Cum functioneaza sistemul ESP

O scurta intoarcere in timp ne arata ca sistemul ESP, la fel ca si "suratele" sale, ABS si TCS, a fost creat de inginerii de la Bosch. Dar a venit ulterior sistemului ABS, fiind o urmare a acestuia, pentru ca foloseste aceleasi principii de franare selectiva a rotilor.
ESP vine de la Electronic Stability Program si este instalat pe masini sub diferite nume. Fie ca il gasim cu denumirea originala ESP, fie ca se cheama DSC (Dynamic Stability Control), VSA (Vehicle Stability Assist) sau VSC (Vehicle Stability Control), acest sistem se regaseste pe mai toate masinile din ziua de azi.
Autoritatea europeana in siguranta rutiera, EuroNCAP, depuncteaza aspru orice masina care nu vine din fabrica, chiar si pe variantele entry-level, dotata cu ESP. In general, gasim acest sistem pe orice masina, mai putin pe cele din gama low-cost, unde este vandut ca si dotare optionala. Este bine de stiut ca orice masina care are ESP are automat si ABS si TCS (Traction Control System).
Cum functioneaza ESP-ul?
Sistemul este format din mai multe elemente care lucreaza impreuna:
1. Senzori de viteza pentru fiecare roata, senzori care sunt folositi si de sistemul ABS si TCS.
2. Senzor de masurare a ratei de rotatie. Este vorba de rotatia masinii in jurul axei sale verticale.
3. Senzor care masoara unghiul de virare a volanului.
4. Unitate de control cu modulator hidraulic
Sistemul ESP functioneaza astfel: cei 4 senzori de viteza, impreuna cu cel care indica rotatia masinii si cu cel care citeste rotatia volanului facuta de sofer, transmit informatiile unitatii de control. Aceasta citeste de 25 de ori pe secunda informatiile primite de senzori si aplica, daca e cazul, prin intermediul modulatorului hidraulic, forta de franare pe roti.
Mai exact, daca unitatea de control primeste informatia ca volanul masinii vireaza brusc, aceasta fiind intentia soferului, dar masina nu-si schimba cursul, sistemul va frana o roata ca sa ajute virajul efectuat de sofer.
Sa luam un exemplu clar. Mergi pe o sosea si apare un obstacol. Tragi repede de volan spre stanga, pentru a evita impactul. Senzorul care inregistreaza unghiul volanului transmite informatia repede la unitatea centrala. Insa, in acelasi timp, senzorul de rotatie a masinii in jurul axei sale, simte ca masina subvireaza. Si este si normal, pentru ca energia impinge masina inainte, spre obstacol. Atunci, intr-o fractiune de secunda, ESP-ul franeaza roata din spate-stanga, pentru a ajuta soferul in virajul brusc pe care il face la stanga.
Roata spate-stanga franata, contribuie la invartirea masinii spre stanga, anuland subvirarea. Acelasi lucru se intampla si daca ulterior soferul trage de volan spre dreapta: sistemul va frana roata fata-stanga, pentru a anula subvirarea si pentru a ajuta masina sa ia virajul la dreapta. Dar cel mai bine intelegem cum functioneaza sistemul din filmele de mai jos.
De ce avem nevoie de ESP?
Este bine de stiut ca sistemul ESP la o masina functioneaza non-stop, in continuu, atata timp cat nu este decuplat de la buton. Chiar si asa, masini axate pe siguranta pasagerilor, precum Mercedes-Benz, nu decupleaza niciodata in totalitate ESP-ul. Iata cateva situatii pe care le poti intalni zilnic in trafic:
- o masina din fata ta isi schimba directia brusc si te face sa iei o actiune de evitare
- curba unei strazi sau a unei iesiri de pe autostrada este mai stransa decat ai crezut
- portiera unei masini parcate se deschide imediat si trebuie sa o eviti
- un biciclist care merge pe marginea drumului trece repede pe banda ta de mers
- un drum semi-curatat de zapada sau polei te obliga sa mergi cu doua roti pe zapada
- dai de un canal fara capac in mijlocul drumului si trebuie sa o eviti brusc
- un caine iti taie fata la viteza mare si trebuie sa-l eviti
- si cea mai buna utilizare a ESP-ului in Romania: dai de o groapa imensa si vrei s-o ocolesti!
Avantajele sistemului ESP
In primul rand, o masina dotata cu un astfel de sistem nu-si va pierde controlul si stabilitatea la efectuarea unor manevre mai violente. Adica, in traducere libera, pot fi evitate accidentele. Poti evita pietoni, poti sa ocolesti usor orice obstacol si poti sa mergi linistit pe gheata si zapada. Ti s-a intamplat vreodata in trafic normal pe timp de iarna sa ti se invarta masina la o curba, chiar si la viteza mica? Cu siguranta. Daca ai avea ESP, iarna ar deveni o placere, pentru ca sistemul nu te va lasa sa derapezi necontrolat.
Avantajele sistemului ESP sunt multe. Iar dezavantaje, niciunul. In curand, chiar si cele mai ieftine masini vor fi dotate in versiunea standar cu ESP. Si asta pentru ca acest sistem salveaza vieti. Si daca pana acum te numarai printre cei 99% dintre soferi care nu stiau cum functioneaza ESP-ul, acum ai trecut de partea cealalta. Si chiar daca ai un buton de dezactivare a sistemului, uita-l. E mai sigur si mai sanatos sa tii permanent ESP-ul activat.
-
Dezmembrez mini cooper 1,6 diesel 2009
Debitmetru aer 1.7 cdi 6680900529 mercedes-benz a-class w168... 100 Lei
Stop stanga spate seat cordoba 2004 6l berlina 1.4i 16v 75cp 150 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
Pleoape faruri renault megane iii 3 sb247 dupa 2014 175 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
-
Tubulatura admisie carcasa filtru aer dacia sandero 2 1.0 sce... 100 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Capac usita torpedou ford focus 1 1.6 benzina an 2000 50 Lei
-
Bmw x1 2.0 diesel 150 cp stare impecabila interior exterior an... 35000 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
Armatura bara spate bmw e36ci; 8119218 (cu suporti bara) 150 Lei
Punte spate mercedes e-class w212 e220 600 Lei
Dacia duster diesel 2021 10500 €
-
Alfa-romeo 156 1.9 jtd 2005 699 €
Skoda octavia diesel 2018 10850 €
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
-
Lumini de zi-drl + semnalizare led ford focus 2012-2014 [v4] 325 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Usi spate mercedes sprinter 906 an 2010 , crafter 2000 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
Cutie de viteze opel astra j 1.7 cdti a17dtr a17dtj dezmembrez 2400 Lei
-
Injector, cod 03g130073g+, bpt, 0414720404, seat leon (1p1),... 397 Lei
Broasca rabatare bancheta spatar scaun spate oe volkswagen... 260 Lei
Panou sigurante motor a2045456301 mercedes benz c-classe w204 700 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Borna baterie minus mercedes e class w212 a0009050054 150 Lei


