Istoria Taxei Auto: 10 ani de interese si incompetente politice cu o singura victima - soferul din Romania

- Prima denumire a fost TAXA DE PRIMA INMATRICULARE
- In 2008 intra in vigoare TAXA DE POLUARE
- A fost declarata ilegala inca de la aparitie
Ca sa iti dai seama ce speta josnica, ce ipocriti si cat de disperati dupa bani sunt politicienii care ne conduc, ajunge sa arunci un ochi la celebra TAXA AUTO de care au auzit toti soferii din Romania. O taxa care abia a implinit 10 ani, 10 ani de ilegalitate, care tocmai a fost eliminata, dar care, se pare, va fi inlocuita cu alta taxa in scurt timp...
Taxa Auto dateaza din anul 2007, fix de acum 10 ani, cand premier la acea vreme era nimeni altul decat actualul presedinte al Senatului, Calin Popescu Tariceanu. Si, ca oricare alt politician care se respecta, dl. Tariceanu avea la acea vreme, fix inainte de activarea crizei economice, o companie specializata pe importul de automobile Citroen. Nu degeaba, foarte multe voci sustin ca Taxa Auto a demarat in Romania la dorinta directa a lui Tariceanu, pentru a descuraja importurile de autoturisme second-hand si pentru a-si stimula vanzarea propriilor autoturisme. Adevar sau speculatie, cert este ca romanii sunt nevoiti sa asiste la o ironie hilara: cel care a introdus Taxa Auto este si unul dintre cei care au eliminat-o, dupa 10 ani.
La fel de penibila este si lipsa de gandire unidrectionala a politicienilor nostri. In timp ce unii au spus ca cei care polueaza cel mai mult, adica cei cu masini vechi, trebuie sa plateasca, sa ne bucuram de un aer mai curat si copaci mai verzi, facand forma Taxei Auto in acest sens, altii care au urmat la carma Ministerului Mediului au spus ca trebuie sa se intample invers. Adica astia cu masini mai noi sa plateasca mai mult, iar cei cu masini mai vechi sa plateasca mai putin, ca oricum cu cat e mai veche masina, cu atat se va strica mai repede, deci, pe termen lung, va polua mai putin...
Oricum, de la bun inceput, de cand a existat in Romania, indiferent ca s-a numit TAXA DE PRIMA INMATRICULARE, TAXA DE POLUARE, TAXA AUTO sau TIMBRU DE POLUARE, aceasta taxa a fost ilegala. Banii ceruti de stat trebuie sa fie restituiti, plus dobanda si plus cheltuieli de judecata, in unele cazuri. Cu alte cuvinte, aceasta taxa auto s-a dovedit a fi, pe termen lung, o idee foarte proasta care va arunca la gunoi multi bani din bugetul public. Adica o dovada clara de incompetenta politica, facuta doar pentru interesele unora...
2007
1 ianuarie 2007 - intra in vigoare o noua taxa numita TAXA DE PRIMA INMATRICULARE, pe care o achitau numai masinile second-hand importate;
Martie 2007 - Comisia Europeana deschide procedura de infringement, spunand ca taxa auto din Romania este ilegala si discriminatorie;
Mai 2007 - Romania trimite mai multe propuneri de modificare a taxei pe care Comisia Europeana le respinge;
Decembrie 2007 - Comisia Europeana declanseaza a doua etapa de infringement, inainte sa actioneze Romania la Curtea Europeana de Justitie;
2008
Aprilie 2008 - Guvernul Tariceanu aproba o noua forma a taxei auto: acum plateau si masinile noi, iar cele second-hand aveau taxa micsorata;
1 iulie 2008 - intra in vigoare noua taxa numita acum TAXA DE POLUARE care functioneaza pe principiul poluatorul plateste;
Iulie 2008 - producatorii de automobile din Romania si importatorii trag semnale de alarma cu privire la prabusirea pietei de masini noi;
Noiembrie 2008 - Dupa o vizita la Uzina Dacia, Presedintele Basescu propune ca autoturismele noi sa nu achite taxa;
Noiembrie 2008 - Guvernul aproba exceptia de plata a masinilor noi Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc, exact unde se incadra Dacia;
15 decembrie 2008 - Guvernul Tariceanu decide triplarea taxei de prima inmatriculare pentru masinile second-hand din import. Se organizeaza proteste in toata tara;
Decembrie 2008 - Tariceanu pierde functia de prim-ministru, noul ministru al mediului vrea sa revina la taxa auto din Aprilie 2008;
2009
Ianuarie 2009 - Romanii incep sa isi inscrie autoturismele in Bulgaria, aceasta fiind solutia pentru taxa crescuta la masinile second-hand aduse de afara;
20 februarie 2009 - Taxa de Poluare scade pentru masinile second-hand importate cu o treime, dupa ce fusese triplata;
Martie 2009 - Ministrul Mediului de atunci, Nicolae Nemirschi, propune transformarea taxei intr-un impozit anual care sa tina cont de emisiile CO2;
Iunie 2009 - Comisia Europeana solicita Romaniei sa modifice taxa auto pentru ca este discriminatorie;
2010
Februarie 2010 - dispare exceptarea de la plata taxei a masinilor noi aflate la prima inmatriculare, indiferent de motorizare si norma de poluare. Masinile noi, inclusiv Dacia, au de acum o Taxa de Poluare;
Septembrie 2010 - Laszlo Borbely, un alt ministru al mediului, pregateste cresterea taxei auto pentru automobilele second-hand;
