Ulei vegetal in loc de motorina: mit sau realitate?

- Un litru de ulei costa 3.5 lei
- Avantajele folosirii uleiului vegetal
- Ce probleme apar cand folosim ulei in loc de motorina
Acciza lui Ponta i-a facut pe soferii romani sa apeleze la masuri disperate. Si cea mai radicala masura luata inca de la inceputul lui 2014 este folosirea uleiului vegetal in loc de motorina. Un coleg chiar a incercat folosirea uleiului pentru salata cumparat de la supermarket in masina proprie.
Au experimentat multi si am vazut intr-o sumedenie de filme si articole persoane care au bagat ulei in propria masina si a mers. Am vazut la Mythbusters si la Top Gear ca autoturismele diesel pot folosi ulei vegetal in loc de carburant conventional. Si de cateva luni, toata Romania este asaltata de filmulete pe Youtube, stiri la televizor si radio despre romani care cumpara baxuri de ulei din magazine ca sa nu mai calce pe la benzinarie. Dar care sa fie adevarul?
Motorul diesel a fost inventat sa functioneze cu ulei
Probabil ca nimeni nu stie ca initial, atunci cand a fost inventat, motorul diesel realizat de Rudolf Diesel in 1892 era gandit sa functioneze cu ulei de arahide. Ulterior, dupa ce s-au vazut avantajele eficientei la turatie mica, motoarele diesel au inceput sa fie populare pe vehicule comerciale, vapoare, locomotive, urmand ca abia in 1936 sa fie instalate motoare diesel pe masini, de catre Mercedes. La acea vreme, in loc de motorina moderna, se folosea ulei de parafina.
In timp, cand lumea automobilelor s-a dezvoltat si numarul motoarelor diesel a inceput sa creasca, dupa anii '70, a fost dezvoltata motorina pe care o stim si azi, cu o buna eficienta in ardere. Modernizarea si aparitia sistemelor de injectie a dus la nevoia unui carburant lichid, cu o vascozitate foarte scazuta, pentru a se face arderea completa.
Motoarele diesel de azi functioneaza cu ulei vegetal
Asa cum ati vazut si la emisiuni auto, asa cum vedeti si pe internet, DA, motoarele diesel pot functiona cu ulei vegetal. Si asta pentru ca uleiul pulverizat in piston se incalzeste la peste 550 de grade datorita compresiei mare si se aprinde, producand explozia. Principiul de functionare al unui motor diesel face ca aprinderea sa nu se faca prin scanteia bujiei ca in cazul motorului pe benzina, ci prin faptul ca aerul comprimat in piston ajunge la temperaturi uriase. Motiv pentru care, in timp, oamenii au folosit in motoare diesel cam orice fel de carburant ce se aprinde la o temperatura mare.
Motoarele diesel au functionat de-a lungul istoriei cu orice fel de ulei: de cocos, de palmier, ulei ars, ulei de gatit, ulei rezidual, amestecuri de alcool cu ulei si asa mai departe. Insa in prezent, motorina pe care o stim noi este un carburant pe baza de petrol.
Ce este carburantul BioDiesel?
La nivel mondial, combustibilul numit Biodiesel prinde tot mai mult teren. Insa multa lume are impresia complet eronata ca BioDiesel este ulei vegetal. Adevarul este ca ceea ce gasim la pompa numit Biodiesel este un amestec in procent de 6-20% ulei vegetal sau animal cu 94-80% motorina obisnuita. Este gandit acest procent tocmai pentru ca soferul sa nu fie nevoit sa faca modificari la masina si pentru ca orice Biodiesel sa poata fi amestecat cu motorina.
Asadar, BioDiesel nu este ulei vegetal. Ci este un amestec care are in proportie majoritara motorina. Restul este un amestec de ulei vegetal sau chiar animal, rezultat din prelucrarea diverselor plante: floarea soarelui, rapita sau rezultate in urma procesarii din industria animala. Mai precis, un BioDiesel poate avea in compozitie si grasime animala colectata de la abatoare si tratata pentru a fi in stare lichida.
Ce masini merg cu ulei vegetal?
Evident, doar cele diesel. Insa numai cele care NU au motoare mai moderne de tip common-rail. Un sistem de tip common-rail foloseste o presiune mare a carburantului prin injectoare, o presiune de aproximativ 1800 bar, iar daca am folosi ulei vegetal neincalzit, care are o vascozitate crescuta, injectorul s-ar infunda foarte repede. Este si cazul motoarelor de tip TDI PD, adica cele care au Pumpe Duse (Pompa-Stropitor), motoare care folosesc un sistem de injectie complex, tot bazat pe o presiune mare.
Un motor diesel care poate functiona cu ulei vegetal trebuie sa fie de tip conventional. Adica cu sistem de injectie mecanica sau electronica in care injectoarele au pompa si control comun, nu cu injectoare complexe cu actionare individuala.
Teoretic, orice motor diesel va functiona o perioada de timp cu ulei vegetal. Insa cele mentionate mai sus de tip common-rail sau Pumpe Duse se vor strica primele.
Ce probleme apar cand folosesti ulei vegetal?
Uleiul are o vascozitate mult mai crescuta ca motorina. Iar acest lucru are doua efecte negative:
- injectorul il va pulveriza mai greu si explozia se va face ineficient - motorul se balbaie si da sa moara;
- arderea nu se face complet si apar depuneri in piston si pe supapa de evacuare - in timp, creste consumul.
Camera de ardere cu depuneri de la ulei dupa 85.000 de km parcursi pe ulei
Supapa de evacuare si de admisie
Dar la aceste doua probleme majore exista si solutii:
- folosirea unui amestec de ulei cu motorina;
- folosirea unui pre-incalzitor pentru ulei care sa-i scada vascozitatea;
- folosirea uleiului numai cand temperatura exterioara este de peste 10 grade Celsius.
Care este solutia optima pentru a merge masina cu ulei vegetal
Exista automobile care au circulat sute de mii de kilometri cu ulei vegetal pur. Insa nu in conformatie standard, asa cum a iesit masina din fabrica. Ci cu unele modificari. Daca faci aceste modificari la masina, orice motor poate functiona cu ulei vegetal, inclusiv cele common-rail sau Pumpe Duse. In primul rand, cine doreste sa mearga cu ulei vegetal fara batai de cap trebuie sa isi doteze masina cu doua lucruri:
- rezervor separat de ulei;
- incalzitor de ulei;
Comutator electronic pentru ulei
Legarea conductei de ulei la pompa de injectie diesel
Solutia ideala pentru a putea simti o economie de carburant prin folosirea uleiului este sa ai in portbagaj un rezervor separat pentru ulei. Acesta este legat la pompa de injectie si accesat prin intermediul unui comutator. Masina trebuie sa faca pornirea motorului pe motorina (la fel ca in cazul masinilor cu GPL care pornesc pe benzina), dupa care trebuie trecut din comutator pe ulei vegetal. La fel trebuie procedat si in cazul opririi: cu cateva minute inainte de a opri motorul, trebuie sa treci din nou pe motorina, pentru a evita pastrarea unei cantitati de ulei in pistoane.
Incalzirea uleiului vegetal trebuie sa se faca la o temperatura de 80-100 de grade Celsius pentru rezultate optime. Incalzirea se poate face prin mai multe metode: fie cu ajutorul instalatiei de incalzire a motorului, fie electric. In cazul in care vrei sa apelezi la antigelul motorului, trebuie sa astepti mai multe minute, ca motorul sa se incalzeasca, dupa care sa comuti pe ulei cand acesta este cald. Cea mai buna solutie este un incalzitor pe baza de rezistenta electronica, ce se incalzeste in doar cateva secunde.
Rezervor de ulei vegetal in portbagaj
Care este solutia optima pentru Romania?
In caz ca solutia ideala este prea complexa si nu vrem sa ocupam spatiul din portbagaj cu un rezervor dedicat uleiului, avem alte alternative daca dorim sa facem o oarecare economie de carburant. Insa trebuie tinut minte ca aceste solutii sunt fezabile numai cand temperatura exterioara este mai mare de 10 grade Celsius.
1. Sa folosim ulei vegetal in amestec cu motorina 50/50. Adica sa bagam intr-un rezervor de 50 de litri, 25 de litri de ulei si 25 de motorina. Dar in acest caz vom face o economie de numai 75 de lei/plin. Daca mai adaugam si drumul la supermarket si la benzinarie, poate ca nu mai merita bataia de cap;
2. Sa folosim ulei vegetal in proportie de 100% numai in lunile cu temperatura maxima: iunie, iulie si august.
Experimentul 4Tuning: masina merge bine cu ulei de floarea soarelui in proportie de 100% in rezervor
Un coleg a bagat intr-un Opel Astra 1.7 DTI din 2002 45 de litri de ulei vegetal cumparat cu 3,8 lei/litru. In rezervor mai avea in jur de 3-4 litri de motorina, adica nesemnificativ. Temperatura exterioara este cea actuala, de 6-20 de grade. Iata concluziile noastre:
- pornirea masinii se face greoi cand temperatura este mai mica de 10 grade si motorul se balbaie in primele 30 de secunde la relanti;
- pornirea se face ca si pe motorina cand temperatura este de peste 10 grade Celsius;
- in regim normal, nu se simte nicio diferenta la putere fata de motorina;
- nu iese fum, miroase usor pe evacuare a "bucatarie";
- nu stim daca pe ulei, consumul este mai mic sau mai mare momentan, dar credem ca este mai mare cu maximum 1 litri fata de motorina.
Concluzia noastra este ca se poate folosi uleiul vegetal. Dar exista niste riscuri. Daca uleiul nu este incalzit ca sa se subtieze, acesta va face depuneri in timp destul de semnificative in motor si in injectoare, iar motorul va face probleme la pornire. Masina merge bine cand sunt peste 10 grade afara, dar ar functiona ideal atunci cand temperatura este mai mare, de aproximativ 25-35 de grade, ca in lunile de vara. Atunci scade riscul semnificativ de a se face depuneri mari in motor, arderea se face mai eficient (nu ca atunci cand pre-incalzim uleiul la 80-100 de grade, dar mai bine ca pe timp rece...) si scade si consumul.
Asadar, putem folosi in Romania ulei vegetal in loc de motorina?
DA, insa numai in anumite conditii daca vrem sa nu avem probleme cu motorul nostru. Iata ce trebuie sa stii daca vrei sa bagi ulei:
1. Orice motor diesel merge cu ulei, dar se va strica in timp daca nu faci mici modificari;
2. Poti folosi ulei vegetal fara sa faci modificari in proportie de maximum 50/50 cu motorina, numai cand temperatura este de peste 10 grade;
3. Poti folosi ulei vegetal in proportie de 100% in tot timpul anului, la orice tip de motor, numai cand ai rezervor separat si incalzitor de ulei;
4. Poti folosi ulei vegetal in proportie de 100% daca nu ai nicio modificare numai la motoarele care nu sunt common-rail sau TDI PD, doar in lunile extrem de calde;
5. Ideal este ca la doua plinuri realizate cu ulei vegetal sa folosim un plin de motorina buna, aditivata, ca sa se curete injectoarele;
6. In timp, apar depuneri in motor, pe pistoane si pe supape, dar la un numar mare de kilometri (peste 80.000 de km. parcursi pe ulei);
7. Pot aparea erori cauzate de valva EGR sau alti senzori la motoarele mai complexe - acestea pot fi eliminate sau rezolvate prin diagnoza.
Sfatul 4Tuning
1. Nu folositi ulei vegetal cumparat de la magazin in proportie de 100% decat in lunile foarte calde, ca sa nu aveti probleme cu masina;
2. Folositi ulei vegetal amestecat cu motorina 50/50 in lunile care au temperatura de peste 10 grade Celsius;
3. Nu folositi niciodata ulei vegetal pe timp de iarna daca nu aveti sistem de pre-incalzire a acestuia.
Internele motorului dupa 85.000 de km parcursi pe ulei
Asadar, facem economie sau nu cu uleiul vegetal? Este solutia viitorului?
NU. Daca ne gandim ca putem folosi uleiul fara sa ne batem joc de masina si in conditii care evita stricarea injectoarelor si a motorului numai vreo 3 luni pe an, asta inseamna ca facem o economie anuala de aproximativ 450 de lei. Adica nu foarte mare. Mai "ciupim" cate 75 de lei/plin in lunile cu temperatura medie si ajungem la concluzia ca pe un an, am putea face o economie folosind acest carburant de maximum 200 de Euro.
Daca esti taximetrist sau ai multi kilometri de facut in lunile de vara, economia este mai mare. Insa nu este una semnificativa care sa merite riscul de a strica vreun injector sau de a bloca o supapa de evacuare.
Singura varianta pentru care uleiul vegetal sa devina o alternativa viabila la motorina este sa facem niste modificari la masina: rezervor separat, comutator electronic si incalzitor de ulei. Si sa pornim/oprim masina pe motorina, iar peste cateva secunde sa trecem pe ulei. Niste modificari care nu sunt foarte scumpe, dar care nu prea sunt pe placul romanului pentru ca pierdem spatiul din portbagaj. Asta este unica varianta reala, fezabila, astfel incat soferii sa se poata bucura de economii serioase.
Oricare alta solutie, filmele pe care le vedeti pe Youtube, soferii care spun ca baga ulei in Logane si merge bine, dar si alte filme inconstiente in care apar sticle de ulei golite in rezervor sunt doar glume care in scurt timp vor duce la stricarea motorului. Cine vrea sa foloseasca uleiul si sa simta o economie zdravana, trebuie sa o faca cu cap, realizand modificarile de mai sus.
CARE ESTE PAREREA TA: AI BAGA ULEI VEGETAL IN LOC DE MOTORINA?
MERITA RISCURILE PENTRU A PLATI 3.5 LEI/LITRU IN LOC DE 6.4 LEI?
-
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
-
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
-
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
-
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
-
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
-
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
-
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
-
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei


