Tuning motor - Supraalimentarea, partea 1

SUPRAALIMENTAREA este un termen folosit in general pentru orice forma de a introduce aer fortat in motor, fie prin intermediul unei curele (compresor mecanic), fie cu ajutorul gazelor de evacuare (turbina). Versiunea compresorului cu turbina de gaze este cunoscuta sub numele de TURBOCOMPRESOR si este recunoscuta ca fiind cea mai eficienta metoda de crestere a puterii pentru motoarele cu combustie interna. Motoarele cu combustie interna sunt cunoscute ca fiind foarte ineficiente, folosiind doar o treime din energia rezultata in urma combustiei pentru a roti arborele cotit. Cele doua treimi ramase sunt folosite pentru sistemul de racire, o treime pierzandu-se pe evacuare. Spre exemplu, un motor aspirat de 200 cp arunca echivalentul a 70 cp putere sub forma de caldura, direct pe teava de evacuare. In orice caz, un turbocompresor foloseste gazele de evacuare la iesirea lor din motor, asa ca o parte din caldura si gazele de evacuare sunt folosite pentru a forta mai mult aer in motor.
Daca turbinele sunt asa de bune, de ce nu le vedem pe toate masinile de serie si pe toate variantele de motorizare ? Simplu, deoarece fabricantii de automobile sunt destul de complexati de dificultatea instalarii. Iar un motor turbo este mai complex, cu fiabilitate ceva mai scazuta, cu un pret de productie mai ridicat.
A: palele turbinei de gaze
B: rulment si garnitura
C: axul turbinei
D: carcasa turbinei de gaze
E: placa separatoare
F: palele compresorului de aer
G: carcasa compresorului de aer
H: carcasa rulmentului
I: gura de admisie
J: gura de evacuare
Fratele mai mic al T04 (dreapta) este T3 (stanga). Carcasa T3 este cu 25% mai mica, ceea ce o face mai usor de folosit in spatii mici. Turbonetics spune ca foarte multe V8-uri de strada folosesc T3 sau T3/T04 hybrid datorita dimensiunilor reduse si spatiului restrans din compartimentul motor.
Despre palele T4
Pe randul din spate observam 4 tipuri de pale pentru turbina de gaze : N , O , P si Q. Palele Q reduc presiunea gazelor de evacuare ( backpressure ) dar, fiind mult mai grele decat restul, se actioneaza mai greu. Fiecare ansamblu este disponibil in doua variante de dimensiuni ale axului si cu optiunea alegerii intre doua tipuri de rulmenti: cu bile sau plani.
Racire
Rulmentii turbocompresoarelor sunt supusi unor temperaturi foarte ridicate asa ca racirea corespunzatoare joaca un rol esential in durata de viata a acestora. Carcasa cu racire pe apa (stanga) este foarte buna pentru masinile folosite la drumuri lungi sau in regim de mers normal. Masinile de curse in general folosesc turbocompresoare cu racire pe aer (drepata).
Presiune
Graficul reprezinta volumul de aer pe care motorul il foloseste la o presiune de 10 psi (0.68 bar) si 15 psi (1.03 bar).
Palele compresor
Tehnicile moderne de prelucrare au facut ca palele compresorului de aer sa aiba unghiuri mult mai eficiente in a induce un mai mare debit de aer.
Raspunsul a/r
Orice model de turbocompresor are inscriptionat pe carcasa compresorului de aer simbolul A/R (air / radius). Cu cat valoarea este mai mare, cu atat performantele maxime ale turbinei vor fi la o turatie inalta. Cu cat valoare este mai mica, cu atat performantele maxime vor fi la o turatie mica.
Ce este A/R?
Este zona de admisie a gazelor in turbina, impartita de distanta de la marginea palelor la ax. Pentru orice carcasa de turbine, A si R variaza in aceeasi proportie. Deci toti ,,A” impartiti la ,,R”-ul corespunzator rezulta acelasi dividend. Acesta este raportul A/R.Melc
Carcasa tangentiala (stanga) ofera cu 4 procente mai mult debit de aer, dar nu ofera o atat de mare flexibilitate de montare fata de cea centrala (dreapta). In gama T04, oricare dintre cele doua modele se gaseste in 4 variante, pentru diferite ansambluri cu pale.
Carcasa compressorCarcasa compresorului este primul factor in determinarea volumului de presiune (putere) pe care turbocompresorul o poate dezvolta. Sunt cel putin 9 tipuri de carcase pentru ax standard T04. In poza sunt doar 3 exemple.
Ansamblul cu pale
Turbonetics a creat un nou ansamblu cu pale pentru gama Super T. Acesta are doar 10 pale de inalta eficienta, fata de modelul anterior ce avea 11.
Acest prim articol referitor la turbine are ca scop o mai buna informare asupra sistemului de inductie a aerului in motoarele noastre. Atunci cand vrem sa cumparam o masina, ne uitam la specificatiile motorului, daca este turbo sau aspirat. Sau, daca vrem din masina pe care o detinem sa scoatem mai multa putere, la fel, ne gandim ce metoda este mai buna. De aceea, am descris componentele sistemului turbo, pentru a facilita alegerea voastra in modificarea sau achizitionarea masinii. Pe viitor, vom specifica detalii mai exacte despre avantajele si dezavantajele unui sistem turbo, dar vom si detalia "rivalul" turbinei, compresorul mecanic.
-
Jante noi 16 inch originale skoda octavia 2 3 yeti superb 2 r16 540 €
Jante aliaj 15 zoll originale renault clio/kangoo/megane/... 1200 Lei
Set covorase auto lux piele capitonaj interior premium diamond... 465 Lei
-
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Maneta semnalizare cu maneta stergator si proiectoare mercedes... 150 Lei
-
Pompa de apa completa aprilia sr 50 100 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
Compresor ac ssangyong tivoli 2wd bj15 1,6 94kw 1731313011 600 Lei
-
Bara fata skoda octavia 3 facelift 2017 2018 2019 600 Lei
Spoiler inferior / difuzor bara spate vw tiguan allspace... 300 Lei
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
-
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Aripa stanga fata vw golf 5 150 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Grila aerisire bord pentru parbriz oe kia ceed 1 2007-2012... 235 Lei
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
Kia cee'd diesel 2013 4677 €
Suport parasolar fata stanga oe skoda octavia 2 2004-2013 gri... 100 Lei
Bara stabilizatoare fata opel vectra b 2000 berlina 2.0 dti 95 Lei
-
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
Grila radiator audi a3 ( 2012-2016 ) 750 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
Set 2 anvelope vara 315/30 r21 continental contisportcontact 5... 450 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
Scut motor skoda rapid an 2013 - 2018. cod - 6c0-825-235 a 250 Lei
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
-
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Cutie viteze manuala, toyota yaris (p13), 1.4 d, 23007521757-03 2075 Lei


