In urma cu patru ani, Mini lansa cea de-a doua generatie a modelului Clubman cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt. La acea vreme era cel mai mare Mini construit vreodata, avand o lungime care depasea patru metri. In aprilie 2019, Mini Clubman primeste un facelift minor si o luna mai tarziu, aceleasi modificari estetice sunt aplicate si versiunii de performanta Mini John Cooper Works Clubman.
Pe langa blocurile frontale de lumini redesenate, grila extinsa si stopurile cu LED care vin acum pe fundal cu grafica Union Jack (drapelul Regatului Unit), Mini John Cooper Works Clubman are cateva detalii specifice care sa-l diferentieze de celelalte modele din gama. Ne referim aici la bara fata cu un splitter nou si prize de aer mai mari, grila radiatorului cu o dunga longitudinala rosie, jantele cu diametrul de 18 inch in standard (optional pe 19 inch), un spoiler spate care scade coeficientul de frecare si genereaza apasare aerodinamica, sistem de evacuare cu doua terminatii cu diametrul de 95 de milimetri si clapete pentru un sunet mai agresiv si, nu in ultimul rand, emblemele John Cooper Works montata in grila, pe aripi si in partea din dreapta-spate.
Mini a fost dintotdeauna mai mult decat un brand auto. Fanii l-au perceput ca pe un mod de viata si, in consecinta, producatorul britanic le da ocazia sa-si personalizeze masina pentru a reflecta perfect stilul lor de viata. Pentru Clubman JCW, Mini ofera 12 nuante exterioare, trei culori diferite disponibile pentru acoperis si trei pentru capacele oglinzilor laterale. In plus, ornamentele de pe aripi pot fi la randul lor personalizate iar clientii pot opta, inclusiv, pentru capace ventil cu Union Jack.
Fiecare constructor de automobile cu istorie in spate are o culoare, sau mai multe, definitorie iar pentru producatorii britanici aceasta poarta numele de British Racing Green. In cazul nostru, nuanta inconfundabila de verde a venit in compania unui rosu care a acoperit plafonul, capacele oglinzilor si dungile de pe capota si laterale.
Cea de-a doua generatie Mini Clubman este dezvoltata pe o arhitectura BMW, denumita UKL2, la fel ca si noul Seria 1. Acestea fiind spuse, este de inteles de ce in habitaclu regasim cateva elemente specifice compactei bavareze. Cel mai usor de recunoscut este, fara indoiala, structura meniului sistemului de infotainment. In cazul meniului principal, Mini are totusi o interpretare proprie cu pictograme rotunde asezate in cerc.
Trecand peste, interiorul noului Mini John Cooper Works Clubman facelift are propria personalitate si imbina design-ul clasic cu materialele si finisajele moderne. Mi-a placut in mod special atentia la detalii: de la steagul in carouri de pe vitezometru si pana la forma butoanelor, inspirata din industria aeronautica, din partea inferioara a consolei centrale si de pe plafon. Totul culmineaza cu butonul, cromat, de pornire/oprire a motorului si cu o grafica specifica britanicilor, vizibila discret in spatiul de depozitare din fata tunelului median, in torpedou si in cotiera centrala.
Materialele folosite la interior sunt calitative, inclusiv majoritatea plasticului care este moale si destul de placut la atingere. In cazul nostru, tapiteria a fost o combinatie de microfibra Dinamica, piele neagra si stofa gri acompaniata de cusaturi rosii si ornamente metalice.
ADN-ul de curse se regaseste in fiecare detaliu, fie ca ne referim la capacele pedalelor din otel inoxidabil, la volanul imbracat in piele neagra, perforata, cu cusaturi rosii, la scaunele sport cu tetiera integrata sau la ornamentele pragurilor inscriptionate cu logo-ul John Cooper Works. De fapt, emblema JCW poate fi intalnita in mai multe locuri din interior, inclusiv pe volan sau in partea inferioara a vitezometrului.
Ca tot am pomenit mai sus de sistemul de infotainment, Mini a incorporat display-ul de 8.8 inch, cu touchscreen, si comenzile multimedia in elementul rotund, caracteristic Mini, care domina partea superioara a consolei centrale.
Intregul habitaclu este animat de lumina ambientala iar pentru modificarea culorilor ai un buton dedicat, montat pe plafon. Nu foarte practic, dar cu siguranta de efect.
Consola centrala fiind pozitionata jos si distanta destul de mare pana la parbriz iti da impresia de interior spatios si aerisit. La cei 1.92 metri ai mei nu am avut deloc probleme cu spatiul pentru cap sau pentru picioare: in fata mai ramanea cam o palma pana la plafon, picioarele nici nu se apropiau de bord, iar in spate am stat confortabil.
Mini Clubman JCW iti pune la dispozitie mai multe spatii de depozitare destul de incapatoare. Ai astfel de locasuri in portiere, o cotiere cu deschidere in doua etape, doua suporturi pentru pahare, un spatiu pentru telefonul mobil sub consola centrala, torpedou generos si un portbagaj care poate inghiti cel putin 360 de litri de bagaje. Prin rabatarea banchetei se obtine pana la 1250 de litri.
Cu scaunele spate in pozitie normala, Seria 1 ofera cu 20 de litri in plus in portbagaj dar Mini Clubman este ceva mai practic (+50 de litri) cu ele rabatate.
Mini Clubman JCW, Mini Countryman JCW si noul Mini John Cooper Works GP ascund sub capota acelasi propulsor ca si BMW M135i, adica un 2.0 litri TwinPower Turbo, cu patru cilindri, care dezvolta 306 cai putere la 5000 de rotatii pe minut (+75 CP comparativ cu versiunea anterioara) si 450 Nm cuplu la 1.750 de rotatii pe minut.
Motorul incepe sa traga cu adevarat de pe la 2.200 - 2.500 rpm si continua sa o faca pana aproape de linia rosie care incepe de la 6000 de rotatii pe minut. Sunetul metalic, specific pana la urma agregatelor cu patru cilindri, nu este foarte pronuntat la turatii joase, atunci cand este mascat foarte bine de sunetul fals "injectat" prin boxe, dar dupa ce acul turometrului trece de 3.500 rpm tonalitatea ridicata tinde sa devina destul de accentuata si acopera pana si sunetul evacuarii.
Pentru un plus de performanta, Mini John Cooper Works Clubman facelift vine echipat cu o transmisie automata Steptronic Sport cu 8 trepte care se descurca sa puna in evidenta cei 306 CP.
Fie ca este folosita in trafic bara la bara sau la drum lung, cutia de viteze reactioneaza foarte rapid, mai ales daca selectezi modul de condus Sport. In modul standard, sau MID cum l-au botezat cei de la Mini, am observat o mica ezitare a cutiei si, din aceasta cauza, un raspuns putin intarziat al propulsorului, mai ales daca ai nevoie de un zvac la viteze foarte mici si turatii joase. Tocmai de aceea nu i-am acordat punctajul maxim.
In rest, schimbarea treptelor se face foarte lin, uneori chiar insesizabil, iar modul Sport iti tine treapta mai mult si turatia crescuta astfel incat turbina sa fie incarcata si pregatita.
Transmisia Steptronic permite si schimbarea manuala a rapoartelor, fie de la selectorul cutiei (care in acest caz va fi inclinat spre stanga) fie de la padelele montate in spatele volanului.
Desi cantareste putin peste 1.600 de kilograme, masina atinge 100 de km/h in 4.9 secunde iar viteza maxima este limitata electronic la 250 de km/h.
Suspensia sport a fost dezvoltata si testata pe unele dintre cele mai cunoscute circuite ale lumii, inclusiv pe legendarul Nurburgring Nordschleife si ofera o experienta de condus dinamica. Desi rigida, absoarbe destul de bine socurile si denivelarile de pe drum multumita amortizoarelor adaptive (optional), iar garda la sol este mai coborata cu 10 milimetri decat in cazul unui Clubman standard.
Franele iti ofera toata puterea de franare de care ai nevoie. Pe fata, discurile masoara 360 de milimetri si 330 de milimetri iar etrierele fata au patru pistonase fixe. Nimic nu emana sportivitate mai tare decat etrierele rosii, asa ca si in cazul lui Mini Clubman JCW, acestea sunt vopsite in nuanta Chilli Red si au inscriptionata emblema JCW.
Manevrabilitatea si stabilitatea in viraje sunt atuurile unui Mini. Le poti experimenta si la volanul unui Clubman JCW, chiar daca nu la aceeasi intensitate ca si in cazul unui Mini hatch. De ce spun asta? Pentru ca masina se simte putin greoaie si comportamentul de cart, pentru care este renumit hatch-ul, nu este atat de pronuntat.
Partea buna este ca te poti bucura de Mini-ul tau chiar si atunci cand vremea nu tine deloc cu tine, cum a fost si in cazul nostru, pentru ca vine echipat cu o tractiune integrala All4. In plus, diferentialul fata blocabil (mecanic) asigura controlul si aderenta pe asfalt uscat sau ud.
Spre deosebire de tractiunea integrala xDrive, care are un raport de 70/30 si la nevoie poate livra toata puterea catre puntea spate, sistemul All4 de la Mini propune un raport egal de 50/50 si poate reloca pana la 100% din putere puntii fata. Tocmai de aceea, cand am fortat putin masina pe viraje am simtit o usoara subvirare. Bine, asta si din cauza anvelopelor de iarna.
Modurile de condus Eco, Comfort si Sport de la BMW au fost redenumite Green, MID si Sport iar comutarea intre ele se face de la un buton pozitionat in partea dreapta a consolei centrale. Modul Green este destul de clar ce face - amorteste toate simturile masinii pentru un consum redus de combustibil si emisii cat mai mici - MID este modul "standard" si il vei folosi cel mai mult iar modul Sport este acolo pentru a-ti aminti de ce te afli la volanul unui Mini de 300 de cai.
Directia si acceleratia devin mai precise, toate sunetele care patrund in cabina (inclusiv bolboroselile evacuarii) te imping sa abuzezi de cele doua pedale iar tu nu ai nevoie decat de un drum virajat sau de un tunel cat mai lung pentru a fi cu adevarat fericit.
Pentru ca este inconjurat, practic, de geamuri, Mini Clubman ofera o vizibilitate foarte buna atat in fata cat si in lateral. Unghiul de inclinatie al parbrizului nu este foarte mare iar oglinzile laterale au dimensiunile potrivite. La fel si cea retrovizoare.
Chiar si asa, vizibilitatea in spate nu este deloc stralucita din cauza celor doua usi ale portbagajului. Chiar daca nu sta nimeni pe locurile din spate, tetierele iti blocheaza destul de mult campul vizual si din cauza felului cum este impartit hayonul risti sa nu vezi daca ai vreo masina, sau orice alt obstacol, fix pe mijloc. La parcari ai noroc cu camera de marsarier.
Specialistii Euro NCAP au testat actuala generatie Mini Clubman in 2015, atunci cand a reusit sa obtina un punctaj de 4 stele la testele de siguranta. Vestea proasta este ca in ultimii patru ani protocoalele Euro NCAP au devenit tot mai dure si multi dintre rivalii sai se lauda cu un punctaj maxim de 5 stele. Spre exemplu Mercedes-AMG A35.
Revenind, la acea vreme belgienii au notat cu 90% protectia oferita adultilor, cu 68% protectia pentru copii, acelasi punctaj a primit si protectia pentru pietoni iar cu 67% au fost notate sistemele de siguranta.
Lipsa capotei active, a sistemului Lane Assist si a unor airbag-uri pentru genunchi au privat in 2015 supermini-ului britanic de cele 5 stele.
Fiind vorba despre un model John Cooper Works, masina condusa de noi a avut o lista decenta de dotari standard si unele exclusive. Printre ele s-a numarat volanul sport JCW din piele perforata, scaunele sport cu tetiera integrata, sistem de acces Confort, covorase din velur, cotiera centrala fata, MINI Driving Modes, aer conditionat automat, jante cu diametrul de 18 inch, prezoane antifurt, tapiterie din microfibra Dinamica, piele neagra sau capitonaj plafon antracit.
Dintre dotarile optionale au fost bifate suspensia adaptiva (505 euro), camera pentru marsarier (384 euro), geamurile spate cu tenta fumurie (354 euro), scaune fata incalzite (354 euro), senzori de parcare fata/spate (404 euro), pilot automat activ (151 euro), faruri adaptive cu LED (404 euro), pachetul Driving Assistant (606 euro) si sistemul audio Harman Kardon (808 euro).
Avand in vedere pretul de pornire, despre care voi vorbi putin mai jos, m-as fi asteptat ca macar senzorii de parcare sa fie inclusi in dotarea standard.
Aceasta rubrica nu prea isi are rostul cand masina testata este un Mini Clubman cu 306 cai putere sub capota.
Dar de dragul discutiei, iti spun ca producatorul declara un consum urban de 8.5 litri/100 de km, unul extra-urban de 6.2 litri/100 de km si unul combinat de 7.1 litri/100 de kilometri.
Mini John Cooper Works Clubman facelift costa pe piata din Romania cel putin 43.851 de euro insa toate dotarile optionale mentionate mai sus, si unele pe care nu le-am mentionat dar care fac parte din diferite pachete, au facut ca pretul masinii testate de noi sa ajunga la 55.328 de euro cu TVA inclus.
Inca de la lansare, Mini a declarat ca principalul rival al acestui model este Mercedes-AMG A35 AMG, o compacta performanta care porneste de la 48.397 de euro in Romania. Si modelul german ofera tot un motor turbo cu 306 CP, tractiune integrala si o transmisie automata, dar cu sapte trepte.
John Cooper Works. Dupa ce si-a facut un nume in motorsport, britanicul John Cooper si-a indreptat atentia catre Mini-ul clasic si a transformat micutul automobil de familie intr-o masina de curse veritabila. Astfel a luat nastere, in 1961, Mini Cooper.
In 2001, Mini a intrat sub umbrela gigantului german BMW si a fost redenumit MINI. Un an mai tarziu lua nastere si compania John Cooper Works - infiintata de Michael Cooper, fiul lui John Cooper - care avea ca scop modificarea modelelor Mini de serie. In acelasi an, JCW a lansat si primul kit de tuning pentru Mini hatch, un pachet care crestea puterea motorului supraalimentat de pe Cooper S la 200 de cai putere.
In 2007, BMW a cumparat brand-ul John Cooper Works si in 2008 a fost lansat primul Mini John Cooper Works, o versiune complet noua a hatch-ului britanic, nu doar un alt pachet de tuning pe care clientii sa-l cumpere ulterior.
Cinci ani mai tarziu, in 2013, a fost lansata si prima editie limitata Mini John Cooper Works GP, care venea cu un propulsor turbo de 218 CP si o productie limitata la doar 2000 de exemplare. In urma cu cateva zile, Mini a prezentat la Salonul Auto de la Los Angeles cel mai nou John Cooper Works GP, un hatch care ascunde sub capota acelasi propulsor de 2.0 litri turbo cu 306 CP ca si masina testata de noi. Ca si in cazul primului JCW GP, productia este limitata dar de aceasta data la 3000 de unitati.
Chiar daca este construit pe aceeasi platforma cu noul BMW Seria 1 si imparte motorizarea de 2.0 litri turbo cu versiunea M135i, Mini John Cooper Works Clubman are o personalitate proprie, foarte puternica, pe care nu ai cum sa nu o apreciezi.
Atentia la detalii, traditia marcii, calitatea interiorului, sentimentele care te incearca atunci cand esti la volan si toate optiunile de personalizare pe care le ai la dispozitie sunt numai cateva dintre motivele care ar trebui sa te faca sa indragesti aceasta masina. Si mai ales sa o conduci, macar o data.