Noiembrie 2010 - se schimba legea si se aproba ordonanta privind autoturismele noi Euro 5, care vor plati si ele taxa de poluare de la 1 ianuarie 2011. Totodata, creste taxa pentru masinile second-hand;
Decembrie 2010 - Se aproba o noua crestere a taxei de poluare pentru autoturismele second-hand aflate la prima inmatriculare;
2011
Aprilie 2011 - Curtea Europeana de Justitie decide ca taxa de poluare este discriminatorie, Guvernul fiind obligat sa o modifice;
Mai 2011 - Autoritatile anunta o noua forma a taxei, numita de acum TAXA AUTO, pe care sunt nevoite sa o achite si masinile inscrise in tara inainte de 2007, la revanzare;
August 2011 - Guvernul aproba noua forma a TAXEI AUTO, care de acum nu mai este discriminatorie, ci este platita de toata lumea, conform cerintelor Curtii Europene de Justitie;
2012
10 ianuarie 2012 - Intra in vigoare noua lege cu privire la TAXA AUTO, fiind publicata in Monitorul Oficial
30 ianuarie 2012 - Guvernul suspenda pana la finalul anului prevederea prin care si masinile deja inscrise in Romania inainte de 2007 sunt nevoite sa achite taxa la revanzare, aceasta fiind cea mai mare nemultumire a poporului;
Ianuarie 2012 - Statul roman este obligat de UE sa achite eventuala diferenta de bani dintre taxa actuala si alte forme de taxa auto de dupa 1 iulie 2008;
Februarie 2012 - Incep procedurile soferilor de a-si recupera taxa auto achitata in instanta;
8 mai 2012 - Rovana Plumb devine noul ministru al Mediului si propune o noua modificare a taxei;
2013
Ianuarie 2013 - Intra in vigoare o noua forma a taxei auto numita acum TIMBRU DE MEDIU care functioneaza pe un principiu invers fata de taxa de poluare din 2008. Acum, politicienii spun ca, cu cat e mai veche masina, cu atat se va strica mai repede, asa ca taxa trebuie sa fie mai mica. In schimb, vehiculele cu norma Euro 3 si Euro 4 au taxa marita semnificativ;
Ianuarie 2013 - autoturismele Euro 6 noi, cele cu sistem de propulsie hibrida sau electrica, sunt exceptate de la plata Timbrului de Mediu;
2014
Ianuarie 2014 - Timbrul de Mediu primeste o noua forma si sunt introduse noi categorii de autoturisme pentru care nu se plateste, cum ar fi automobilele care transporta elevi si masinile misiunilor diplomatice;
2015
Ianuarie 2015 - Timbrul de Mediu scade in valoare cu 1% fata de anul precedent;
Ianuarie 2015 - se plateste noua taxa auto de orice masina pentru care s-a recuperat taxa in instanta sau pentru care nu a fost achitata niciodata vreo taxa auto, indiferent de tara de provenienta;
Aprilie 2015 - Taxa Auto poate fi recuperata de catre soferii care au platit-o in formele trecute fara ca acestia sa mai dea in judecata Statul. Banii platiti erau rambursati esalonat pe o perioada de 5 ani;
2016
Iunie 2016 - Curtea Europeana de Justitie emite o decizie prin care Statul roman este obligat sa restituie si Timbrul de Mediu in vigoare pentru masinile second-hand, dupa ce si celelalte trei forme ale taxei au fost declarate ilegale. Chiar si asa, incompetenta politicienilor isi spune cuvantul si timbrul de mediu continua sa fie achitat, desi se putea imediat trece la recuperarea sumei prin ANAF sau pe cale judecatoreasca;
2017
1 februarie 2017 - intra in vigoare eliminarea completa a Timbrului de mediu, la exact 10 ani si o luna de cand aceasta taxa auto si-a intrat in drepturi.
Foto: www.gentlemanscar.ro
-
Stopuri led bmw seria 3 e46 facelift 269 €
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
-
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Jante dacia duster, jante aliaj dacia duster , noi, 17” 1900 Lei
-
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Opel insignia 2.0 diesel 2014 6660 €
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
Motoras actionare grila electica radiator bmw f10 / f11... 200 Lei
-
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
-
Caseta de directie vw tiguan 2008-2014 cod-5n1 423 050 aj 1950 Lei
Jante aliaj 15 zoll originale ford b-max ( 2012-2018 ) 1100 Lei
Capac spalator far stanga dreapta audi a5 s-line / s5... 120 Lei
-
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
Ford focus benzina 2014 4655 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
Jante dacia duster , jante aliaj dacia duster, 17”, noi,... 1700 Lei
Buton / comanda reglaj scaun electric stanga fata cu memorie... 200 Lei
Jante aliaj ca noi 5x112 r16 originale vw passat b8, b8... 3200 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Geam usa stanga fata porsche cayenne 9y 2019-2021 cod 9y3845021 a 400 Lei
Carcasa filtru motorina opel astra h 1.9 cdti 13179060 alfa... 100 Lei
-
Prag usa dreapta ford transit 2000-2013 nou 225 Lei
Jante aliaj noi 5x112 pe 18 orig.skoda octavia 3 2018/... 1000 €
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei


