Lansat in premiera in urma cu patru ani, BMW-ul X4 a primit anul acesta o noua generatie, care a debutat oficial cu ocazia Salonului Auto de la Geneva.
In comparatie cu vechiul model, SUV-ul bavarezilor vine inainte de toate cu un design exterior imbunatatit. Avem o grila frontala mai mare (detaliu estetic care va fi preluat de mai multe modele), blocuri de lumini si proiectoare restilizate, spoilere mai agresive, sistem de evacuare cu doua terminatii indiferent de motorizare si desigur, o forma noua pentru stopuri.
Inainte, acestea semanau cam prea mult cu cele ale lui X6, insa acum sunt mai subtiri. Un detaliu care face diferenta., chiar daca unii carcotasi sustin ca sunt identice cu cele de pe Mercedes GLC Coupe.
Masina testata de noi a venit finisata in nuanta Sapphire Black cu jante din aliaj cu diametrul de 20 de inch. De obicei, negrul ascunde liniile unei masini insa in acest caz te imbia sa te apropii mai mult si sa studiezi indelung noul X4. Toate acestea au fost complementate de cateva ornamente din plastic, argintii, care ii dau noului X4 un aer de off-roader.
Daca este o masina frumoasa sau nu, ramane la aprecierea fiecaruia. Parerile despre acest tip de vehicule sunt oricum impartite, insa un SUV de la BMW cu forme rotunjite si jante pe 20 nu are cum sa nu intoarca macar cateva priviri. Si au fost destule pe parcursul celor trei zile petrecute alaturi de noul X4.
Musculos, barbatesc, agresiv. Cam asa as caracteriza in cateva cuvinte exteriorul noului X4.
Tot weekend-ul m-am straduit sa gasesc ceva in neregula cu interiorul masinii testate de noi. Singurul lucru de care ma pot plange oarecum este faptul ca din anumite puncte de vedere acesta poate parea conservator. De cativa ani incoace, bavarezii merg pe calea evolutiei atunci cand vine vorba de designul interiorul si nu pe cea a revolutiei.
In rest, interiorul noului BMW X4 poate fi o opera de arta. Am spus "poate fi" pentru ca acest lucru difera de la configuratie la configuratie.
Calitatea materialelor si atentia la detalii este extraordinara, de la tapiteria din piele "Vernasca" in nuanta Tacora Red (in realitate este un fel de visiniu), la cusaturile contrastante, partea superioara a bordului imbracata in piele neagra, la lumina ambientala care transforma complet interiorul atunci cand devine pe deplin vizibila, la ornamentele metalice, inscriptia X4 in partea de jos a consolei centrale si nu in ultimul rand, atentia deosebita acordata butoanelor pe care le folosesti mai des.
Fie ca vorbim de cele care controleaza geamurile, de la care se regleaza oglinzile, la butoanele sistemului de climatizare...toate sunt cu finisaj metalic si extraordinar de placute la atingere. Nu iti dau impresia ca au fost puse acolo doar asa ci iti aduc aminte ca te afli intr-un SUV premium de fiecare data cand le folosesti.
Volanul gros, multifunctional, se simte foarte bine in mana, iar scaunele sunt foarte confortabile indiferent ca faci un drum scurt sau unul de cateva sute de kilometri. De suportul pe care ti-l ofera nici nu mai are rost sa pomenim. Acestea te vor imbratisa strans chiar si atunci cand incerci sa iei un viraj mai sportiv.
Bancheta din spate este la randul sau confortabila, cu exceptia locului din mijloc. Teoretic, noul X4 poate gazdui pana la 5 pasageri, dar pentru ca tunelul central este putin mai ridicat, cel care va sta pe acest loc nu va fi foarte fericit.
Ceasurile de bord complet digitale iti ofera toate informatiile de care ai nevoie si isi schimba culorile si configuratia in functie de modul de condus selectat.
Spatiul de care dispune noul BMW X4 este mai mult decat suficient. Compartimente de depozitare, incapatoare, gasesti peste tot: in usi, in cotiera centrala, ai suport de pahare atat in usi cat si in partea inferioara a consolei centrale.
Si pasagerii se vor simti foarte bine in habitaclu din punct de vedere al spatiului interior. Spre deosebire de vechea iteratie, noul X4 este putin mai incapator. Mai exact, spatiul pentru picioare a crescut cu 27 de milimetri, lucru de care se vor bucura cel mai mult pasagerii din spate. Loc pentru cap au chiar si cei cu o inaltime peste medie, insa acestia s-ar putea sa aiba o mica problema daca stau in spate. Vorbim totusi de un SUV coupe, in cazul caruia plafonul este plonjat pe spate, sacrificand putin spatiul pentru cap al pasagerilor din spate.
In ceea ce priveste portbagajul, BMW declara un volum de 525 de litri cu bancheta in pozitie normala. In momentul in care o rabatezi, portbagajul este pregatit sa inghita pana la 1.430 de litri de bagaje.
A doua generatie X4 este disponibila la noi in tara cu cinci motorizari, doua pe benzina si trei diesel. Masina testata de noi nu a fost echipata nici cu cel mai "puturos" motor diesel, insa nici cu cel mai puternic. In cazul unui X4 25d, asa cum este si cel din imagini, unitatea de sub capota este un propulsor diesel de 2.0 litri turbo, cu 231 de cai putere la 4.400 de rotatii pe minut si 500 Nm cuplu incepand cu 2.000 rpm.
Chiar si in configuratia standard, adica pornesti motorul, pui schimbatorul in Drive si calci acceleratia, unitatea cu patru cilindri raspunde prompt la comenzi si urca liniar in ture. Nu este foarte galagios, iar dinauntru nu il auzi mai deloc, masina fiind extraordinar de bine antifonata.
Acum, vorbim de 231 de cai putere care trebuie sa care un SUV cu o masa proprie de 1.800 de kilograme, asa ca nu te astepta sa te dea pe spate. Insa nici nu mi-a dat impresia ca s-ar chinui in vreun fel. Este, sa zicem asa, un motor potrivit.
In plus, comportamentul unitatii de sub capota poate fi modificat cu ajutorul celor trei moduri de condus: Comfort (standard), Sport si EcoPro.
In Sport, raspunsul motorului este substantial imbunatatit, iar turatia este intotdeauna cea potrivita chiar si in panta sau cand iei niste curbe mai sportiv. La fel sta treaba si in depasiri: semnalizezi, te asiguri si calci pedala de acceleratie. Fara niciun stres.
Asa cum era de asteptat, in EcoPro performantele unitatii diesel scad dramatic, totul in beneficiul unui consum cat mai mic de combustibil. Iti recomand sa folosesti acest mod de condus fie la coborari, fie la drum intins, dar daca il vei folosi la urcari vei vedea ca masina nu trage aproape deloc. Este si normal pana la urma. Vrei consum mic, nu urci pante abrupte si nu conduci sportiv.
Motorul diesel lucreaza alaturi de o tractiune integrala xDrive si de o transmisie automata Steptronic Sport cu opt rapoarte. Nimic rau de spus de aceasta pereche, care a demonstrat de fiecare data ca functioneaza perfect.
Cutia de viteze se descurca in orice situatie, fie ca vorbim de trafic bara la bara, fie ca o fortezi in depasiri sau pe urcari. Intotdeauna este in treapta potrivita si pune intr-o lumina buna cei 231 de cai putere.
Daca vrei sa fii putin mai implicat, o poti trece pe manual si poti schimba chiar tu vitezele cu ajutorul padelelor montate in spatele volanului sau cu ajutorul schimbatorului de viteze.
In modul Sport turatia creste iar cutia tine treapta mai mult. Schimbarile sunt mult mai rapide si simti de fiecare data, fie ca e pe automat fie pe manual, un zvacnit specific masinilor sport. In aceste conditii, kickdown-ul este aproape instantaneu.
Nu acelasi lucru se poate spune daca "mergi la consum", cu modul EcoPro activat. Treptele sunt schimbate mult mai incet, cutia este mai lenesa si uneori ai impresia ca nu stie cand este cazul sa retrogradeze.
Pe hartie, noul BMW X4 25d atinge 100 de km/h in 6.8 secunde, cu 0.8 secunde mai rapid decat rivalul sau direct, Mercedes-ul GLC Coupe. Ce-i drept, acesta din urma are cu 27 de cai mai putin.
In realitate, aceste 6.8 secunde nu sunt foarte importante, poate doar pentru orgoliul celui sau celei de la volan. Sa spunem doar ca 6.8 secunde pentru 0-100 sunt foarte bune pentru un SUV de 1.800 de kilograme.
Cu pedala de acceleratie la podea, acul vitezometrului va urca pana la 230 de km/h. Aceasta valoare este si mai insignifianta in Romania, unde viteza maxima pe care o poti atinge legal este de 130 de km/h. Si pe unele portiuni de autostrada si aceasta este prea mare.
Insa daca mergi in Germania, pe portiunile de autostrada fara limita de viteza, vei fi mai fericit sa stii ca masina ta poate atinge 230 de km/h.
Din capul locului iti spun ca am fost impresionat de tinuta de drum a noului X4, inafara faptului ca m-am obisnuit destul de greu cu latimea SUV-ului bavarez. Dar dupa ce am facut-o, condusul a devenit o placere, poate si pentru ca nemtii l-au dotat cu tot felul de senzori, camere video (inclusiv de 360 de grade) si sisteme active de siguranta si asistenta, care sa se asigure ca nu-l lovesti de nimic.
Indiferent ca vorbim de sedanuri, coupe-uri, limuzine sau SUV-uri de la BMW, suspensia este intotdeauna setata mai mult spre sportivitate. Nu simti toate denivelarile din asfalt, insa nici nu poti spune ca te simti de parca ai pluti pe un nor. Iar acest sentiment il ai chiar si in modul Comfort, daramite in Sport unde totul este mult mai ascutit.
Sistemele de siguranta functioneaza ca la carte, asa ca nu trebuie sa-ti faci griji ca "o dai de gard" daca intri mai sportiv in vreun viraj sau daca asfaltul este ud. Chiar dimpotriva. Odata obisnuit cu noul X4, am prins curaj si l-am calcat putin pe coada iar el mi-a raspuns in cel mai senzual mod posibil. In plus, daca exagerezi, franele pe disc fata/spate te aduc pe drumul cel bun chiar si la cea mai usoara atingere a pedalei.
Vremea nu a tinut deloc cu mine, insa ploaia mi-a dat ocazia sa descopar o alta fata a SUV-ului bavarez. Mai sportiva, mai fasneata si pana la urma mai distractiva. Directia este precisa, greoaie mai ales in modul Sport, iar pozitia la volan inalta. Exact cum te-ai astepta. Nici mai mult, nici mai putin.
Din pacate, nu am avut ocazia sa testez noul X4 pe teren accidentat asa cum trebuie, insa scurta incursiune pe care am avut-o mi-a lasat o impresie buna. Sunt sigur ca s-ar descurca mult mai bine cu anvelopele potrivite. Masina are o garda la sol generoasa, de 204 milimetri, poate traversa vaduri cu adancimea de pana la 500 de milimetri iar unghiul de atac si cel de degajare este de 25.7 grade, respectiv 22.6 grade.
Ca si in cazul oricarui SUV coupe, nici vizibilitatea noului X4 nu este extraordinara. Nu vei avea nicio problema cu parbrizul, oglinzile laterale generoase si cu cea retrovizoare, insa in rest vei cam avea batai de cap cu montantii A care te incurca la viraje si in oras (mai ales la trecerile de pietoni) si desigur, cu luneta. Daca nu ai pasageri in spate, iar tetierele scaunelor sunt coborate, mai vezi ceva. Dar altfel, mai bine pornesti camera de marsarier.
Asa cum spuneam mai sus, masina testata de noi a fost impanzita de camere video, astfel ca parcarea a fost floare la ureche. In plus, parcarea laterala o face singura daca ii dai ocazia. O pui in Reverse, tii apasat un buton si asisti la "baletul" facut de un SUV de aproape 2 tone. Nici nu trebuie sa folosesti pedalele.
Specialistii EuroNCAP nu au testat nici prima generatie X4, iar cea de-a doua ramane de vazut daca va ajunge pe mainile belgienilor. I-am dat totusi punctajul maxim la acest capitol pentru ca masina testata de noi avea pachetul de siguranta Driving Assistant Plus, care include printre altele cruise control adaptiv si functie Stop & Go, asistent de directie sau mentinerea benzii de rulare.
Acestea fiind spune, suntem siguri ca X4 se descurca mai bine decat fratele mai mic X3 in cadrul testelor de siguranta EuroNCAP. Acesta din urma a primit cinci stele cu 93% protectie pentru pasagerii adulti, 84% pentru copii, 70% protectie pentru pietoni si 58% pentru sistemele de asistenta.
