Tuning motor - Supraalimentarea, partea 1
SUPRAALIMENTAREA este un termen folosit in general pentru orice forma de a introduce aer fortat in motor, fie prin intermediul unei curele (compresor mecanic), fie cu ajutorul gazelor de evacuare (turbina). Versiunea compresorului cu turbina de gaze este cunoscuta sub numele de TURBOCOMPRESOR si este recunoscuta ca fiind cea mai eficienta metoda de crestere a puterii pentru motoarele cu combustie interna. Motoarele cu combustie interna sunt cunoscute ca fiind foarte ineficiente, folosiind doar o treime din energia rezultata in urma combustiei pentru a roti arborele cotit. Cele doua treimi ramase sunt folosite pentru sistemul de racire, o treime pierzandu-se pe evacuare. Spre exemplu, un motor aspirat de 200 cp arunca echivalentul a 70 cp putere sub forma de caldura, direct pe teava de evacuare. In orice caz, un turbocompresor foloseste gazele de evacuare la iesirea lor din motor, asa ca o parte din caldura si gazele de evacuare sunt folosite pentru a forta mai mult aer in motor.
Daca turbinele sunt asa de bune, de ce nu le vedem pe toate masinile de serie si pe toate variantele de motorizare ? Simplu, deoarece fabricantii de automobile sunt destul de complexati de dificultatea instalarii. Iar un motor turbo este mai complex, cu fiabilitate ceva mai scazuta, cu un pret de productie mai ridicat.
A: palele turbinei de gaze
B: rulment si garnitura
C: axul turbinei
D: carcasa turbinei de gaze
E: placa separatoare
F: palele compresorului de aer
G: carcasa compresorului de aer
H: carcasa rulmentului
I: gura de admisie
J: gura de evacuare
Fratele mai mic al T04 (dreapta) este T3 (stanga). Carcasa T3 este cu 25% mai mica, ceea ce o face mai usor de folosit in spatii mici. Turbonetics spune ca foarte multe V8-uri de strada folosesc T3 sau T3/T04 hybrid datorita dimensiunilor reduse si spatiului restrans din compartimentul motor.
Despre palele T4
Pe randul din spate observam 4 tipuri de pale pentru turbina de gaze : N , O , P si Q. Palele Q reduc presiunea gazelor de evacuare ( backpressure ) dar, fiind mult mai grele decat restul, se actioneaza mai greu. Fiecare ansamblu este disponibil in doua variante de dimensiuni ale axului si cu optiunea alegerii intre doua tipuri de rulmenti: cu bile sau plani.
Racire
Rulmentii turbocompresoarelor sunt supusi unor temperaturi foarte ridicate asa ca racirea corespunzatoare joaca un rol esential in durata de viata a acestora. Carcasa cu racire pe apa (stanga) este foarte buna pentru masinile folosite la drumuri lungi sau in regim de mers normal. Masinile de curse in general folosesc turbocompresoare cu racire pe aer (drepata).
Presiune
Graficul reprezinta volumul de aer pe care motorul il foloseste la o presiune de 10 psi (0.68 bar) si 15 psi (1.03 bar).
Palele compresor
Tehnicile moderne de prelucrare au facut ca palele compresorului de aer sa aiba unghiuri mult mai eficiente in a induce un mai mare debit de aer.
Raspunsul a/r
Orice model de turbocompresor are inscriptionat pe carcasa compresorului de aer simbolul A/R (air / radius). Cu cat valoarea este mai mare, cu atat performantele maxime ale turbinei vor fi la o turatie inalta. Cu cat valoare este mai mica, cu atat performantele maxime vor fi la o turatie mica.
Ce este A/R?
Este zona de admisie a gazelor in turbina, impartita de distanta de la marginea palelor la ax. Pentru orice carcasa de turbine, A si R variaza in aceeasi proportie. Deci toti ,,A” impartiti la ,,R”-ul corespunzator rezulta acelasi dividend. Acesta este raportul A/R.Melc
Carcasa tangentiala (stanga) ofera cu 4 procente mai mult debit de aer, dar nu ofera o atat de mare flexibilitate de montare fata de cea centrala (dreapta). In gama T04, oricare dintre cele doua modele se gaseste in 4 variante, pentru diferite ansambluri cu pale.
Carcasa compressorCarcasa compresorului este primul factor in determinarea volumului de presiune (putere) pe care turbocompresorul o poate dezvolta. Sunt cel putin 9 tipuri de carcase pentru ax standard T04. In poza sunt doar 3 exemple.
Ansamblul cu pale
Turbonetics a creat un nou ansamblu cu pale pentru gama Super T. Acesta are doar 10 pale de inalta eficienta, fata de modelul anterior ce avea 11.
Acest prim articol referitor la turbine are ca scop o mai buna informare asupra sistemului de inductie a aerului in motoarele noastre. Atunci cand vrem sa cumparam o masina, ne uitam la specificatiile motorului, daca este turbo sau aspirat. Sau, daca vrem din masina pe care o detinem sa scoatem mai multa putere, la fel, ne gandim ce metoda este mai buna. De aceea, am descris componentele sistemului turbo, pentru a facilita alegerea voastra in modificarea sau achizitionarea masinii. Pe viitor, vom specifica detalii mai exacte despre avantajele si dezavantajele unui sistem turbo, dar vom si detalia "rivalul" turbinei, compresorul mecanic.
- Stopuri land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 550 Lei A4710964099 a4710964799 turbosuflanta mercedes-benz actros mp4... 2000 Lei Stopuri land rover freelander 2 2006-2010 400 Lei
- 5ws40565 a2c53252602 pompa de inalta presiune dacia duster... 150 € Prelungire prelungiri spoiler sub bara fata audi a3 8p 2003... 149 € Lampa stop spate / tripla dreapta land rover freelander 1 1998... 150 Lei
- A9240960799 a9240961699 a924096169980 53169700035 k16... 250 € Stop tripla stanga aripa 6h52-13405-a 6h5213405a land rover... 450 Lei 0445120346 5801496001 500060548 bosch injector iveco eurocargo... 650 Lei
- Stopuri land rover freelander 2 350 Lei 0445118009 a6540700087 bosch injectoare mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei Stopuri land rover freelander ii 350 Lei
- Stop stanga spate land rover freelander 2004 l314 facelift 2.0... 250 Lei 0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei 0445120045 51101006066 bosch injector man foc hocl lions sity... 750 Lei
- Dezmembrari bmw 320 d gt xdrive f34 , 184 cp / 135 kw... Regulator presiune combustibil, cod gm55203803, opel astra h,... 129 Lei Stop land rover freelander 2 tripla stanga dreapta lampa spate 400 Lei
- Stop land rover freelander 1 tripla stanga dreapta lampa 150 Lei A9360903980 a936090398080 936090398080 biturbo mercedes-benz... 1200 € Stop dreapta spate land rover freelander 2009 4x4 2.2 d 300 Lei
- 7813a520 1611082580 1608424180 7813a271 mitsubishi compresor... 1750 Lei Cablaj motor renault clio 4 1.5 dci k9k 837 2013 e5 357 Lei 0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
- Stop dreapta spate land rover freelander 2008 suv 2.2 diesel 450 Lei Stop dreapta spate land rover freelander 2004 l314 facelift... 250 Lei 0445120011 504066141 500371101 bosch injector fiat ducato 2.3... 350 Lei
- Set 4 jante roti aliaj 5x112 225 45 17 r17 skoda octavia 2... 1999.99 Lei 0445120125 0445120236 0445120029 0986435522 injector case ih... 650 Lei Buton start stop land rover freelander 2 (2006->) 89 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Bara spate toyota rav 4 4x4 fab. 2005 - 2010 ⭐⭐⭐⭐⭐ 300 Lei 0445120420 51101006191 0986435660 bosch injector man lion's... 750 Lei
- Stop lampa spate - land rover freelander 2007 , lr018441 793.41 Lei Modul inchidere renault laguna; 7700822929 100 Lei 53279707062 87802480 53279887062 kkk turbosuflanta cnh ccm... 400 €