Istoria motocicletelor fabricate in Romania: de la IMS, la Mobra

- Prima motocicleta autohtona, fabricata in 1948
- Mobra, cea mai vanduta motoreta romaneasca
- In 2016, brandul Mobra poate reveni pe piata
Tara noastra are un trecut destul de bogat in ceea ce priveste productia de automobile. Incepand cu automobilele Marta si Malaxa, dupa care cu cele realizate de Dacia, ARO sau Oltcit, e clar ca in domeniul auto industria de pe vremea comunismului s-a descurcat mai bine. Insa si in ceea ce priveste motocicletele, Romania a avut ceva de zis.
IAR 01 - 1948
Prima tentativa de a realiza o motocicleta in Romania se pare ca a avut loc imediat dupa sfarsitul celui de Al Doilea Razboi Mondial. Inginerii de la Intreprinderea Aeronautica Romana, cunoscuta sub numele de IAR, au fost cei care au dat startul productiei de motociclete la noi in tara. Din pacate, nu se cunosc multe detalii despre aceste motociclete, doar ca au fost fabricate foarte putine, in jur de 20 de unitati, majoritatea fiind trimise la export, in Rusia. Unele surse mentioneaza numele de "Randunica", drept nume comercial, asa cum au avut dupa anii '70 toate celelalte produse romanesti.
IMS 53 - 1953
Urmatorii care au produs o motocicleta 100% romaneasca au fost inginerii de la Uzina ARO Campulung, numita Intreprinderea Metalurgica de Stat. Nu degeaba acestei motorete i se mai spune si "Motocicleta ARO". In total au fost produse doar 12 unitati care erau de fapt o copie dupa niste motocicleta britanice Norton model 7. Motorul care echipa aceste motociclete era de 350 cmc si 17 cp, fiind in 4 timpi. Din pacate, in Romania se pare ca ar mai exista un singur exemplar de motocicleta IMS 53, dar intr-o stare foarte proasta.
Motocicleta Aiud - 1954
Chiar daca nu e vorba de o motocicleta de serie, este o motocicleta fabricata in Romania. E vorba de o motocicleta realizata de un grup de ingineri detinuti ai Penitenciarului Aiud in 1954. Motocicleta poate fi acum vazuta in Memorialul Sighet, dezmembrata, intr-o stare deplorabila. Ea a fost realizata la Aiud, in Sectia Fabrica a inchisorii, de un grup format din 3 ingineri incarcerati. Sasiul a fost proiectat de un fost director tehnic la IAR, motorul a fost construit de la zero, conceptie proprie de tip boxer, din piesele topite ale unui motor de avion american. Intreaga motocicleta a fost finalizata in cativa ani de cand Sectia Fabrica a primit ordinul de realizare a proiectului.
Carpati - 1959
Prima motoreta de larg consum produsa in Romania a fost cea numita Carpati. Era insa o copie a motoretelor germane Simson SR2, cu un motor de 68 cmc in 2 timpi ce producea 3 cp si atingea o viteza maxima de 55 km/h, avand un consum de 1.8 l/100 km. Carpati se construia in fabrica "6 Martie" Tohani de la Zarnesti in doua variante: Carpati (49 cmc) si Carpati Super (68 cmc), iar motoarele erau realizate de METROM Brasov. Diferenta dintre cele doua versiuni Carpati si Carpati Super era destul de fragila, aceasta fiind la "caroseria" exterioara, dar si la puterea motorului. Motoretele Carpati au fost fabricate intre 1959 si 1964, fiind realizate circa 5000 de exemplare.
Mobra - 1971
Fara indoiala, motocicleta noastra nationala poate fi considerata Mobra. A fost o motocicleta destul de longeviva, care si-a inceput viata in 1971 si a rezistat pana in 1994, cand ultima motoreta Mobra a iesit de pe usa fabricii. La fel ca predecesoarele motorete Carpati, Mobrele se asamblau in aceeasi uzina "6 Martie" Tohani din Zarnesti, numele venind de la Motociclete-Brasov. Motoarele erau de 50 cmc, in doi timpi, produse de METROM, cu puteri de 4 cp si consum de circa 2.5 l/100 km.
Motocicletele Mobra au fost produse in 5 variante de-a lungul vietii: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar. Primele modele realizate, Mobra 50, erau practic o replica dupa motociclete Zundapp cu elemente de la o motocicleta Honda. Oricum, rezultatul final era unul propriu tarii noastre, asa cum nu mai avea nicio alta tara.
Fiecare model reprezenta o evolutie a celui dinainte. De exemplu, Mobra 50 Super avea cateva modificari estetice fata de o Mobra 50 normala, dar era si mai eficienta multumita unei greutati scazute cu circa 10 kilograme. Urmatorul model, Mobra Hoinar, considerat singurul 100% de conceptie romaneasca, a fost lansat in 1986 cu ceva mai multa putere, adica 5 cp in loc de 4 cp cat aveau pana atunci Mobrele, dar si o cutie cu 5 viteze, una in plus fata de restul predecesoarelor. Fabrica a mai realizat o motoreta usoara, un fel de moped, numit Mini-Mobra, destinat mersului in mediul urban.
La finalul existentei sale ca firma producatoare de motorete, uzina de la Tohani a mai produs doar cateva zeci de unitati denumite Mobra Tourist, destinate exportului, poate cel mai rar model de Mobra care este cautat cu disperare de colectionari in zilele noastre.
Acum, in 2015-2016, o firma privata are de gand sa resusciteze brandul Mobra si sa realizeze inca o data motociclete construite in Romania. Si asa cum s-a intamplat si cu Pegas, numele bicicletelor romanesti care au fost resuscitate si readuse pe piata, de ce nu ar functiona o relansare a celebrului nume Mobra?
-
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
-
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
-
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
-
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei
-
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
-
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
-
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Panou comanda ac peugeot 206 [1998 - 2003] 100 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Sonda ulei vw golf 5 2003 - 2009 1j0907660c, 6pr008079-03,... 70 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei


