Secretele Daciei Sport: unica masina din lume cu parbriz si in spate

- Primul concept de Dacia Sport, prezentat in 1979
- 5141 de exemplare fabricate la IATSA Stefanesti
- Luneta este de fapt un parbriz identic cu cel din fata
Daca a existat o masina romaneasca de serie extrem de ciudata si interesanta in acelasi timp, cu siguranta aceasta este Dacia Sport. Pentru ca a fost realizata pe baza Daciei 1300, dar cu o multime de elemente modificate pe care inginerii le-au construit intr-un mod hilar, dar interesant. Iata secretele primului si singurului Coupe veritabil romanesc, Dacia 1310 Sport.
Multa lume nu stie ca primul "Concept" de Dacia Sport s-a lansat in 1979, la EREN, adica Expozitia Realizarilor Economice Nationale, in Bucuresti, sub forma unui autoturism denumit Dacia 1300 Sport - Brasovia. Era un concept realizat intr-un exemplar unic de catre Dacia Service Brasov, nu de Uzina de la Mioveni, dar la TIB 1981 a fost prezentata si varianta de serie numita Dacia 1310 Sport. Primele modele, fabricate intre 1981 si 1985, denumite "cu usa scurta", pentru ca utilizau o portiera standard de Dacia 1310, au fost in numar de sub 1000 de bucati, fiind si azi cele mai cautate. Modelul urmator de Dacia Sport, "cu usa lunga", s-a fabricat intre 1985 si 1992 in peste 4000 de unitati. In total, numai 5141 de Dacii Coupe Sport au fost construite in Romania, majoritatea fiind pastrate pentru vanzarea interna, numai 200 ajungand la export, in Grecia, dotate cu motor de 1.2 Economic. Inca de la lansare, Dacia Sport s-a vandut in cele doua variante 1310 sau 1410, cu motoare diferite. De fabricare s-a ocupat platforma IATSA Stefanesti, nu uzina de la Mioveni, unde era asamblata masina in ritm de 4 bucati/zi.
Conceptul Dacia Brasovia pozeaza pe barajul de la Vidraru
Transformarea unei Dacii 1310 in Dacia Sport
Pentru inginerii de la Brasov, cat si pentru cei de la Mioveni, a fost o adevarata provocare construirea unui autoturism coupe. Mai ales ca voiau sa utilizeze cat mai multe elemente de la masina deja aflata in productie, Dacia 1310, urmasa modelului 1300, practic, aceeasi caroserie. Insa principalul scop era construirea unui automobil sportiv, dupa cum ii spunea si numele, mai usor si mai dinamic decat limuzina cu 4 portiere care nu era decat un Renault 12 "mioritizat". Insa Dacia Sport a fost o creatie complet noua, romaneasca, deoarece francezii nu au avut niciodata un R12 Sport, asa ca inginerii romani au calcat pe un teren nescunosct. Dar in final, au reusit.
Dacia Sport cu usa scurta fabricata intre 1981 - 1985
Dacia Sport cu usa lunga, fabricata intre 1985 - 1992
Dacia Sport este cu 24 de centimetri mai scurta decat o Dacia Berlina. Asta pentru ca ampatamentul sportivei este cu 20 de centimetri mai mic decat al masinii cu 4 usi, adica are puntile mai apropiate, ceea ce ii confera si un comportament mai bun pe viraje. Ecartamentul, adica distanta dintre rotile laterale, era aproape la fel, dar inaltimea unui Sport era cu 8 centimetri mai mica. De unde si un centru de greutate mai aproape de asfalt...
Caroseria unei Berline era modificata manual, inainte de intrarea pe linia de asamblare. Partea din fata era neschimbata, aripa spate prelungita cu un panou care venea sub geamul spate lateral si stalpii plafonului din mijloc si din spate erau scurtati, ca sa-i dea o cadere acoperisului. In rest, elementele care urmau sa fie montate ulterior pe linia de asamblare pe caroserie erau ceva mai speciale...
Portiere fabricate din usi de Dacia 1310... taiate si sudate
Cel mai probabil, Ceausescu a ordonat conducerii Dacia sa pastreze cheltuielile scazute si sa nu faca o linie de productie proprie pentru Dacia Sport. Numai asa se poate explica de ce majoritatea pieselor de Sportiva au fost construite manual, din piesele de Berlina transformate destul de grosolan.
Primele modele de Dacia Sport cu usa scurta foloseau portiera standard de Dacia 1310. Insa accesul spre bancheta din spate se facea extrem de greu, motiv pentru care designerii au ales sa lungeasca portierele cu 15 centimetri. Asta a insemnat ca trebuiau construite o multime de piese noi. De exemplu, usile laterale obisnuite au fost taiate si "prelungite" cu niste bucati de tabla pana au ajuns la lungimea necesara. In plus, pentru ca noua dimensiune era o premiera, au trebuit fabricate geamuri laterale noi, atat pentru usi, cat si pentru spate, dar si fete de usi noi, mai lungi, chedere, etc. In pozele de mai jos se vede clar transformarea unei usi normale intr-o portiera de Dacia Sport.
Singura masina din lume cu parbriz in loc de luneta
Pe langa provocarea adusa de portierele atipice, inginerii s-au mai confruntat cu cateva dileme. Pentru ca plafonul era coborat, luneta originala de Dacia 1310 nu mai putea fi utilizata. Si nici o usa de portbagaj standard. Asa ca ce era de facut? Ei bine, in cazul usii de portbagaj, s-a ales solutia cea mai banala: au taiat dintr-o usa standard, au scurtat-o pana s-a potrivit, au construit o intaritura noua si asta a fost tot. Adica Dacia Sport are tot un portbagaj de Berlina, dar scurtat.
Rezolvarea problemei lunetei a fost si mai simpla. Au taiat din tabla stalpilor si a plafonului pana cand s-a potrivit parbrizul. Adica un parbriz stadard de Dacia 1310, acelasi care era montat si in fata, a fost montat si pe post de luneta. Asta a facut din Dacia Sport sa fie prima si singura masina de serie din lume care utiliza acelasi geam, parbrizul, atat in fata, cat si in spate. Ce-i drept, parbrizul din spate fiind ceva mai inclinat ca cel din fata...
Initial, pentru luneta primelor modele de Dacia Sport, s-au folosit parbrize obisnuite, clare, dar ulterior au inceput sa fie modificate cu sistem de dezaburire, forma si chederul ramanand aceleasi. Asta da inventivitate pentru ingineria romaneasca, nu?
Luneta de Dacia Sport este de fapt identica cu parbrizul
Evacuare, amortizoare si banchete noi pentru Dacia Sport
Diferentele fata de o Dacie Berlina nu se opresc insa la exterior. Si la interior inginerii au fost nevoiti sa vina cu idei noi. Pentru ca masina coupe era mai scurta decat limuzina, acest lucru facandu-se simplu prin apropierea partii dorsale de catre motor, micsorand ampatamentul, au fost necesare cateva modificari si pe partea mecanica. De exemplu, noi amortizoare, mai scurte, pe puntea spate, un traseu refacut al conductelor de carburant si o evacuare regandita.
Chiar si cu scaunul rabatat, nu prea era loc sa intri in spate...
Bancheta permitea accesul doar pentru doi pasageri...
La Dacia Sport puntea spate este direct sub bancheta pasagerilor, nu in spatele lor cum este in cazul Berlinei. La o Sportiva, traseul este unul ciudat, care ocoleste puntea pe sus, total diferit fata de o Dacie normala. In plus, pentru ca pasagerii stau deasupra rotilor, oalele amortizoarelor sunt langa ei, de unde si inlocuirea banchetei de 3 locuri cu una de numai 2 locuri, pentru a avea spatiu in laterale pentru elementele suspensiei.
Interior reconditionat de Dacia Sport
Singurul Coupe veritabil produs in Romania
Si Oltcitul a fost o masina cu doua usi laterale, dar caroseria era un hatchback, daca ne luam dupa definitie. Tot daca ne-am luat dupa specialistii care au definit diferitele tipuri de caroserii, un BMW E30 cu 2 usi este de fapt un sedan cu 2 usi, nu un Coupe. Pentru ca nu are inclinata linia plafonului catre spate... Dar noi tot Coupe il numim, pentru ca suna bine si... are doar doua portiere.
In cazul Daciei noastre romanesti, varianta Sport, putem spune cu mana pe inima ca este Coupe. Deoarece respecta toate regulile, avand si plafonul inclinat usor spre spate, iar linia superioara a geamurilor laterale spate coboara si ea usor. Indiferent cum se numeste, un singur lucru e cert: Dacia Sport este cea mai interesanta masina produsa in Romania. De la felul in care a fost construita, pana la raritatea ei din zilele noastre, pana la aspectul ciudat care ori te face sa o iubesti, ori te face sa o urasti, aceasta masina unica in lume, o inventie nebuneasca a inginerilor romani, ramane in istorie drept prima sportiva autohtona. Apropo, are cineva asa ceva de vanzare in stare buna?
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Injector, cod 03g130073g+, bpt, 0414720404, seat leon (1p1),... 397 Lei
-
Capac usita torpedou ford focus 1 1.6 benzina an 2000 50 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
Bmw x1 2.0 diesel 150 cp stare impecabila interior exterior an... 35000 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
-
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
Pleoape faruri renault megane iii 3 sb247 dupa 2014 175 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Dacia duster diesel 2021 10500 €
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
-
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Borna baterie minus mercedes e class w212 a0009050054 150 Lei
Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
-
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
Cutie de viteze opel astra j 1.7 cdti a17dtr a17dtj dezmembrez 2400 Lei
-
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei


