Vreme de 20 de ani, din 1955 pana in 1975, Citroen DS a fost una dintre cele mai rafinate si sofisticate masini de pe sosea. Cu un design futurist, la care au contribuit un sculptor italian si un inginer aeronautic, si multe inovatii pentru acea vreme (inclusiv frane cu disc si o suspensie hidropneumatica) modelul francez a fost inclus, in 1999, printre cele mai influente design-uri auto si a fost desemnat, de revista Classic & Sports Magazine, ca fiind cea mai frumoasa masina din toate timpurile.
Din 2015, DS este un brand de sine statator iar gama actuala include trei modele: sedanul DS9, SUV-ul DS7 Crossback si SUV-ul compact DS3 Crossback. L-am experimentat si noi, in weekend-ul care tocmai a trecut, pe acesta din urma iar primul lucru pe care l-am remarcat a fost design-ul exterior puternic, sculptural si elegant, care nu are cum sa iti ramana indiferent.
Silueta impunatoare si suprafetele curbate sunt accentuate de detalii sofisticate cum ar fi grila frontala impozanta, elementele cromate, farurile DS MATRIX LED VISION, luminile de zi care se preling senzual pe bara fata, jantele supradimensionate, manerele portierelor care se retrag elegant atunci cand nu ai nevoie de ele sau stopurile cu LED unite de o banda cromata cu inscriptia Crossback.
Per total, DS3 Crossback se remarca printr-un stil avangardist pe care il abordeaza intr-un mod diferit de majoritatea modelelor din ziua de azi.
Habitaclul noului DS3 Crossback este un muzeu de arte vizuale in miniatura. Rombul este figura geometrica dominanta, aceasta putand fi intalnita peste tot, fie mai la vedere, fie mai ascunsa. O avem pe fundalul ceasurilor de bord digitale cu display de 7 inch si pe cel al sistemului de infotainment cu ecran touch de 10.3 inch, butoanele tactile si cele doua guri de ventilatie de la nivelul consolei centrale sunt si ele stilizate sub forma de romb sau de diamante, cum le place francezilor sa spuna, in partea inferioara a volanului avem deasemenea un romb iar butonul de pornire/oprire a motorului are si el aceeasi forma.
DS3 Crossback propune un interior sofisticat si rafinat unde putinele suprafete din plastic se pierd printre materialele si finisajele premium.
Tunelul median - care incorporeaza selectorul cutiei de viteze, o zona de incarcare cu inductie pentru telefoanele mobile, doua suporturi pentru pahare, priza de 12V si doua port-uri USB - are la randul sau un design avangardist.
Confortul pasagerilor este primordial pentru DS, tocmai de aceea atat scaunele fata cat si cele spate incorporeaza o spuma de dubla densitate. DS3 Crossback este, inainte de toate, un SUV de oras insa trebuie sa recunosc ca nici dupa cele 6-7 ore petrecute la volan nu am avut dureri foarte mari de spate. A fost de ajutor si functia de masaj, optionala ce-i drept.
Interiorul poate fi personalizat cu ajutorul Inspiratiilor DS, masina condusa de noi fiind echipata cu Inspiratia DS Rivoli. Printre particularitatile acestui nivel de echipare se numara pielea alba de pe bord, scaune si usi.
Un lucru pe care l-am apreciat a fost ca scaunele fata au avut partea mediana din material textil, fiind in acest fel mai usor de intretinut. In plus, nu se incalzeste la fel ca si pielea, vara, si nici nu sunt reci iarna.
Cu o inaltime care masoara 1534 milimetri, o lungime de 4118 mm, o latime de 1802 milimetri si un ampatament de 2558 milimetri, DS3 Crossback poate gazdui pana la cinci pasageri intr-un habitaclu destul de incapator. Cei din fata nu vor avea o problema cu spatiul insa cei din spate, in functie de inaltime si greutate, s-ar putea simti putin cam inghesuiti, mai ales la un drum mai lung.
Spatiile de stocare din usi nu sunt atat de generoase, dar compenseaza cu cotiera centrala cu doua compartimente si torpedoul incapator.
Cu scaunele spate in pozitie normala, volumul de incarcare al portbagajului este de 350 de litri insa spatarul rabatabil, fractionat 2/3 - 1/3, permite ca spatiul din portbagaj sa creasca pana la 1050 de litri. Audi Q2 are 405 litri, respectiv 1050 litri, asadar SUV-ul din Hexagon sta destul de bine din acest punct de vedere.
Noul DS3 Crossback poate fi comandat cu motorizari pe benzina Puretech, diesel BlueHDi si, din acest an, cu un sistem de propulsie electric E-Tense.
Noi am avut la dispozitie un propulsor pe benzina, de 1.2 litri, cu trei cilindri care dezvolta 155 de cai putere la 5.500 de rotatii pe minut si 240 Nm cuplu la 1.750 de rotatii pe minut. Este cea mai puternica motorizare din gama acestui model si nu are vreo problema in a cara cele 1200 de kilograme ale masinii.
Cum cei 240 Nm sunt disponibili la mai putin de 2000 de rotatii pe minut, demarajul este lejer iar urcarea in turatii este destul de rapida. Acum, nu te astepta la nu stiu ce performante, insa este un motor bun pentru oras si decent in afara lui, acolo unde cei 155 de cai putere s-au descurcat bine cu urcarile si cu depasirile.
Unitatea cu trei cilindri este silentioasa la ralanti insa in sarcina tinde sa fie cam galagioasa, cel putin pentru gustul meu. In plus, lag-ul turbinei este putin cam mare.
In functie de motorul ales, francezii ofera o transmisie manuala cu sase trepte sau una automata cu opt rapoarte, aceasta din urma echipand si masina condusa de noi.
Trecerea prin rapoarte se face lin, cutia retrogradeaza rapid 2-3 trepte la o apasare mai hotarata a acceleratiei si daca vrei sa detii tu controlul absolut o poti trece in modul manual. In acest caz, schimbarea se face de la padelele montate in spatele volanului.
Atunci cand este echipat cu motorizarea 1.2 Puretech 155, DS3 Crossback atinge 100 de km/h in 8.2 secunde iar viteza de top se opreste in dreptul valorii de 208 km/h.
Franele sunt cu disc pe ambele punti, cele de pe fata fiind si ventilate. Pentru un plus de siguranta, acestea vin asistate de ABS+ESP+AFU+REF+ Hill Assist si un sistem de franare de urgenta.
Suspensia fata este de tip McPherson cu brate inferioare triangulare si arcuri elicoidale iar pe spate avem o suspensie multibrat, la fel cu arcuri elicoidale. O suspensie nu foarte galagioasa si, asa cum era de asteptat, nici foarte rigida. Isi face bine treaba si absoarbe denivelarile din asfalt.
In cele trei zile petrecute alaturi de DS3 Crossback, am condus masina atat pe ploaie (torentiala as putea spune) cat si pe asfalt uscat. Ce pot sa spun despre ea? Este un crossover stabil, indiferent de starea suprafetei de rulare, pozitia destul de ridicata la volan iti da ocazia sa te bucuri de absolut tot ce te inconjoara, virajele le poti aborda cu incredere, desi daca fortezi nota intervine putina subvirare, iar directia este precisa, poate putin cam "asistata" daca rulezi in Comfort.
Pentru ca da, la bordul lui DS3 Crossback ai trei moduri de condus: Comfort, Sport si Eco. In Sport, directia devine mai greoaie - exact ce cauti intr-o succesiune de viraje - iar motorul si transmisia sunt ceva mai vioi.
Daca parbrizul, geamurile fata si oglinzile exterioare sunt indeajuns de mari pentru a nu-ti afecta vizibilitatea, geamurile spate inguste si luneta priveaza crossover-ul francez de un punctaj mai mare.
In plus, montantii A sunt destul de mari, astfel ca la curbe stranse si in oras nu te ajuta, iar vizibilitatea pe diagonala, din cauza montantilor B, nu este nici ea deloc stralucita.
Cum noul DS3 Crossback nu vine in standard cu sistemul de franare de urgenta si cu alte cateva sisteme active de siguranta, specialistii Euro NCAP i-au acordat acestui model 4 stele la testele de siguranta. Belgienii au notat protectia oferita adultilor cu 87%, cea oferita copiilor cu 86%, protectia pentru pietoni a primit 54% iar sistemele de siguranta cu 63%.
Euro NCAP a testat insa si un exemplar echipat cu pachetul Safety Pack, disponibil optional, acesta fiind recompensat cu punctajul maxim de 5 stele. Procentajele in cazul sau arata cam asa: 96% protectie pentru adulti, 86% pentru copii, 64% pentru pietoni si 76% pentru sisteme.
In standard, DS3 Crossback vine cu frana de mana electrica, detector indirect presiune pneuri, airbag frontal sofer si pasager fata cu posibilitatea dezactivarii airbag pasager, airbag-uri laterale fata si spate si airbag-uri cortina fata-spate, centuri siguranta fata cu pretensionare, reglabile pe inaltime, centuri siguranta locuri laterale spate, cu limitare progresiva de sarcina, sistem ISOFIX cu prindere in 3 puncte, blocare automata a usilor in rulaj, senzori de parcare fata/spate sau siguranta copii cu actionare manuala (portiere spate).
Lista cu dotari standard este generoasa si include, printre altele, climatizare automata monozona cu filtru de particule, faruri DS MATRIX LED VISION, stopuri cu LED, Head-Up Display, oglinzi exterioare incalzite, rabatabile electric si cu senzor de unghi mort, sistem acces si demaraj de tip maini libere, DS CONNECT NAV cu Mirror Screen, geamuri electrice fata/spate, computer de bord multifunctional, lumini interioare cu LED, volan imbracat in piele cu comenzi integrate, decor aeratoare cromat, geamuri spate si luneta cu tenta inchisa sau regulator/limitator de viteza.
Pe langa toate acestea, masina condusa de noi a avut in plus vopseaua metalizata Bleu Millenium, pavilionul Noir Onyx, jantele cu diametrul de 18 inch si design Lisabona, nivel de echipare interior Inspiration DS Rivoli cu tapiterie din piele si material textil, incarcator wireless, scaun sofer cu reglaj electric si functie de masaj, DS Sensorial Drive, sistem de navigatie 3D pe ecran tactil de 10 inch+ Radio DAB+ Mirror Screen, pachetul de siguranta Safety Pack Extended (Pack Safety+SAM Activ+DS DRIVE ASSIST) si Pack City 1 cu senzori de parcare fata/spate si camera pentru marsarier.
Pentru aceasta motorizare, francezii de la DS declara un consum urban de 5.8-5.9 litri/100 de kilometri, unul extra urban de 4.6-4.7 litri/100 de kilometri si unul combinat de 5.0-5.1 litri/100 de kilometri.
Cu doi pasageri si bagajele aferente, eu am reusit sa scot un consum extra-urban de 6.8-7.0 litri/100 de kilometri. Pentru drumuri lungi, cei 44 de litri ai rezervorului sunt cam putini asa ca daca ai de gand sa mergi in excursie cu DS3 Sportback vei trece cam des pe la benzinarie.
Dar, repet, masina este inainte de toate un SUV de oras.
DS3 Sportback porneste in Romania de la 25.900 de euro, potrivit site-ului oficial al producatorului francez. Dupa cum spuneam mai sus, masina condusa de noi a fost echipata cu cel mai puternic motor disponibil in gama asa ca pretul sau de lista s-a ridicat la 29.412 euro cu TVA inclus.
Dotarile optionale pe care le-am mentionat de-a lungul acestui material au costat in total 2.254 de euro astfel ca pretul final, fara vreo reducere aplicata, este de 31.666 de euro. Un discount de 1.681 de euro a facut, insa, ca masina din poze sa coste 29.985 de euro.
DS DRIVE ASSIST. La fel ca multe alte masini de ultima generatie, care se respecta, noul DS3 Crossback poate fi echipat cu tehnologie care ii permite sa se conduca singur in anumite situatii.
In cazul sau, pachetul a fost denumit DS DRIVE ASSIST si include sistemul Active Cruise Control care mentine viteza, o distanta sigura fata de masina din fata si pozitioneaza SUV-ul francez pe mijlocul benzii sale de circulatie. Mai mult decat atat, aceasta tehnologie poate opri complet masina, daca si traficul o face, repornind-o pe masura ce vehiculele din fata se pun in miscare.
Aceasta tehnologie este folositoare in situatii monotone de condus, pe autostrazi sau in trafic bara la bara.
Ca raspuns la cererea tot mai mare pentru SUV-uri de orice fel, modelul DS3 a evoluat de la o compacta la un SUV de oras, perfect pentru cei care vor o masina diferita. O masina instagramabila, daca tot ne traim mare parte din viata pe retelele sociale.
Atuurile sale sunt exteriorul elegant si interiorul sofisticat care aduce atmosfera pariziana direct la tine in garaj si diferentiaza modelul francez de rivalii germani. Un alt plus este gama de motorizari diversificata si care include, din acest an, un sistem de propulsie electric E-Tense.