Editorial: Suprematia masinilor diesel dispare: viitorul sta in benzina
- Dupa anul 2000, vanzarile masinilor diesel au crescut cu 65%
- Pretul benzinei este la fel ca cel al motorinei
- Avantajele motoarelor benzinare incep sa fie mai multe
Istoria lumii auto ne-a invatat ca nimic nu este etern. Primele motoare cu ardere interna au fost pe benzina, urmand ca cele diesel sa apara 35 de ani mai tarziu. Un alt exemplu este cel referitor la motoarele mari, care au vazut suisuri si coborasuri. Sau dimensiunile masinilor care, la fel, ba erau de marimea unui vapor, ba cat o cutie de chibrituri. Cat despre carburant, se pare ca urmeaza o schimbare.
Unde gaseai motorina inainte de 1990? Mai nicaieri, decat prin relatii la nu stiu ce PECO, sau cumparata pe sub mana de la vreo autobaza sau luata cu canistra de la locomotive. Pana in 1998-1999, Romania, la fel ca si alte tari europene, a vazut o crestere constanta a numarului de masini diesel. Evident, importate la mana a doua de afara. Statisticile ne-au aratat ca in anul 2002, numarul masinilor diesel crescuse cu 65% fata de anul 2000, asadar putem vorbi de o crestere uriasa.
Nu trebuie sa ne mire ca apogeul motorizarilor diesel a fost atins in 2011. Parcul auto romanesc modern, format majoritar din automobile Euro 3, Euro 4 si Euro 5, avea in procent de peste 72% numai autoturisme diesel. Motiv pentru care in ultimii ani am inregistrat o crestere a pretului motorinei la pompa, iar Guvernul imediat s-a sesizat si a inceput o suprataxare a vehiculelor diesel, prin timbrul de mediu si prin lipsa unui filtru de particule. Cu alte cuvinte, masinile diesel erau cele care dominau piata, dealerii vindeau 8 din 10 masini pe motorina si lumea incepea sa ocoleasca tot ce tine de benzina.
Problemele masinilor benzinare, rezolvate de cele diesel
La nivel european, numarul masinilor diesel a explodat din mai multe motive. In primul rand, pentru ca un vehicul pe motorina consuma mult mai putin decat unul pe benzina. Economia de carburant a fost cel mai mare avantaj al acestor masini, dar nu singurul. Pentru mult timp, opinia publica avea impresia ca un diesel nu fuge ca benzina. Insa, odata cu aparitia motoarelor de tip TDI, supra-alimentate, nu mica le-a fost mirarea soferilor cand au vazut ca o masina cu motor 2.0 pe motorina fugea mult mai tare ca una dotata cu motor 2.0 pe benzina. Evident, la un consum aproape injumatatit.
In plus, inainte de 2000, la pompe motorina era mult mai ieftina decat benzina. Lucru care ulterior s-a schimbat, datorita cererii de motorina tot mai mare. Asadar, a fost un timp in care clientii cumparau in nestire autoturisme pe motorina pentru ca nu mai aveau absolut niciun dezavantaj fata de cele pe benzina. Ba, mai mult, erau fiabile, mai economice si chiar mai puternice.
Dar si masinile diesel veneau cu ceva probleme
Chiar daca un diesel nu are dezavantaje imediate fata de un automobil cu propulsor pe benzina, are totusi ceva... neajunsuri. In primul rand, odata cu cresterea vanzarilor in randul acestora, preturile acestora au explodat. Sa luam un exemplu banal: un Logan dCi este cam cu 1200 de Euro mai scump decat unul pe benzina. In plus fata de pretul initial de achizitie, care este mai mare in cazul masinilor diesel, indiferent de producator, mai este problema intretinerii in timp.
Se pare ca romanul este un client pretentios. Si daca are bani stransi cu greu pentru cumpararea unui autoturism, vrea sa se asigure ca ii investeste pe ceva bun, de care sa se bucure multa vreme. Dar faptul ca urmeaza sa aiba o intretinere mai scumpa pentru masina sa diesel nu a fost destul incat clientii sa fuga speriati. Dar problema este una reala: masinile diesel au o intretinere in timp mai scumpa fata de una pe benzina.
Asadar, in timp ce beneficiile sunt destul de multe, dezavantajele sunt doar doua. In timp ce o masina diesel este mai economica si mai puternica decat una pe benzina, ea este mai scumpa si mai costisitor de intretinut decat aceasta.
Benzinarele castiga teren
Producatorii au realizat ca un motor diesel elimina noxe mai periculoase decat unul pe benzina. Si si-au mai dat seama ca in domeniul diesel au ajuns intr-un punct mort: nu mai au ce sa faca daca vor sa pastreze fiabilitatea in timp. Motiv pentru care si-au indreptat atentia spre benzinarele care nu prea se vindeau mai deloc. Ce le pot face ca sa aiba din nou succesul de acum 15-20 de ani?
Solutia cu care au venit producatori precum Renault, Ford si Fiat a fost simpla: micsoram drastic capacitatea motorului si il supra-alimentam. Asa s-a nascut curentul numit azi "downsize", care a nascut motoare de 0.9 litri, 1 litru sau 1,2 litri dotate cu o turbina. Aceste motoare sunt pe benzina, in 3 sau 4 pistoane, si reprezinta prezentul si viitorul.
Motorul pe benzina vs. motorina in ziua de azi
In ultimii doi ani, vanzarile masinilor pe benzina au inceput iar sa creasca. Daca pana acum, clientul era speriat de consumul crescut al benzinarelor, de acum inainte nu mai este nevoit sa o faca. Sa luam tot cazul Dacia: un motor 0.9 TCe de 90 cp consuma in modul ECO numai cu 1 litru in plus fata de motorul 1.5 dCi de 90 cp. In plus, are taxe mai mici (impozit, asigurare), costa la achizitionare cu aproximativ 800 de Euro mai putin decat varianta diesel si, in sfarsit, se simte la fel de puternic.
Putem trece chiar si la polul opus, in randul masinilor premium. BMW a inceput sa apeleze din nou la propulsoarele in 4 pistoane pe benzina. Acum, un Seria 3 cu denumirea 328i nu mai are motor in 6 pistoane de 2800 cmc, ci are un motor de 2 litri, turbo, care produce 245 cp. Evident, cu un consum mult redus. Iar varianta 320i are aceeasi putere ca si 320d de 184 cp. Ce inseamna asta? Ca producatorii reduc capacitatea motoarelor pe benzina, le supra-alimenteaza ca sa nu mai aiba dezavantaje in fata dieselurilor.
Avantajele motorului pe benzina de acum
Un motor pe benzina de capacitate mica este usor. Si orice reducere de greutate contribuie la economia de carburant. Motoarele pe benzina de capacitate mica de acum, cu turbina, sunt de obicei in 3 pistoane. Adica un "piston" in minus de la arderea de carburant. Adica daca acum vedem o diferenta de numai 1 litru fata de un diesel, fara indoiala ca in scurt timp nu va mai exista nicio diferenta in domeniul consumului.
Motorul pe benzina de acum, datorita capacitatii mici, are noxe reduse. Noxe reduse inseamna taxe de inmatriculare mici. O capacitate mica inseamna un impozit si asigurare mica. De exemplu, cine are pe Logan motor TCe de 0.9 litri plateste cam cu 100 de lei/an mai putin decat posesorul unui diesel 1.5 dCi. Am mai spus si despre pretul de achizitie care este mai mic, mai mentionam si pretul benzinei care acum este sub cel al motorinei, asa ca avem tabloul complet. Adica destule motive pentru care vanzarile masinilor in randul brandurilor care propun modele dotate cu motoare de maximum 1,2 litri sa fie in crestere.
Ce ne pastreaza viitorul?
Nu avem dubii ca in viitor, numarul masinilor cu motoare mai mari de 2 litri va scadea dramatic. In schimb, vom vedea la mai toti producatorii propulsoare de maximum 1,6 litri turbo pe benzina, chiar si pe variantele sportive. Vorbim despre motoare pe benzina economice, dotate cu functie ECO, ce vor avea in curand acelasi consum ca si un motor diesel. In urmatorii 3 ani, este asteptat ca vanzarile de benzinare sa ocupe 50% din piata, dupa care sa domine iar piata, cum se intampla acum 20 de ani.
Dar, evident, vor avea loc si efecte negative ale succesului masinilor pe benzina. In primul rand, preturile la dealer se vor echilibra: masina pe benzina nu va fi mai ieftina ca cea diesel. Vor profita de acest lucru si benzinarii, car vor creste pretul benzinei fata de cel al motorinei. Iar statul, mereu pregatit sa profite de pe urma oricui, va creste taxele in randul propulsoarelor de capacitate mica ce vor fi majoritare.
Rocada peste 15 ani: motoarele diesel vor reveni
Primele masini din 1898 erau pe benzina. Motoarele diesel au aparut abia in 1935. Masinile pe benzina au dominat piata pana prin anii '80 la nivel european, dupa care cele diesel au vazut o crestere masiva dupa 1990. Si au castigat suprematia totala dupa anul 2000, inclusiv in Romania. Si pana in ziua de azi, masinile diesel sunt cele mai numeroase din trafic, dar si cele mai cautate. Acest lucru va mai dura probabil aproximativ 3-4 ani, dupa care numarul masinilor pe benzina va incepe sa fie din nou majoritar multumita curentului Downsize si supra-alimentarii.
Peste 15 ani de acum inainte, ne asteptam ca lucrurile sa se miste si mai repede si sa vedem o revolutie in randul masinilor pe motorina. Pentru ca lumea nu va mai cauta masinile diesel, acestea se vor ieftini, motorina va fi mai accesibila iar pretul de cumparare va fi mai mic. Dar ca sa fie din nou de succes, cel mai probabil se va dezvolta o tehnologie care sa scada noxele cauzate de arderea motorinei si capacitatea cilindrica se va diminua si ea.
O posibilitate fezabila ca motoarele diesel sa prinda teren peste 10-15 ani este adaptarea lor ca sa functioneze cu carburant pe baza de ulei vegetal. Adica o sursa de carburant infinita, ieftina si accesibila in orice tara cu industrie agro-alimentara. Asta daca ne dau voie corporatiile care se ocupa cu industria petroliera...
Atunci, masinile pe benzina vor avea din nou o scadere, dupa care roata se intoarce la infinit. Pana cand apare o noua tehnologie, pe gaz, electrica sau hidrogen, sau pana cand rezervele mondiale de petrol vor da semne de golire. Fara indoiala ca generatiile actuale nu vor prinde momentul in care lumea va ramane fara carburant, ci vom trece cu totii prin aceste "zig-zaguri" de crestere si diminuare a evolutiei motoarelor pe motorina si pe benzina. Si daca azi, dieselul inca ocupa primul loc, urmeaza in scurt timp dominatia benzinei... Dupa care iar diesel, iar benzina, iar diesel, iar benzina...
- Motor citroen tip-9h05 3000 Lei Motor diesel c ah 2.0 tdi cu pompa de injectie audi q5 8r 2008 5000 Lei Electroventilator mini cooper (r56) [fabr 2006-2014]... 179.1 Lei
- Cilindru receptor frana (2011 abs) 50.94 Lei Scut metalic pentru diferential dacia duster ii 2013-2017 192 Lei Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei
- Grila radiator audi q8 4m8 2019 2020 2021 1000 Lei Alternator bosch original 150a mini cooper s countryman r60... 665 Lei Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47...
- Aripa fata stanga vw golf 5 v 2004 2005 2006 2007 2008 la5g +... 320 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Motor diesel bdk 2.0 sdi volkswagen golf v 1k1 2003 3000 Lei
- Mufe adaptoare pentru audi a3 -cod 1030186 37.91 € Scut metalic diferential dacia duster 4x4 fabricata in... 248 Lei 9824388280 28492677 28657626 delphi injector citroen jumper ii... 600 Lei
- Jante aliaj 16 opel astra h 2009 facelift hatchback 1.4 i 16v... 800 Lei Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Hl9011 redresor baterii auto 12/24v, hilmann 176 Lei
- Calculator airbag vw golf 7, 2.0tdi, 5q0959655c 452 Lei Pompa aer secundara mercedes ml 350 w164 a0001405185 500 Lei Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei
- Scut metalic pentru diferential dacia duster i 4x4 2010-2013 192 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Stopuri led audi a4 b8 (8k) avant negru fumuriu 1645 Lei
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei
- 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei Scut metalic diferential dacia duster 4x4 fabricata incepand... 248 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 € Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 €
- Hyundai i10 motor 1.0i + gpl din fabrica euro 6 an fab. 2013 26500 Lei Prag dreapta porsche cayenne 9y model 2018-2022 cod 9y0853752 500 Lei Skoda fabia diesel 2010 3530 €