Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90
- PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica
- Principalul producator de lubrifianti auto
- 310 statii de alimentare in anul 1980
Inainte de 1989 nu existau statii de alimentare cu carburant OMV, MOL, LUK sau Rompetrol. Pentru ca Ceausescu a avut grija ca automobilele autohtone sa se alimenteze din produsele proprii, nationale, obtinute din petrol scos din pamant romanesc, nu importat. Pe vremuri, masinile opreau doar in benzinariile PECO. Iata povestea acestui brand disparut si transformat acum in porecla universala.
In caz ca nu stiai, termenul general folosit si azi pentru benzinarii, PECO, vine de la numele pe care il aveau statiile de alimentare inainte de 1989. PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica si era prescurtarea folosita de lantul de benzinarii de pe teritoriul Romaniei intre anii 1954 - 1990. De fapt, PECO a fost unul din primele branduri romanesti de succes si a fost, pentru 4 decenii, singurul lant de benzinarii, singurul producator si distribuitor de uleiuri si lubrifianti pentru vehicule.
Inainte de '89, Romania avea o industrie proprie a petrolului, de la extractie la prelucrare. Adica sondele de petrol isi faceau treaba, apartinand toate companiei de stat Rafirom, erau transportate prin cele 1800 de kilometri de conducte ale Petrotrans, o alta companie de stat, spre una din cele 10 rafinarii Rafirom, dupa care erau prelucrate si distribuite de PECO, o alta companie a Romaniei. Mai mult, tara noastra producea atat de multe produse petroliere incat le si exportam vecinilor, dar si in Africa sau America de Sud.
PECO era o companie care se ocupa de producerea, ambalarea si distribuirea produselor petroliere. Era, de fapt, brandul cel mai popular in randul soferilor si mecanicilor auto, deoarece singurele uleiuri de motor, de cutii de viteze, de frana si hidraulice pe care le puteai cumpara de la magazine si din benzinarii erau marca PECO.
Tot sub acelasi nume se vindea si carburantul in Romania. PECO avea in anul 1962 nu mai putin de 160 de statii de alimentare la nivel national (25 doar in Bucuresti), dupa care, in 1980, ajunsese la 310 statii de alimentare. Fiecare oras avea cel putin o benzinarie PECO, iar Bucurestiul, Constanta si Timisoara aveau cate peste 4 statii la inceput. In aceste benzinarii se vindeau "benzine" premium cu plumb si diesel, dar si o gama variata de uleiuri auto. Pana in 1989, desi nu se stie numarul benzinariilor cu exactitate, se estimeaza ca erau in Romania peste 580 de benzinarii PECO.
Pe langa produsele marca PECO, soferii romani nu prea aveau alte optiuni de uleiuri pentru motor. De fapt aveau, dar numai 'la negru', adica uleiuri importate clandestin. Acestea insa erau utilizate mai ales de cei care alergau la curse sau in automobilele de competitie. Intre 1965 si 1989, cel mai popular ulei din export era Texaco, adus de la sarbi si de la unguri. Insa acest ulei era scump si rar, marea majoritate a soferilor apeland tot la lubrifiantii PECO.
Oricat de mult ne place acest brand cu istorie care si-a pus amprenta asupra tuturor masinilor din Romania care circulau inainte de 1989, trebuie sa spunem ca produsele petroliere nu erau cele mai calitative. Soferii de Dacii, de exemplu, cunosteau calitatile slabe de racire, lubrifiere si curatare ale uleiurilor PECO si faceau schimbul la fiecare 5000 de kilometri. Acelasi lucru era valabil si pentru benzina si motorina: calitatea carburantului era un destul de slaba, multi soferi alegand sa puna spirt sau metanol in rezervor pentru o ardere mai buna, dar si sa schimbe filtrul de carburant de vreo 4 ori pe an.
De la marca PECO trebuie insa sa ramanem cu o imagine frumoasa. Pentru ca erau benzinarii foarte ingrijite, luminoase, cu reclame mari si colorate, asa cum vedem in emisiunile de pe History, in care sunt descoperite diverse semne vechi din statiile de carburant. PECO avea totemuri luminoase inalte, inca din anii '60, iar sigla cu rosu, galben si albastru, culorile drapelului, era prezenta pe fiecare pompa si la fiecare intrare in statie.
Din pacate, imediat dupa Revolutie, cativa baieti destepti care manipulau energia s-au gandit ca nu strica sa omoare acest brand de renume. In 1991 ia nastere Petrom care, in decurs de cativa ani, duce la disparitia companiilor de stat Rafirom, Petrotrans si PECO. Statiile PECO dispar de tot si se transforma in statii Petrom, iar toate produsele pe care pana atunci erau comercializate sub acest nume se transforma in produse Petrom. In 2004, OMV cumpara aceasta companie si reorganizeaza toata productia si distributia de produse petroliere, dar macar pastreaza doua din cele 3 culori ale logo-ului original PECO... Asadar, de fiecare data cand intri intr-o benzinarie romaneasca, nu uita ca acum vreo 30 de ani, parintii si bunicii tai alimentau batrana Dacie intr-un PECO adevarat, cel mai probabil in acelasi loc in care o faci tu...
Foto: VolgaNeagra, Graphicfront.ro si Reclame vechi romanesti
- Stop stanga spate land rover freelander 2004 l314 facelift 2.0... 250 Lei Rezervor metal combustibil / benzina suzuki vitara 2.0 v6 4x4... 550 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 €
- Stop stanga spate land rover freelander 2007 4x4 2.2 350 Lei Audi a4 b9 2017 12999 € Lampa plafon spate land rover freelander [1998 - 2006]... 31 Lei
- Kit reparatie perdeluta electrica trapa bmw x3 x5 x6 e90 e91 80 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2007 4x4 2.2 350 Lei Buton start-stop land rover freelander 2 2012 143 Lei
- Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Buton start stop land rover freelander 2 ii 2007 2008 2009... 100 Lei Lampa plafon spate land rover freelander [1998 - 2006]... 60 Lei
- Bec, lampa frana / lampa spate land rover freelander 2 (lf,... 31 Lei Capace roti ford r16 model nou 119 Lei Lampa spate stanga land rover freelander 2 (2006->) 6h52-13405-a 399 Lei
- Lampa plafon fata, land rover freelander 2 (fa) (id:456958) 26 Lei Jante aliaj 15 zoll noi marca enzo, gama honda, mazda, toyota,... 1250 Lei Buton start stop land rover freelander 2 (2006->) 89 Lei
- Stopuri land rover freelander 2 2006-2010 400 Lei Stop lampa spate - land rover freelander 2007 , lr018441 793.41 Lei Lampa stop spate / tripla dreapta land rover freelander 1 1998... 150 Lei
- Buton start/stop land rover freelander, 6g9n14c376ab 100 Lei Suport motor dacia sandero 1 2008 - 2012 benzina 8200591131,... 120 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 300 Lei
- Ornament haion hyundai ix 35 2012 357 Lei Buton start/stop land rover freelander, 6g9n14c376ab 100 Lei Rezervor metal combustibil / benzina suzuki vitara 1.6 8v 4x4... 550 Lei
- Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2004 l314 facelift... 250 Lei Stop land rover freelander 2 tripla stanga dreapta lampa spate 400 Lei
- Usa stanga spate audi a3 8p facelift 2.0 tdi 2011 535 Lei Lampa plafon spate land rover freelander soft top 8 Lei Bara fata renault clio 4 2016-2019 noua 620228220r... 305 Lei
- Buton start-stop land rover freelander 2, 6c9n14c376ab 143 Lei Buton start stop, land rover freelander 2 (fa) 6g9n-14c376-ab... 41 Lei 12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei