si infrastructura necesara incarcarii acestora este inca in curs de dezvoltare.
Autor: Alex Monenciu
Foto: Radu Chindris, Bogdan Paraschiv si Dragos Savu
Video: Neat.Graphics
* Evenimentul s-a desfasurat cu respectarea tuturor masurilor obligatorii pentru impiedicarea raspandirii virsului SARS-CoV-2
- Buton start stop land rover freelander 2 (2006->) 89 Lei Regulator presiune combustibil, cod gm55203803, opel astra h,... 129 Lei A9360903980 a936090398080 936090398080 biturbo mercedes-benz... 1200 €
- 0445120420 51101006191 0986435660 bosch injector man lion's... 750 Lei 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei Dezmembrari bmw 320 d gt xdrive f34 , 184 cp / 135 kw...
- 0445120125 0445120236 0445120029 0986435522 injector case ih... 650 Lei Lampa stop spate / tripla dreapta land rover freelander 1 1998... 150 Lei Set 4 jante roti aliaj 5x112 225 45 17 r17 skoda octavia 2... 1999.99 Lei
- Stopuri land rover freelander 2 350 Lei 0445118009 a6540700087 bosch injectoare mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei Stop land rover freelander 1 tripla stanga dreapta lampa 150 Lei
- Bara spate toyota rav 4 4x4 fab. 2005 - 2010 ⭐⭐⭐⭐⭐ 300 Lei Prelungire prelungiri spoiler sub bara fata audi a3 8p 2003... 149 € 0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € 0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei Stop lampa spate - land rover freelander 2007 , lr018441 793.41 Lei
- 53279707062 87802480 53279887062 kkk turbosuflanta cnh ccm... 400 € Stopuri land rover freelander 2 2006-2010 400 Lei A9240960799 a9240961699 a924096169980 53169700035 k16... 250 €
- 7813a520 1611082580 1608424180 7813a271 mitsubishi compresor... 1750 Lei Modul inchidere renault laguna; 7700822929 100 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 300 Lei
- 5ws40565 a2c53252602 pompa de inalta presiune dacia duster... 150 € Stop dreapta spate land rover freelander 2008 suv 2.2 diesel 450 Lei 0445120011 504066141 500371101 bosch injector fiat ducato 2.3... 350 Lei
- Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Stop land rover freelander 2 tripla stanga dreapta lampa spate 400 Lei Stopuri land rover freelander ii 350 Lei
- Cablaj motor renault clio 4 1.5 dci k9k 837 2013 e5 357 Lei 0445120045 51101006066 bosch injector man foc hocl lions sity... 750 Lei A4710964099 a4710964799 turbosuflanta mercedes-benz actros mp4... 2000 Lei
- Stop dreapta spate land rover freelander 2004 l314 facelift... 250 Lei Stopuri land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 550 Lei Stop stanga spate land rover freelander 2004 l314 facelift 2.0... 250 Lei