In standard, BMW-ul X4 25d testat de noi vine alaturi de mai multe dotari, printre care prezoane antifurt, transmisia automata Steptronic Sport, monitorizare presiune pneuri, kit de reparatie pana, sistem de alarma, covorase din velur sau servicii BMW Connected Drive.
Lista de dotari optionale este destul de stufoasa, iar cele care merita trecute in revista sunt jantele M Light cu diametrul de 20 de inch (1.765 euro), suspensia adaptiva (615 euro), sistem de acces Confort (605 euro), cheie cu display (256 de euro), scaune fata reglabile electric cu memorie pentru scaunul conducatorului auto (1.230 de euro), scaune fata incalzite (379 de euro), faruri adaptive cu LED (513 euro), sistem de asistenta Plus (2.357 de euro), asistent parcare Plus (1.025 de euro), sistem de navigatie Professional (2.306 euro), sistem audio Harman Kardon (1.117 euro), sau pachetul exterior M Sport X.
Sa ti-o zic pe aia sincera, nu am fost chitit sa scot un consum cat mai bun cu noul BMW X4. Constructorul din Munchen declara un consum urban de 6.3 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 5.3 litri si unul combinat de 5.7 litri/100 de kilometri. Pot doar sa-ti spun ca nu m-am apropiat nici pe departe de aceste valori.
Insa la finalul celor trei zile, bordul nu arata un consum de speriat. Cu oras, autostrada, Transfagarasan si retur, am reusit sa scot un consum mixt de 8.1 litri/100 de kilometri. In plus, pe zonele virajate modul Sport a fost tot timpul activat iar schimbarea treptelor am facut-o eu, de la padele.
Modul EcoSport cred ca l-am activat de vreo doua ori, dar l-am dezactivat dupa nici 5 kilometri. Asadar, cu siguranta se poate imbunatati consumul si sa-l aduci intr-o zona mai...sa-i spunem prietenoasa cu buzunarul tau.
Pretul este probabil cel mai mare dezavantaj al noului X4. Pentru ca este cam piperat. Da, o fi un SUV lansat de cateva luni, insa dupa el in gama mai vin inca doua modele, respectiv X5 si X6.
Concret, modelul testat de noi are un pret de pornire de 55.276 de euro cu TVA inclus insa cu optionalele amintite mai sus, si cu altele pe care noi nu le-am mentionat, ajungi sa platesti 79.782 de euro pentru un X4 cu motor de 2.0 litri diesel.
Cel mai ieftin X4 pe care banii il pot cumpara in acest moment este versiunea 20i, care costa cel putin 48.850 de euro. Urmeaza apoi X4 20d cu 51.646 de euro, 55.276 modelul testat de noi, X4 30i cu 56.763 de euro sau X4 30d cu 60.809 euro. Cel mai puternic X4 diesel, M40d pleaca de la 69.734 euro, iar varful de gama cu motor pe benzina X4 M40i are un pret de pornire de 70.091 euro cu TVA inclus.
In tot acest timp, Mercedes-Benz GLC Coupe in varianta 250d 4Matic costa 52.200 de euro. Dar tine minte, SUV-ul german a ramas neschimbat din 2016, de cand a fost lansat pentru prima data pe piata.
Trebuie sa incerci directia sport variabila cu Servotronic pentru a o intelege pe deplin si pentru a-i simti pana la urma calitatile. Aceasta ofera un raspuns direct si agil si se asigura ca efortul fizic necesar la virare este redus.
In plus, directia reactioneaza la unghiul volanului cu diverse unghiule de directie, iar acest lucru ofera o manevrabilitate imbunatatita in timpul condusului dinamic si scade efortul fizic necesar la virare atunci cand parchezi, spre exemplu. Sau cand manevrezi SUV-ul de aproape 2 tone in spatii mai stramte.
Dupa trei zile petrecute cu noul BMW X4 am ajuns la o concluzie. Nu este o masina perfecta, este cam scumpa, vizibilitatea nu este tocmai buna iar cu banii dati pe dotarile cu care a fost echipata masina testata de noi iti cumparai o Dacia Duster full option si iti mai ramaneau cateva mii bune de euro.
Insa daca vrei un SUV Coupe de ultima generatie, iar banii nu sunt deloc o problema, atunci noul X4 ar trebui sa fie printre primele nume trecute pe lista. Daca nu chiar primul. Restul este can-can, vorba aceea.