Santa Fe se remarca prin 6 blocuri optice diferite in partea frontalaE SUV-ul cu cele mai mici faruri din lume. Si arata demential! De foarte multa vreme si-a dat toata lumea seama ca Hyundai, dar si alte marci asiatice, au reusit sa faca niste masini foarte atragatoare.
Au investit mult in design exterior ca sa cucereasca piata europeana, iar succesul inregistrat de ani buni este dovada ca stiu sa o faca bine. Pentru ca Santa Fe arata mai bine decat alte produse europeene care sunt anoste si conventionale.
Santa Fe se remarca prin 6 blocuri optice diferite in partea frontala: doua faruri minuscule sub linia capotei, doua faruri masive in lateralele grilei si doua proiectoare mici in partea de jos. Grila este si ea formata din doua elemente: una principala, uriasa, care domina toata fata, dar si una mai mica, inferioara, cu rol practic de aerisire.
Spatele are stopuri in forma deja consacrata, intalnita si la alti producatori, de "clestele crabului". Un eleron destul de mare completeaza alura sportiva, barele de plafon polisate, impreuna cu ornamentele fata-spate de jur imprejur si difuzoarele de spoilere tradeaza rolul masinii de off-road. Jantele de 19 inch transforma automobilul intr-o adevarata masina urbana, eleganta, cu care te poti duce linistit la un concert sau la o seara romantica. Practic, Hyundai a facut aceasta masina sa fie si rafinata, dar si sportiva.
Odata intrat in habitaclu, masina pare cu adevarat un produs premium pana in cele mai mici detalii. Nu te-ai fi asteptat de la o masina coreeana sa aiba bord imbracat in piele cusuta, fete de usi cu piele, tapiterie din piele maro perforata, texturi de piele si culori diferite. Daca ai intra legat la ochi in masina asta, ai putea sa juri ca esti intr-un premium german foarte scump, nu alta.
Organizarea instrumentelor de bord este buna, dar totusi au ramas prea multe butoane atat pe volan, cat si pe consola centrala si bord. Ceasurile au acum un ecran digital central care iti arata viteza, modul de condus, detaliile computerului de bord si alte informatii. Numai indicatoarele de temperatura, turatie si carburant au ramas de tip analog.
Pe langa atata piele calitativa si finisaje exceptionale, exista, totusi, o portiune de plastic tare, pe usi si bord, care ne aduce aminte ca au existat si niste reduceri de cost. Dar, in rest, totul este peste asteptari, asa cum nu te-ai astepta de la o masina coreeana la pret accesibil.
Hyundai Santa Fe are dimensiunile exterioare similare cu cele ale rivalilor premium, precum Touareg, X5 sau GLE. Portbagajul are 625 de litri, ceva mai mic decat acest segment pe care vrea sa-l abordeze, dar cu mult peste orice SUV care, candva, ii era concurent, precum Mazda CX-5 sau Honda CR-V. Skoda Kodiaq este poate cel mai bun concurent din segmentul D in care se incadreaza, oficial, Santa Fe, dar dimensiunile si dotarile il arunca deja spre un segment superior.
Pasagerii sunt rasfatati cu mult spatiu pentru cap si picioare, chiar si in numar de 5 vor avea destul loc incat sa se duca in vacanta la greci cu tot cu bagaje si fara inghesuiala. In plus, sunt locuri pentru depozitare peste tot, in portiere, pe consola centrala, in spatele scaunelor, in torpedou, pe bord, iar cotiera este un fel de dulap, fiind uriasa. E clar un singur lucru: nu vor exista probleme cu spatiul, fiind mai mult decat te-ai astepta de la masina asta.
Santa Fe este disponibil cu un singur motor: un 2.2 litri diesel de 200 cp si 440 Nm cuplu. Nicio alta optiune, nicio alta varianta, nimic, doar acest motor si nimic mai mult. Dar este un motor extraordinar de potrivit pentru un SUV de dimensiunile acestea. Un motor care se simte puternic, trage excelent inca de la turatie mica, se tureaza repede si este surprinzator de silentios. Masina e antifonata remarcabil, iar la viteza mare nu iti dai seama ca sub capota e un diesel. Singura problema a romanului referitoare la motor este capacitatea cilindriica ce depaseste pragul "bunului simt" in materie de impozit, pentru ca la 2199 cmc, impozitul se apropie de 800 de lei/an. O suma nu foarte mare, dar complet aruncata pe geam, deoarece statul roman nu iti ofera nimic de acesti bani...
La fel ca si motorul, Santa Fe poate fi cumparat doar cu un singur tip de cutie. E vorba de o cutie automata cu 8 rapoarte si padele la volan. O transmisie corecta, care schimba repede, nu fulgerator, care pastreaza consumul scazut cand este in modul ECO sau Smart, schimband vitezele repede. Nu vei folosi foarte des padelele de la volan, poate doar daca vrei sa pregatesti o depasire si vrei sa te joci cu ele, ca la fel de bine poti accelera mai tare din pedala si cutia retrogradeaza imediat. Dar daca tot sunt acolo, sunt binevenite...
Acceleratie: 9.4 secunde face Santa Fe pana la 100 km/h si atinge un top speed de 205 km/h;
Franare: franele sunt cu disc pe toate rotile, asistate de ESP, ABS, EBD, TCS, BAS (Brake Assistant System);
Suspensii: de tip multilink, asa cum avea si prima generatie de Santa Fe, cu amortizoare autoreglabile, ofera un confort sporit.
La viteze mici, uriasul Santa Fe se comporta stabil, precis si fara emotii pentru sofer, chiar si la abordarea virajelor mai violent. Singurul moment in care apare senzatia de ruliu este la viteza mare, moment in care dimensiunile masive isi tradeaza neajunsurile si iti dai seama ce cantitati uriase de aer trebuie sa dizloce in timp ce se deplaseaza. La viteze mari masina incepe sa se simta putin instabila si parca se ridica de pe carosabil, pierzand din precizia directiei. Dar cati oameni vor merge cu masina asta la peste 150 km/h? Nu foarte multi.
Orice masina care ii ofera soferului o pozitie inalta la volan are o vizibilitate buna. Asa este si cu Santa Fe, care ii da soferului o pozitie foarte inalta, putand sa vada tot traficul din fata si sa se asigure bine in laterale la trecerile de pietoni. Luneta este si ea masiva, poti vedea bine in oglinda retrovizoare. Exista insa si ceva sisteme care sa-ti faca viata mai usoara la parcare, precum AVM (Around View Monitor), care iti arata cu ajutorul camerelor video ce se intampla 360 de grade in jurul masinii. Pe langa camerele video pe care le poti selecta, fata, spate, laterale, exista si senzori de parcare fata-spate. In plus, farurile cu LED au faza lunga automata, ceea ce te ajuta la mersul pe timp de noapte sa nu-i orbesti pe cei din fata.
Ultima oara cand Hyundai a testat la Euro NCAP un model Santa Fe a fost in 2012, cand a primit punctaj maxim de siguranta. De atunci, cam orice a testat Hyundai a primit punctaj maxim de 5 stele, dovedind ca pune accent serios pe siguranta rutiera a pasagerilor.
Desi ultima generatie inca nu a trecut pe la Euro NCAP, sigur Santa Fe sta bine la capitolul siguranta daca ne uitam pe lista de dotari. De exemplu, masina vine echipata cu 6 airbag-uri, sistemele ABS+EBD, TCS+ESP, BAS (Brake Assistant System), AVM (Around View Monitor), LKAS (Sistem de avertizare/asistenta la schimbarea benzii de circulatie), RCTA (Rear Cross Traffic Allert) - avertizare trafic la mersul cu spatele, Attention assist (asistenta atentionare oboseala), AEB (Autonomous Emergency Braking) - City, Urban, Pedestrian,
avertizare limita de viteza, High beam assist (faza lunga cu functie automata), BSD (Blind spot detection), asistenta la urcarea si coborarea pantelor, avertizare franare de urgenta, asistenta la coborare din autovehicul - Safe Exit Assist, senzori presiune pneuri, pilot automat autoadaptiv - Smart cruise control with stop&go, sistem activ de management al directiei (VSM), sistem Isofix. TOTUL IN STANDARD!
Hyundai a facut o treaba extraordinara: Santa Fe e disponibil doar intr-o singura varianta numita Luxury, full, cu o singura motorizare si optiune de transmisie. Nimic altceva, nicio dotare optionala, totul vine la pachet cu masina. Numai vopseaua poate fi selectata la vanzare, nimic altceva. O filosofie de marketing total diferita fata de producatorii germani care iti vand o masina cheala si dupa aia iti dubleaza pretul numai din dotari...
Santa Fe este o masina extrem de bine dotata, cam cu tot ce ti-ai putea imagina, in varianta standard: tractiune 4x4 HTRAC cu selectare mod ECO, Sport, Confort si diferential blocant central 50:50, jante pe 19 inch cu anvelope Continental, lumini complete fata-spate cu LED, oglinzi laterale electrice, rabatabile, sistem Start/Stop, climatizare automata cu 2 zone, scaune incalzite si ventilate fata, bancheta incalzita, Head-Up Display, plafon panoramic cu deschidere partiala, haion actionat electric, priza 220V, scaun sofer si pasager cu reglaj electric, incarcare telefon wireless, tapiterie piele, torpedou refrigerat, volan incalzit, sistem audio multimedia marca KRELL cu ecran LCD cu touchscreen, frana de mana electronica cu functie Auto Hold. Si multe alte dotari banale ce nu mai merita mentionate... Toate, in varianta standard de Santa Fe.
Consumul oficial anuntat de Hyundai pentru masina asta e de 6.2 l/100km in regim mixt. In realitate, consumul este ceva mai mare, de cam 9 litri in regim mixt. Ceea ce nu e de mirare, cand vorbim de o masina care cantareste aproape 2 tone, are cutie automata, tractiune 4x4 permanenta si care te imbie si sa o calci. Conditiile de trafic din Romania, din pacate, nu te vor lasa sa scazi sub 12 litri in oras, chiar si in modul ECO, iar la drum intins vei ajung abia pe la 7 litri... Dar chiar si asa, consumul este similar cu cel al unui Logan vechi pe benzina, deci nu e rau.
Poti cumpara acest Santa Fe in echiparea unica Luxury, cu toate dotarile din lume mentionate mai sus, la fel de dotata ca un SUV premium ce depaseste 100.000 de Euro, la numai 46.564 Euro cu TVA. Pretul normal este de 53.000, dar acum Hyundai are niste oferte de nerefuzat, fara concurenta, incredibil de avantajoase. Pentru ca la banii astia iei tot ce se poate in materie de dotari, spatiu, performanta, dar si fiabilitatea cu care Hyundai ne-a obisnuit in ultimii ani. Ce, a auzit cineva de recall-uri la marca asta sau de probleme de fabricatie? Sigur nu.
Tractiunea HTRAC. Hyundai a lansat recent un nou sistem inteligent de tractiune integrala numit HTRAC. Inginerii il numesc un tip de tractiune Smart, pentru ca stie sa se adapteze din mers conditiilor de carosabil si trafic. Spre deosebire de alte sisteme de tractiune 4x4, HTRAC poate sa transmita tractiunea din fata spre spate, sau din spate spre fata, aproape total. Adica la conditii de mers normale, tractiunea poate fi 90% spate si 10% fata, dar daca se pierde aderenta sau senzorii simt ca masina urca, tractiunea poate sa fie 90% fata si 10% spate. Sau, in functie de alte conditii, 60% fata, 40% spate si tot asa. Nu este un sistem care sa ofere rapoarte fixe, ci mereu le schimba, mereu le adapteaza in functie de drum. Acelasi sistem HTRAC mai are si Active Cornering Control care franeaza la nevoie rotile interioare intr-un viraj, ca masina sa evita subvirarea.
Noi am testat tractiunea pe o plaja de nisip fin de la Dunare si nu am ramas impotmoliti. Insa in momentul in care am vrut sa urcam o rampa mai abrupta, aderenta ne-a dezamagit, pentru ca desi am blocat 50:50 tractiunea, puterea se ducea la rotile care nu erau pe pamant. Numai cu o viteza mai mare am reusit sa iesim de acolo, ceea ce inseamna ca lipseste o treapta de demultiplicare care sa te scoata incet dar sigur din noroi sau dintr-o inclinatie agresiva.
Mi-as lua pe nerasuflate Hyundai Santa Fe. E incredibil ce au reusit sa faca acesti coreeni in ultimii ani, ce produse au putut sa scoata pe piata si ce succes au inceput sa aiba. Surprinzator este ca au reusit sa faca ceva ce nu mai face nimeni: sa-ti dea o masina standard, fara posibilitatea de a alege alte dotari optionale, la un pret decent. Dar vorbim de o masina suprasaturata de dotari, care se conduce autonom pe autostrada, fara sa tii mainile pe volan, o masina care franeaza singura, plina de piele, lux, siguranta si fiabilitate, o masina care se conduce excelent si care daca ar avea sigla unui Mercedes sau Audi ar costa 100.000 de Euro. Poate fi una din cele mai bune afaceri pe care le poti face in domeniul auto.